Pilotinfo

100 let provozu letiště Oberschleissheim u Mnichova

Přidáno: 24. Červenec 2012Autor:

Uplynulou sobotu 21.7.2012 proběhla na letišti Oberschleissheim nedaleko bavorského Mnichova oslava plných 100 let provozu od jeho otevření v roce 1912. Jedná se o nejstarší provozované letiště v Německu , které za dobu jednoho století doznalo celé řady změn. Na letišti se také nalézá letecké muzeum – Flugwerft  Schleissheim , nedílná  součást  Německého muzea.

Letiště bylo po otevření využíváno aviatiky na tehdejších strojích , přečkalo i druhou světovou válku – aby posléze sloužilo jako americká vrtulníková základna. Za války ve Vietnamu to byla prakticky jediná s výcvikem pilotů vrtulníků mimo USA.

Hlavní atrakcí celého programu se stalo první veřejné předvedení přesné repliky letounu Albatros D III , tu postupně stavěl známý letecký nadšenec pan Koloman Meyrhofer se svým kolegou Eberhardem Fritschem . Oběma se složitě dařilo získávat finance a tak se stavba protáhla na těžko uvěřitelných 20 let. O to větší radost nastala letos v dubnu , kdy se uvedený letoun poprvé dostal do vzduchu. Zajímavostí bezesporu je , jak jej pohání originální motor Austro-Daimler – samozřejmě po pečlivé generální opravě. Stavba byla provedena dle dobové dokumentace s použitím původních výrobních postupů , což se neobešlo bez řady problémů… Video ze stavby letounu / v němčině /. Video z prvního vzletu Albatrosu D III.

Ráno vše začalo na místě  ekumenickou bohoslužbou . Dopolední program otevřely  letové ukázky několika typů sportovních i historických letounů. Ze Švýcarska přiletěly dokonce hned dva stroje Junkers 52/3m společnosti JU Air. Ta nabídla všem zájemcům vyhlídkové lety a další možností „svezení“ nabízela nám dobře známá „Andula“ AN-2 německého provozovatele. Z mnoha typů letounů lze uvést stroje Bücker 131 Jungmann , DH-82 A Tiger Moth , Dornier Do-27 a řada dalších.

Poté program pokračoval předvedením několika typů vrtulníků Bundespolizei , ostatně ta má na tomto letišti svoji základnu po mnoho let. Tmavě modré stroje předváděly postupně zásahy při záchraně osob , lety s podvěšeným bambi-vakem s ukázkami hašení požárů a vrcholem programu byl výsadek jednotky rychlého nasazení se zneškodněním ozbrojeného útočníka.

Milovníci seriálu M.A.S.H. jistě ocenili letové ukázky legendárního vrtulníku Bell 47 , který byl zastoupen hned dvakrát , z toho jednou z Rakouska v barvách sponzora Red Bull. Během odpoledne přilétl další unikátní stroj – Messerschmitt Bf-109G4 , aby předvedl několik efektních průletů. Poté už se vznesl do oblak s burácením originálního motoru Albatros D III. Škoda , že místní hlasatel ani neupozornil na jeho vzlet – což bylo jistě na škodu. Nicméně letová ukázka byla pěkná , i když ve větší vzdálenosti od diváků. Dlouhé objektivy fotoaparátů tak byly nutností. Návštěvníci měli samozřejmě možnost prohlídky celého leteckého muzea. Byla zde příležitost  usednout i do simulátoru helikoptéry a pořadatelé program doplnili i samostatnou výstavou historie tohoto významného letiště.

I když počasí právě nepřálo , kromě nízké oblačnosti diváky několikrát  potrápil déšť , tak účast byla v řádu několika tisícovek platících návštěvníků a to nejen z Evropy , ale i z USA či Anglie. Letiště je navíc dosažitelné z Prahy jízdou po dálnici zhruba za tři a půl hodiny. Nezůstává než doufat , aby se podobná akce do budoucna  opakovala.

Tematicky související články

Leave a Reply