Pilotinfo

Bude Concorde „Sierra Delta“ znovu létat ?

Přidáno: 12. Říjen 2015Autor:

Poklidné vody letošního podzimu v letecké dopravě pořádně rozčeřila pro mnohé letecké fandy málo uvěřitelná informace. Skupině leteckých profesionálů i obyčejných nadšenců se po celém světě podařilo „nasbírat“ astronomickou sumu přes 120 milionů anglických liber a chtějí uvést jeden letoun Concorde zpět do provozu ! Mnohé ihned napadlo : jistě, to už tady mnohokrát bylo v X podobách, viz třeba snaha o zprovoznění tohoto unikátního supersoniku před olympijskými hrami v Londýně…Jenže situace je nyní o dost jiná – především nechybí tolik potřebné finance a s takovým rancem liber se přece jen dá dále vyjednávat. K tomu bylo oznámeno sesbírání dalších 40 milionů ve stejné měně, aby bylo možné v Londýně i Paříži vystavit dvojici jiných Concorde přímo ve středu města na vhodných místech. V anglické metropoli by to měla být řeka Temže, kde by byl jeden letoun vystaven na podobné pontonové lodi jako v New Yorku.

Navíc je zde i další pádný důvod, hlavně pro letecké fandy v Anglii. Před lety se podařilo hodně podobným způsobem opět zvednout do vzduchu legendární bombardovací letoun Avro Vulcan a tato obrovská „delta“ se stala ozdobou mnoha leteckých dnů. Ovšem výrobce motorů Rolls Royce a další letecká firma, která má na starosti „razítka“ na osvědčení o letové způsobilosti – obě společnosti začaly prohlašovat, jak se původně deklarovaná životnost draku letounu povážlivě blíží ke konci (najednou?) a jediným způsobem by byla skoro kompletní defektoskopie nejvíce namáhaných částí konstrukce letounu. Jenže to by byla veliká suma peněz a tak bylo oznámeno všem : „Dámy a pánové, Váš milovaný Vulcan letos definitivně dolétá“. Sečteno a podtrženo – v tomto případě je logické, jak se zraky mnohých (naštěstí i sponzorů) obrátily právě zpět k Concorde.

A jaký stroj mají Angličané tvořící jádro organizace pro návrat Concorde vlastně v hledáčku ? Jde o Concorde létající u Air France s registrací F-BTSD, vystavený v muzeu v Le Bourget v Paříži vedle prvního prototypu stejného typu letounu, ale s původní registrací F-WTSS, na kterém létal tehdejší šéfpilot programu Concorde André Turcat. Jsme přátelé řadu let a i když už je ve velmi vysokém věku, jemu vděčím za více než 17 letových hodin na palubách několika Concordů v barvách Air France, včetně této Sierra Delty ( koncové písmena registrace SD). Můžeme se stručně podívat na opravdu bohatou historii zmíněného letadla.

Concorde Air France 4

Letoun spatřil světlo světa stejně jako ostatní stroje stejného typu ve Francii v Toulouse u tehdejšího výrobce Aerospatiale a šlo o typovou řadu označenou 101. Štíhlý nadzvukový pták dostal výrobní číslo 213 a po nezbytných pozemních zkouškách vzlétl poprvé ke slunnému jihofrancouzskému nebi 26.6.1978 z letiště Toulouse-Blagnac. Tehdy dostal přidělenu registraci F-WJAM a byl formálně převeden do majetku výrobce, 14.9. stejného roku už létal s pozměněnou a nám známou registrací F-BTSD. Doslova o několik dnů později – 18.9. je letoun pronajat společnosti Air France formou leasingu přímo od výrobce z Toulouse. Francouzi se tehdy dohodli na spolupráci v USA a tak byl stroj v lednu 1979 přeregistrován na N94SD, aby mohl létat pod společnostmi Air France / Braniff Airways. Jak už to tak u mezinárodních projektů bývá, pro řadu problémů byl celý projekt ukončen po třech měsících, Concorde opět získal svoji předešlou registraci a odlétl zpět do Francie stále jako majetek výrobce. U něj sloužil i ke zkouškám nové avioniky, se kterou se počítalo pro pravidelné lety z Francie do USA. Po trochu delších jednáních uzavírá výrobce další smlouvu o pronájmu letounu Air France a to od 9.5.1980. Vedení společnosti se nakonec rozhodlo jej definitivně koupit a ze strany Aerospatiale dlouho očekávaná kupní smlouva byla podepsána v Paříži dne 23.10.1980.

