Pilotinfo

Historické letadlo Be 50 má po motorové zkoušce

Přidáno: 12. Říjen 2011Autor:

V dílnách Leteckého muzea Kbely probíhá stavba věrné repliky letadla Beneš mráz Be 50, které stálo na počátku jedné z úspěšných řad strojů předválečné československé firmy Beneš-Mráz. Věrná replika již byla osazena motorem a v minulých dnech byl motor také vyzkoušen. A hned napoprvé úspěšně.

Letouny československé firmy Beneš-Mráz patřily v předválečné době k uznávaným strojům v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni. Ing. Pavel Beneš byl v té době už uznávaným leteckým konstruktérem, byl například jedním ze zakladatelů firmy Avia a stál jako konstruktér za celou řadou jejich úspěšných letadel..
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Věrná replika tohoto stroje vzniká v rámci Vojenského historického ústavu Praha v dílnách Leteckého muzea Kbely, a to pod vedením Jana Klabana. Do kostry letadla byl již zabudován motor Walter Minor 4-III, a nyní bylo potřeba motor vyzkoušet. To se stalo minulý týden. Motor po startovacím procesu bez problémů naskočil, zkušební běh trval zhruba půl hodiny na malých otáčkách. Stavba repliky letounu se tak posunula do další fáze.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

věrná replika historického letadla

Tematicky související články

Leave a Reply