Pilotinfo

Fly-INN 2015 v Líních, aneb jak se létá v tropech

Přidáno: 11. Srpen 2015Autor:

Mám rád tu nezapomenutelnou atmosféru čistě soukromých a někdy téměř rodinných akcí na letištích. Ne vždy lze takovou akci jen tak dát dohromady ,ostatně problémem nutně nemusejí být jen finance. Pokud se ovšem vydaří a navíc se uskuteční další ročníky , lze před pořadateli opravdu jen smeknout. Ráz letošního léta s tropickými teplotami a vedrem k zalknutí právě nesvědčí klasickým leteckým pístovým motorům a nejen jim…

Už před několika měsíci jsem dostal pozvánku na další ročník akce nazvané Fly-INN , ta se konala stejně jako loni na letišti v Líních u Plzně. Pro mnohé letecké fandy rozhodně není tajemstvím, jak právě zde je doma vcelku slušná letka historických letadel , o kterých jsme si mohli ještě před pár lety nechat jen zdát. Pravda , v takovém Duxfordu a nebo La Ferté Alais jich je kopa , ovšem nejsou dostupná pro každého. A možná že tamní odlehčená atmosféra stála na počátku akce v Líních.

Už první seznam přislíbených strojů dával tušit parádní leteckou podívanou. Je jen dobře , jak se nezapomnělo ani na některé klíčové typy z našeho a musím zdůraznit česko-slovenského nebe. Povzdechy typu : „Hrome , zase ty staré Trenéry…“ raději nekomentuji. Mimochodem , takových Z126 a nebo i Z326 už nelétají mraky a hrstka stále letuschopných mašin se nám povážlivě zmenšuje. A co tedy bylo možné v Líních spatřit ? Pojďme se stručně na celou akci podívat očima nelétajícího účastníka a fotografa v jedné osobě.

Po příjezdu na letiště v sobotu 8.8. dopoledne zde už vládl čilý ruch. Letová stojánka se postupně plnila nádhernými stroji , které za normálních okolností v naší zemi nejsou k vidění. Krásné Harvardy , dvojice T-28 Trojan , renovovaný a nádherný kluzák Grunau Baby IIb , Stearman , tmavomodrý Z-50L , unikátní a málo vídaný Pilatus P-2 i další historické brusy. Po chvíli přilétly i další účastníci : vojenský Zlín C-305 , Z126T z Podhořan . Na statice se také skvěl před časem renovovaný L-60 Brigadýr ve vojenském kabátě , objevil se i loni z Maďarska koupený Zlín Z726 v „divoké“ kamufláži a s přidanými „baky“ na koncích křídel , ty pro změnu byly koupeny v Rumunsku…

V Líních je doma i Jak-3 postavený za pomocí původních přípravků a co na tom , že létá s americkým výkonným Alisonem ? Chyběl snad jen Spitfire , ale ten byl asi jinde. Vždyť nakonec i aeroklubová AN-2 musela do Německa , sezóna je prostě v plném proudu. Zajímavým kouskem byl i Čmelák Z-37A OK-AKP s vyznačenými „sestřely“ u kabiny a emblémem jedné naší stíhací perutě u RAF ! Pro mne byl asi nejvíce ceněným Sokol M-1C létající s německou registrací. Aby ne , vždyť Sokolů a to ještě klasických „dřeváků“ na světě moc zrovna nelétá.

A nyní k samotnému létání. Poměrně brzy se mezi účastníky rozšířila zpráva , jak díky hroznému vedru se bude létat až po čtvrté hodině odpolední … Málem mne trefil šlak , vždyť po čtvrté jsme museli z letiště už odjet ! Celou situaci ovšem vzal za opačný konec Milan Mikulecký , ten i přes hrozné vedro vzlétl těsně po poledni k pěkné letové ukázce. A pak že Trenér nezajímá fotografy – málem jsme se při jeho focení přerazili … Následoval ho Karel Kuthan s Jakem 55 a rovnou předvedl pěknou akrobacii včetně nezbytného kouře. A ejhle , najednou se začaly ke startu chystat i další letouny vedru navzdory. Trojan T-28C v šedém americké „mariňácké“ kamufláži zaujal solidní dynamickou ukázkou a zvuk jeho motoru byl balzámem pro milovníky klasických vrtulí. Nad námi přelétal poté ve výšce přes 10km Airbus A380 společnosti Qatar Airlines do Londýna a já si tak říkal , co by asi jeho piloti řekli na to hemžení pod sebou…