Tento Concorde pak létal nejen na pravidelných linkách Air France, ale také na různých charterových letech doslova po celém světě. Navíc je držitelem hned celé řady rekordů – právě zmíněný stroj dodnes drží prvenství v nejrychlejším letu kolem světa a ten podnikl oběma směry ! Západním směrem letěl 12. až 13.10.1992 a obletěl matičku zemi za slušných 32 hodin , 49 minut a tři vteřiny. Let byl směřován z Lisabonu přes Santo Domingo,Acapulco,Honolulu,Guam,Bangkok,Bahrain a zpět do Lisabonu. Směrem východním se pro změnu vydal ve dnech 15. až 16.8.1995 a oblétl svět za 31 hodin,27 minut a 49 vteřin. Klobouk dolů ! Tehdy Concorde letěl z New Yorku (JFK) do Toulouse a dále přes Dubai,Bangkok,Guam (Andersen AFB),Honolulu,Acapulco a pak zpět na letiště JFK v New Yorku. A právě popsaný let východním směrem je dodnes uveden v Guinessově knize rekordů.

V rámci reklamy stroj změnil i „kabát“ a to radikálně. V dubnu 1996 letoun dostal speciální barvy výrobce nápojů PEPSI a v nich létal jen podzvukovou rychlostí (s ohledem na omezení dané typem barev, aby se při vyšší rychlosti a zahřívání trupu neloupaly…) většinou po Evropě a na další vybraná letiště. Za takovou parádu výrobce PEPSI Coly Air France uhradil přes 500 milionů amerických dolarů. Údajně příznivci tmavého nápoje vše hravě zaplatili zvýšeným prodejem tohoto „tlamolepu“, jak jej mnozí lidově nazývají.

Concorde-Pepsi

Po tragické havárii u francouzského Gonesse se osud vpravdě unikátních letounů málem ubíral tím nejhorším směrem. Pro všechny u Air France (a nejen pro ně) to byl krutý šok a naštěstí se našla odpovídající technická vylepšení, aby štíhlé letouny mohly opět létat. Air France sice nezbytné úpravy neprovedl na všech jejich Concordech, ale právě „náš“ F-BTSD mezi nimi byl. Dostal i nový moderní interiér a samozřejmě také nový nástřik speciální bílou barvou. Po opětovné uvedení do provozu se francouzské nadzvukové Concordy v provozu bohužel dlouho neudržely. Náš „krasavec“ tak koncem května 2003 vezl naposled cestující do New Yorku a zpět. Až nastal 14.červen stejného roku a F-BTSD z letiště Charlesse de Gaula u Paříže udělal malý „skok“ a přistál opodál na letišti v Le Bourget. Po jeho slavnostním předání se za nějakou dobu objevil v nové hale muzea vedle vůbec prvního prototypu Concorde s registrací F-WTSS.

Jaká je asi prognóza dalších jednání o jeho možném uvedení do provozu? Jedním slovem : komplikovaná! Air France je stále majitelem letounu a jak znám tuto společnost, jen politický tlak na patřičných místech pomůže vše zúčastněným pohnout se kupředu. Jmenovaná společnost má ale nyní zcela jiné starosti – v médiích se přetřásá poslední stávka řady zaměstnanců, při ní dokonce došlo k fyzickému útoku na personálního šéfa společnosti… Nicméně na druhou stranu všichni profesionálové i letečtí fandové věří, že léta nesháněli takovou sumu zbytečně. Ostatně mnohým fandům se před lety v Anglii smáli, jak chtějí Avro Vulcan vrátit zpět do provozu. Smích je ale brzy přešel, obrovská delta začala znovu létat a proto držme palce všem, kterým jako mě Concorde chybí.A co teprve start a přistání rovnou z pravé sedačky … Ale o tom zase až někdy příště. Legenda civilní letecké dopravy spojuje mnohá srdce po celém světě a to je základ úspěchu.

Concorde-AF_MAE. Concorde Air France 5 Concorde Air France 3 Concorde Air France 2 Concorde Air France 1

Tematicky související články

Leave a Reply