Pilotinfo

První letošní „Den otevřených dveří hangáru“ na Točné

Přidáno: 15. Březen 2017Autor:

Jaro už klepe na dveře a to naštěstí platí i u řady našich letišť. Přípravy na letovou sezónu 2017 jsou doslova v plném proudu a tak tomu bylo i v sobotu 11. března na letišti Točná. Tamní letecké muzeum potěšilo své příznivce již prověřeným „Dnem otevřených dveří hangáru“, protože ohlas veřejnosti na takovou akci je velmi dobrý. Pro veřejnost se nyní ovšem neotevřel jen hangár, bylo možné projít branou a dostat se po schodech až na terasu hangáru, odkud je možné krásně sledovat letový provoz doslova jako na dlani. Takovou příležitost se nenechali ujít mladší i starší návštěvníci a to včetně i těch nejmenších. Bylo tak vidět věkově velmi různorodé skupinky leteckých nadšenců, nejen kluky a chlapy, ale také slečny a dámy. Sledovat letadla rolující na start a pak startující přímo před zraky diváků z vyhlídkové terasy, tak to z běžných aeroklubových letišť možné opravdu nebývá, alespoň ne v ČR.

A jak pořadatelé slíbili, bylo i několik letových ukázek. Hlavní tahákem byla jak jinak krásná Lockheed L-10A Electra, na její vyleštění si pánové museli dát pořádnou práci, ovšem výsledek byl znamenitý. Letoun se v paprscích tu a tam probleskujícího slunce postupně vydával vstříc obloze doprovázen nádhernou „hudbou“ dvojice hvězdicových motorů Pratt & Whitney. Zdá se Vám to málo? Prosím, tak je možno přitvrdit. Na točenském letišti se totiž poprvé široké veřejnosti představil poslední přírůstek a to nádherný cvičný North American Texan vyrobený již v roce 1942 pro US Navy. Stejně jako jeho „bratříček“ z letiště v Líních u Plzně, i on nese na sobě „kabát“ jihoafrického vojenského letectva. Ač je to k nevíře, sloužil tam jako opravdový dříč při výcviku pilotů až do roku 1995! I jej pohání spolehlivý hvězdicový devítiválec Pratt & Whitney s výkonem 600 koní. A co teprve, když letěli s Electrou dohromady! To byla rajská hudba pro všechny milovníky klasických vrtulí, to se nedá popsat, to se musí zažít! Pořízení letounu s jeho přeletem z Hamburku na Točnou nebylo náhodné. Během války na stejných letounech odlétali svůj pokračovací výcvik v Kanadě českoslovenští piloti, aby se poté mohli účastnit bojových letů v britské RAF. A jak známo, vedli si výborně.

North American T 6 pilotní prostor

Kokpit “točenského” Texanu

Termíny dalších dnů otevřeného hangáru budou každou druhou sobotu v měsíci od 13:00 do 18:00 hodin, tedy 8.4., 13.5., 10.6., 8.7., atd. Vždy bude přítomen jeden z pilotů nebo i stavitelů historických letounů, takže na ně se lze obrátit s dotazy. Jak ukazuje stávající vysoká návštěvnost, letiště Točná si získalo srdce mnohých leteckých fandů a to je opravdu dobře. K tomu jistě přispívá i možnost prolézt si v hangáru jeden z letounů Antonov AN-2, posadit se do jeho kokpitu a vyzkoušet si pocity pilotů. Legendární „Andulu“ zkoušejí nejen děti, ale často i jejich rodiče. Ti starší dokonce vzpomínají, jak z ní skákali ještě za Svazarmu své první seskoky v rámci paravýcviku. Pozvání pochopitelně platí pro všechny piloty, kdo přiletí v uvedené dny, nebude platit žádné přistávací poplatky. Točné a létání ZDAR!

Lockheed Electra L 10 A Lockheed Electra L 10 A nad Točnou Lockheed Electra L 10 A do hangáru na Točné North American T 6 přistání Praha Točná Lockheed Electra L 10 A Praha Točná North American T 6 Praha Točná Lockheed Electra L 10 A ve skupině s Texanem T6 North American T 6 letecké muzeum Praha Točná North American T 6 letiště Praha Točná

 

Tematicky související články

Leave a Reply