Ačkoliv mnoho muzejních expozic je ze známých důvodů uzavřeno, v jejich areálech se zrovna nezahálí. V leteckém muzeu ve Kbelích se před časem začalo s dlouhou dobu plánovanou renovací laku a také interiéru legendárního dvoumotorového dopravního letounu Avia Av-14-32A s registrací OK-MCI. Stroj létal u tehdejších Československých aerolinií a nutno říci, že služba „čtrnáctek“ […] [ ...celý článek ]
Nenapadl mě lepší úvod, než citovat pilota warbirdů, ale i dopravních „korábů“ Radima Vojtu: My modeláři nejsme “Husákovy děti”, my jsme “Šorelovy děti”. Většina z nás vyrostla na jeho knihách. Jméno Václava Šorela je známé řadě generací příznivců československého letectví ale i sci-fi. Jeho jméno je na hřbetě řady knih […] [ ...celý článek ]
Letos budeme slavit sto let od vzniku našeho samostatného státu a samozřejmě i v letectví se tato skutečnost projevila. Z počátku byly jen opravovány staré letouny „zděděné“ po rozpadajícím se mocnářství, avšak létání s nimi bylo složité a co si budeme nalhávat, často i nebezpečné. Proto tehdejší letečtí konstruktéři hledali odpověď na poptávku […] [ ...celý článek ]
Při pohledu na dobové snímky ze zimy v roce 1929 na nás může dýchnout romantika. Spousty sněhu, kbelské letiště plné krásných klasických letadel…Ale ono to bylo o dost jinak. Rekordní mrazy toho roku si v řadě evropských zemí bohužel vyžádaly mnoho obětí, kolabovala doprava a s ní logicky i zásobování uhlím, děti měly […] [ ...celý článek ]
V roce 1923 byla situace Avie sídlící v budovách bývalého vysočanského cukrovaru neudržitelná. Při výrobě desetikusové série stíhaček BH-3 bylo nutné pronajmout sál blízkého hostince Ruský dvůr se sálem Vysočanské osvěty a zde vyrábět některé části letounu. Proto, když se v Holešovicích uvolnily prostory po dalším pražském leteckém podniku Aero, vedení Avie si […] [ ...celý článek ]
Ve středu 30.4.2014 tomu bylo přesně 20 let, kdy z pardubického letiště naposled vzlétl letoun Avia Av-14FG českého vojenského letectva. Stroj s evidenčním číslem 6102 zhruba hodinu poté elegantně přistál na letišti Praha-Kbely. Posádka vedená kapitánem mjr.Ing. Stanislavem Solilem po startu z Pardubic letěla ve výšce 300 metrů. Byla to smutná událost, neboť […] [ ...celý článek ]