Pilotinfo

Na Točné se v létě slétnou letouy Lockheed Electra a Spartan Executive

Přidáno: 05. Únor 2021Autor:

Na neleteckou sezónu 2020 raději rychle zapomeňme. Jako dobrá zpráva v tom množství pandemického balastu se jeví nedávno oznámený Slet letadel Lockheed Electra a Spartan 7W Executive. Jen si držme palce, aby se taková unikátní akce mohla uskutečnit.

Jak to vše začalo? Pokud mám od přátel ty správné informace, při posezení po jednom dni otevřeného hangáru letiště Točná padaly různé návrhy, jaké akce by se daly v případě lepší situace kolem koronaviru v roce 2021 uskutečnit na tomto letišti. Už dříve zde byly úvahy pozvat majitele podobných letounů jako je na Točné létající unikátní Lockheed L-10A Electra, ale dál se s tím nepracovalo. Ostatně slet výhradně tohoto typu by byl neuskutečnitelný, protože letuschopná na světě je jen jedna a to ta naše na Točné. Nicméně jak to tak v zapálené partě leteckých nadšenců bývá, slovo dalo slovo a výsledkem je pozvání pro všechny majitele letounů Lockheed L-12 Electra Junior a Spartan 7W Executive. Termín byl stanoven na 27.7. – 1.8.2021. Jiří Logojda je autorem krásného dobového plakátu na tuto akci, ten se již nyní šíří mezi lidem leteckým jako velmi dobrá dobová pozvánka na slet historických letounů.

Elektra a Spartany Točná 2021

Prvně jmenovaných letadel Electra Junior létá po světě celá řada, z toho hned tři v Evropě. Již se ale ozvali i majitelé letounů z větší dálky a tak uvidíme, kolik z nich poznání na Točnou využije. Další podrobnosti celé akce organizátoři oznámí později, nicméně půjde o soukromou akci pro pozvané – ovšem jeden den bude pamatováno i na veřejnost, aby si mohla krásné historické stroje také dle možností prohlédnout. Zázemí letiště Točná je k tomu vhodné, ostatně v minulosti zde již řada unikátních historických letadel byla k vidění a jejich majitelé se sem dle svých možností rádi vrací.

Dalším pozvaným typem a pro nás opravdu nevídaným je Spartan 7W Executive. Tyto stroje mají stejný typ motoru a jsou z meziválečné doby, celkově jich bylo vyrobeno pouze 36. Naše česká krajina s množstvím letišť i památek bude mít všem posádkám co nabídnout, snad i počasí bude dobré, hlavně ať ta situace kolem koronaviru je lepší než nyní. Protože oba výše uvedené typy nejsou v našich končinách známé, uveďme si o nich alespoň základní informace.

Lockheed L-12 Electra Junior

Pro některé letecké fandy jde jednoduše řečeno o zmenšenou Electru L-10A a dá se říci, že zhruba tak i tomu je, i když jde o označení ne zrovna přesné. Elegantní dvoumotorový celokovový letoun skutečně vychází z konstrukce své větší „sestry“ L-10A a nabízí šest pohodlných sedaček pro cestující plus dvě pro piloty.    Od samotného začátku firma Lockheed zamýšlela Electru Junior jako ideální typ pro malé letecké společnosti, nájemní lety aerotaxi a hlavně bohaté soukromé vlastníky pro jejich letecké cesty.

Lockheed 12 Electra Junior Lockheed C-40A

Stejná byla i dvojice krásných klasických hvězdicových motorů: Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior SB s výkonem 340 kW (450hp). Letouny Junior byly o něco rychlejší než větší Electry, nejvyšší rychlost byla cca 362 km/hod. První prototyp Junior Electry vzlétl 27.6.1936.

Výrobce původní verzi označil jako 12A, zatímco později přišel s upravenou verzí 12B, ta už měla jiné motory – Wright R-975-E3 Whirlwind. Lockheed nakonec vyrobil celkem 130 letounů Electra Junior různých modifikací a výrobu ukončil během roku 1941. O něco později se na trhu v USA objevily letouny Beechcraft Model 18 a ty „malé“ Electry u některých dopravců nahradily.

Lockheed Electra Junior

Spartan 7W Executive

Tento opravdu elegantní celokovový jednomotorový letoun byl vyráběl společností Spartan Aircraft Company mezi lety 1936 až 1940 a aby se to nepletlo, bylo vyrobeno, jak už jsme si dříve uvedli pouhých 36 strojů. Letouny mají zatahovatelný podvozek záďového typu a k pohonu slouží stejný typ hvězdicového motoru jako u Lockheedu L-10A Electra. Výrobce už od počátku nabízel tyto letouny přednostně bohatým podnikatelům a dalším movitým zájemcům, při tak malé výrobě samozřejmě cena letounu nebyla zrovna nízká. Avšak jeho nezaměnitelné tvary si přeci jen své majitele získaly. Mezi nimi byla i velmi známá jména – miliardář Howard Hughes (sám aktivní pilot), dále v USA bulvárem hodně „propíraný“ průmyslový magnát J. Paul Getty a také král Iráku Ghazi, jehož Spartan nesl jméno „Eagle of Iraq“ a měl velmi luxusní interiér i nadstandardně dodanou avioniku.

Spartan 7W Executive Spartan 7W Executive kokpit

Doufejme tedy, že vše se podaří a v daném termínu se akce na Točné uskuteční. Všem zájemcům bych doporučoval sledovat stránky letiště Točná na Facebooku, tam by se měly v předstihu objevit další informace o této vpravdě unikátní letecké akci.

Spartan 7W Executive v letu

Tematicky související články

Leave a Reply