Pilotinfo

Douglas C-47A Dakota Československých aerolinií

Přidáno: 21. Srpen 2013Autor:

Výrobce : Minicraft Models Inc. , USA

Měřítko  : 1/144

U našeho „vlajkového“ dopravce létala v minulosti řada typů letounů , ale jen jeden z nich patří k opravdovým leteckým legendám. Douglas C-47A ( DC-3) Dakota. Moje maličkost navíc měla v roce 1991 to štěstí , že díky svému  tehdejšímu zaměstnavateli – letecké společnosti Air Inter – jsem si mohl tento letoun  vyzkoušet jako druhý pilot při zhruba hodinovém letu. Bylo to krátce po aerosalonu v Le Bourget , to byla zkušenost k nezaplacení !  Ale to je jiný příběh…

Donald Douglas byl bezesporu vizionář. Jeho týmu se v třicátých letech min. století podařilo přijít s koncepcí letounu , jenž stál u opravdového počátku „zlatého věku“ civilní letecké dopravy. Typ C-47 někdy označovaný jako Skytrain byl pokračovatalem staré dobré DC-3. Disponoval dvojicí výkonných hvězdicových motorů Pratt and Whitney R-1830-92 Twin Wasp a k tomu o něco větší plochou křídla.Řadu úprav dostaly i vstupní dveře stroje a byla i zesílena podlaha.

Pár let po válce řada leteckých společností začala obnovu jejich provozu právě těmito letouny. ČSA nebyly výjimkou a postupně bylo zakoupeno 72 letounů z amerických přebytků , tzv. surplusů. Nákupní cena jednoho stroje byla cca 2.528.331,-Kčs včetně řady náhradních dílů. Letecké továrny Letov a Avia na nich provedly odhlučnění a jejich kabiny upravili pro 21 cestujících. Záhy s nimi ČSA nastoupily na linky z Prahy do Brna , Bratislavy a později i do zahraničí. První takovou linkou byl let Praha-Stockholm v červnu 1946. V posádkách létali většinou naši piloti , kteří se vrátili domů z řad britské RAF. Dakoty u nás létaly až do roku 1960, poté byly prodány do zahraničí – hlavně do Francie.To bylo tak trochu krycím manévrem , protože některé z nich se brzy dostaly do letectva mladého státu Izrael !

Ale teď už k výše uvedené stavebnici. Americký výrobce Minicraft před lety uvedl na trh tento typ v populárním „dopraváckém“ měřítku. Výlisky jsou ze světle šedého plastu s jemným negativním rytím. Návod je srozumitelný a s ohledem na menší počet dílů je stavba vhodná i pro méně zkušené modeláře. Všechny díly jsem ale raději protáhl rydlem Tamiya , což rozhodně nebylo na škodu zejména ve spodní části centroplánu – kde se rytí poněkud ztrácelo…První nedostatkem byly ohnuté díly křídla. Zkoušel jsem je tradičně srovnat pod horkou vodou , ale výrobce použil takový druh plastu , že se mi to nepodařilo ! V tomto případě jsem na vnitřních stranách dílů vypiloval drážku a do ní vteřinovým lepidlem zalepil dva ocelové dráty o průměru cca 1mm. Teprve touto úpravou se mi křídla podařilo vyrovnat.

To bylo ovšem jediné úskalí celé stavby. Díly jsou vylisovány vcelku čistě , otřepy zde naleznete jen minimálně. Tmelit je nutno jen klasicky v přechodu mezi trupem a křídly , zaústěním výškovek do trupu a pak jen tu a tam na náběžné hraně křídla.POZOR ! Díl číslo A8 nepoužijeme ,protože jde o radionavigační vybavení , se kterým letoun dále popisované registrace u ČSA nelétal. Model jsem celý nastříkal barvou Agama Metal Me01 stříbro , tu lze zakoupit v malé lahvičce. V praxi jde doslova o pastu , kterou lze roztírat a nebo po naředění ředidlem stejného výrobce pro metalické barvy i v pohodě stříkat . To byl můj případ a navíc je tato barva krásně leštitelná. Po zaschnutí jsem ji bavlněným hadříkem vyleštil do vysokého lesku , takže model opravdu odpovídá předloze.

Obtisky jsem zakoupil od firmy BOA z Brna , jejich kvalita je vynikající a při práci se netrhají.Registraci letounu jsem zvolil OK-WDJ. Snad jen pro úplnost : tento letoun výr. čísla 42-24069 létal u ČSA mezi lety 1948-1960. U vrtulí jsem použil pro jejich konce klasickou žlutou syntetickou barvu Revell . Podvozek jsem natřel syntetickou stříbrnou Revell 91 a pro vrtule dále použil chromově leskou barvu stejného výrobce , stejně jako matnou černou na pneumatiky. Pro výrobu gumových odledovacích prvků na náběžných hranách křídel a výškovky jsem využil černý obtiskový pás české firmy Aeroteam. Díly jsem bez potíží naměřil , orýsoval a poté vyřízl ostrým skalpelem. Obtisky jsou sice trochu tužší , ovšem za pomocí přípravku Aero Set II výrobce Aeromaster dokonale přilnou. Sanozřejmě lze použít i jiný přípravek na práci s obtisky . Stejný jsem dále použil i na sadu obtisků BOA s výborným výsledkem.

S ohledem na opravdu dobrou a rychlou stavbu mohu tuto stavebnici doporučit všem , kteří si chtějí doplnit svoji sbírku modelů dopravních , případně i transportních letadel v uvedeném měřítku. Výsledek rozhodně stojí zato a o mnoho převyšuje neskutečný kovový „paskvil“ Dakoty ČSA , která je už tuším druhým rokem jako celokovový model v měřítku 1/200  prodávána i na našem trhu.

Společnost ČSA navíc letos slaví významné výročí – 90. let od jejich založení, na pražském ruzyňském letišti (LKPR) je až do konce tohoto roku výstava, kde lze vidět i fotografie Dakot ČSA.

Dakota ČSA boční pohled Dakota ČSA perspektiva Dakota ČSA první foto Dakota ČSA zadní perspektiva Dakota ČSA zeshora Dakota ČSA Douglas C47A ČSA v Praze Ruzyni

Video o historii Douglasu C 47

Dakota, kterou měl autor článku možnost pilotovat

Tematicky související články

Leave a Reply