Pilotinfo

30 let od příletu prvního letounu Concorde do Prahy

Přidáno: 21. Říjen 2016Autor:

V sobotu 22.10.2016 tomu bude přesně tři desítky od chvíle, kdy na pražském ruzyňském letišti poprvé přistál legendární francouzsko-britský nadzvukový letoun Concorde.

Středa 22.10.1986, letiště Praha-Ruzyně. Již od časných ranních hodin si mohla řada pracovníků ruzyňského letiště všimnout podezřelých skupinek lidí postávajících v těsné blízkosti letiště. Na to dobu úkaz značně neobvyklý dával tušit jediné: tento den se zapíše do dějin naší civilní letecké dopravy, neboť poprvé zde má přistát nadzvukový Concorde! Běžným typem na lince BA700/701 býval Boeing 737, ale občas byl k vidění i Boeing 757. Ostatně mezi leteckými fandy popisovaná událost již nějakou dobu kolovala, ovšem věděli o ní jen ti z nich, kteří pracovali přímo na letišti, případně jejich rodiny. Ovšem mlčení prolomil pád dnů předtím Československý rozhlas i televize, když ve  zprávách tuto událost zmínili. Hlavním důvodem pro změnu typu na lince z Londýna do Prahy bylo 50. výročí jejího trvání a to byl opravdu důvod k oslavě. A tak letecká společnost British Airways vcelku logicky sáhla po tom nejvíce atraktivním ze své flotily – nadzvukovém letounu Concorde. Ostatně i část cestujících byla řekněme mimořádná: na návštěvu Prahy totiž mimo běžných „cesťáků“ měla touto vpravdě ikonou letecké dopravy přiletět i skupina britského vládního výboru pro cestovní ruch. Československá cestovní kancelář ČEDOK začala nabízet britským občanům zimní program pod názvem „From London to Czechoslovakia“.

Několik málo dnů před příletem se sešla plánovaná posádka letounu Concorde ve složení: kapitán John Stack Butterley, druhý pilot (Senior First Officer) Derek Whitton a palubní inženýr (Senior Flight Engineer) Ian Kirby a probírala celý let podzvukovou rychlostí z Londýnského letiště Heathrow až do Prahy. Let z Londýna proběhl naprosto v klidu, jenže samotný závěr letu, tedy finální přiblížení na vzletovou a přistávací dráhu 25 překvapil i je! Už z dálky bylo z pilotní kabiny Concorde vidět, jak je letiště doslova sevřeno mnoha tisícovkami lidí, kteří přijeli ze všech koutů ČSSSR i zahraničí (hlavně z Polska a NDR), aby na vlastní oči poprvé uviděli britsko-francouzský nadzvukový letoun. A že bylo na co koukat! Obě vyhlídkové terasy praskaly doslova ve švech, kdo mohl, fotografoval a ti šťastnější (a movitější) si vše natáčeli na kamery, ať už staré dobré „osmičky“ nebo moderní systému VHS.

Bylo úžasné alespoň po příjezdu na stojánku a vystoupení cestujících vidět ty mávající masy lidí a nebýt minimum času v Praze, sami by si rádi pořídili nějaké snímky. Z Londýna s nimi cestovalo celkem 88 cestujících a letěli 68 minut čistého letového času. Na Heathrow tankovali 34 tun paliva včetně nezbytné rezervy a díky předpovědi počasí už věděli, jak si na zpáteční cestu budou muset vzít o jednu tunu navíc, protože poletí proti silnějšímu větru. Ostatně byl podzim a nedalo se čekat žádné extra dobré počasí. Samozřejmě letěli v podzvukovém režimu rychlostí mezi 875 až 910 km/hod. na velmi krátké trati pro Concorde, takže o jejich typické letové hladině při přeletu oceánu dvojnásobnou rychlostí zvuku si mohli nechat jen zdát…

Palubní inženýr Ian Kirby mi dokonce po těch dlouhých letech poslal technická data, která zapsal do tech-logu Concorde British Airways „Alpha Foxtrot“ :

Details of flight BA 700/701 Heathrow/Prague/Heathrow.

