Pilotinfo

Letov Š-39/139/239

Přidáno: 21. Červen 2011Autor:

Na přelomu dvacátých a třicátých let 20. století vyvstal v Československu požadavek na výcvik většího počtu nových pilotů. Jednak se o letectví čím dál tím více zajímala mládež sdružená v aeroklubech a v oddílech Masarykovy letecké ligy, nezanedbatelné požadavky měla i armáda. Inženýr Šmolík na tuto situaci reagoval konstrukcí hornoplošníků typu parasol se smíšenou kostrou draku (dřevo a kov). O letounech mluvíme v množném čísle proto, neboť postupně vznikly tři verze. Š-39, Š-139 a Š-239. I když drak letounů byl až na přední část trupu prakticky stejný, navzájem se lišily použitým motorem. Š-39 měl instalovaný tříválec Walter Polaris, Š-139 britský hvězdicový motor Bobjoy R a Š-239 invertní řadový čtyřválec Walter Minor 4. Hornoplošníky Letov Š-39/139/239 byly před druhou světovou válkou velmi populární a ustavily i řadu ženských a mužských národních rekordů. Během německé okupace českých zemí několik šmolíků létalo v aeroklubech Slovenského státu.

letiště Letňany dvacátá léta

Letov Š-139 s hvězdicovým motorem Bojoy R.

 

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.