Záhy jsme se dočkali i první dvojice na obloze : C-305 a Z726 . Jindy stěží představitelná dvojka se nám ukázala několika průlety a je škoda , že nemohou létat společně akrobacii. Zlíny vystřídala další dvojice , tentokrát Harvardů. Místní letoun doplnil stroj stejného typu s registrací HB-RCN v šedi amerického námořního letectva a barevnými doplňky na trupu i křídlech. Díky silným motorům se pořádně rozdováděli a eroplány i přes horké počasí zrovna nešetřili.

Pak už zaburácel další – tentokrát nádherný tmavomodrý Trojan , známý to obyvatel letiště v Mnichově Hradišti. Jeho letová ukázka byla vynikající. Dvojice pilotů – páni Turek a Sázavský z mašiny vymáčkli opravdu hodně a jak jsem se až po akci dověděl , právem skončili na prvním místě za nejlepší letovou ukázku. Poté se na obloze objevil Radim Vojta s překrásnou Z-50L . Tmavomodrý stroj létal předtím tuším na Slovensku a to ještě s maďarskou registrací. Nicméně dnes létá s německou D-ENMM a Radim s ní předvedl velmi solidní akrobacii a to dokonce dvakrát po sobě.

Hozenou rukavici převzal JAK-3 a to se vším všudy. Co říci ? Start skoro na pětníku , těžce přemotorovaná mašina se rvala do vzduchu , i když před letovou ukázkou bylo nutné zaletět výše a motor ochladit. Pilot má Jaka pevně v ruce a tak předvedl opravdu pěknou sestavu. Škoda, mohl k tomu být do páru i nějaký ten protivník z Luftwaffe. Na druhou stranu takových Me Bf-109 není právě nazbyt a jeho přílet by nebyl z těch levnějších. Třeba jindy a jinde.

Sotva jsem zalezl ochladit se do hangáru , po chvíli před ním zahučela dvojice klasických pístových motorů a… nádherné Aero 145 s registrací OK-DAJ přilétlo těsně před hrozící bouřkou. Ostatně ta „uzemnila“ někde u Norimberka další klenot s vrtulí – francouzský JAK-11 a tak bylo o jeden letoun méně, což rozhodně celkový dojem z akce nezkazilo. Blížící se bouřka zastavila další letové ukázky chvíli předtím , než jsme se museli vydat na zpáteční cestu do Prahy. Opravdovou ironií je , že se poté počasí umoudřilo a skoro všichni si ještě zalétali !

A na závěr výsledky ankety hostů a nelétajících účastníků :

Letová ukázka :

1) North American T-28B Trojan N313WB

2) Jakovlev Jak-55M N55XZ

3) North American T-28C Trojan D-FUMY

Nejlépe zrenovované letadlo :

1) Grunau Baby IIb D-6176

2) Jakovlev Jak-3M D-FYGJ

3) North American T-6G Texan HB-RCN

Fly Inn Plzeň Líně 2015 016 Fly Inn Plzeň Líně 2015 015 Fly Inn Plzeň Líně 2015 014 Fly Inn Plzeň Líně 2015 013 Fly Inn Plzeň Líně 2015 012 Fly Inn Plzeň Líně 2015 011 Fly Inn Plzeň Líně 2015 010 Fly Inn Plzeň Líně 2015 009 Fly Inn Plzeň Líně 2015 008 Fly Inn Plzeň Líně 2015 007 Fly Inn Plzeň Líně 2015 006 Fly Inn Plzeň Líně 2015 005 Fly Inn Plzeň Líně 2015 004 Fly Inn Plzeň Líně 2015 003 Fly Inn Plzeň Líně 2015 002 Fly Inn Plzeň Líně 2015 001

Tematicky související články

One Response to “Fly-INN 2015 v Líních, aneb jak se létá v tropech”

  1. 1
    Petr Says:

    Kam se ale uchýlíte, až to letiště zavřou?

Leave a Reply