22nd October 1986.

Aircraft G-BOAF the last Concorde built.

Captain John (Stack) Butterley

Co-Pilot SFO Derek Whitton

Flight Engineer SEO Ian Kirby

Flight BA 700

Off chocks London     08:40

On chocks Prague      10:00

Block time                   01:20

Flight time                     01:07

Fuel at London            34,000 Kg

Flight BA 701

Off chocks Prague     11:29

On chocks London      13:13

Block time                      01:44

Flight time                     01:31

Fuel at Prague            35,000 Kg

Přivítání v Praze bylo pro posádku vřelé, zvláště od zástupce British Airways v Praze. Zdejší zaměstnanci stejně jako pozvaní novináři (i mezi nimi se muselo skutečně losovat) doslova prolítli kabinou Concorde, aby se mohl co nejdříve připravit na další let. Na zpáteční cestu byl letoun naplněn 35 tunami paliva, v pohodlných sedačkách se usadilo poté 97 cestujících. Pro ně to byla trefa do černého, neboť letěli Concorde za cenu naprosto běžné letenky a to v té době rozhodně i pro Brity nebylo nic běžného, naopak. V 11:29 hodin našeho času kapitán Butterley uvolnil parkovací brzdu a opatrně vyjel ze stojánky, aby o pár minut později za pomoci zapnutého režimu přídavného spalování ladně odstartoval opět ze vzletové a přistávací dráhy 25 na zpáteční cestu do Londýna.

Nadzvukový Concorde British Airways s registrací G-BOAF byl nejmladším v celé flotile tohoto britského dopravce. V srpnu 2001 byl jeho celkový nálet 17 265 letových hodin. Zajímavostí je i fakt, že tento letoun byl jedním ze dvou britských strojů Concorde, které zůstaly oficiálně neprodány! Na konci projektu Concorde začátkem 80. let min. století byl formálně „prodán“ British Airways za symbolickou sumu 1 Francouzského franku… Letoun se zapsal ještě jedním prvenstvím. Dne 12.4.1989 při letu z Christchurch do Sydney došlo k utržení horní části směrovky (!!!), respektive její pohyblivé části. Posádka kromě „jemného škubnutí“ za letu nic nepoznala a letoun byl plně ovladatelný! Letoun G-BOAF byl také prvním Concorde, který dostal zcela nové barvy s kompletně bílým trupem se stylizovanou britskou vlajkou na směrovce, tzv. Union Flag Scheme. Oficiální pojmenování užitého grafického vzoru ale znělo poněkud zvláštně: Chatham Historic Dockyard. S tímto „kabátem“ celé nadzvuková flotila o léta později i dolétala. Poslední let tohoto stroje byl i posledním letem letounu Concorde vůbec, poté co dne 26.11.2003 přelétl z letiště Heathrow do Filtonu nedaleko Bristolu, kde je dodnes možné si jej prohlédnout. Celkově nalétal 18257 letových hodin a uskutečnil 6045 přistání.

Pro mnoho z nás byl první přílet letounu Concorde do Prahy skutečným svátkem, některým kamarádům jejich rodiče dokonce zajistili volno ze školy, aby s nimi mohli na letiště vyrazit. To jsem jim trochu záviděl, ale jen do chvíle, než jsem se o mnoho let později mohl posadit na pravou sedačku v pilotní kabině takového nadzvukového krasavce. Ale o tom až zase někdy příště …

Concorde letiště Praha Ruzyně Concorde letiště Praha Concorde poprvé v Praze Concorde poprvé na letišti Praha Ruzyně

Fotografie Concordu na ploše Ruzyňského letiště v roce 1986 pořídil pan Jiří Marušák, děkujeme

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.