Pilotinfo

Proč skončil Airbus A380 tak brzy?

Přidáno: 15. Únor 2019Autor:

Ve čtvrtek 14.2.2019 během dopoledne celý svět oběhla i tato zpráva. Pro některé méně informované novináře a příznivce letectví to bylo překvapení, zato pro letecké profesionály vcelku očekávaná informace. Celý projekt už doslova „živořil“ a snad posledním impulzem k rozhodnutí o zastavení výroby evropského čtyřmotorového létajícího giganta bylo oznámení letecké společnosti Emirates. Ta oznámila toto: převezmeme posledních 14 letounů A380, takže ke konci roku 2021 u nás budeme mít celkově 123 letadel stejného typu. Místo toho jsme již objednali 40 letounů typu A330-900 a 30 x A350-900, výše tohoto obchodu bude 21,45 miliard amerických dolarů, letouny budou dle dohodnutého harmonogramu postupně přebírány mezi lety 2021 až 2024. Pouhých 12 let od zahájení provozu u leteckých společností přišlo toto definitivní rozhodnutí. Bohužel s velkou pravděpodobností je ohroženo u výrobce v několika závodech minimálně 3500 pracovních míst …

A380 Iqualit zkoušky při nízkých teplotách 2006 foto Eric Fortin

Důvodů proč celý projekt A380 půjde „k ledu“ je ale podstatně více. Airbus jako výrobce u programu A380 vycházel ze strategie přepravy co nejvíce cestujících najednou mezi velikými světovými tzv. uzlovými letišti, odkud by dále cestovali běžnými menšími typy letadel. Jenže vše je nakonec jinak a vývoj se začal ubírat spíše cestou, kterou se rozhodl jít jeho rival Boeing. A ta je využití menších maximálně efektivních dvoumotorových letadel létajících přímo do žádaných míst zákazníkem. Jinak řečeno, například přímý let z Orlanda v USA do Mnichova jedním Boeingem 787 Dreamlinerem, než  autem z Orlanda třeba do Miami, odtud A380 do Frankfurtu, přesednout na Airbus A320 a doletět do Mnichova. A tato strategie Boeingu vyšla. Někteří srovnávají osud A380 s programem nadzvukového Concorde. I když to není zcela totéž, styčné plochy bychom zde našli. Nadzvukový superstroj zabrzdila ropná krize v 70. letech a ekologové, což byly vlivy, které výrobce jen stěží mohl předvídat. Zato Boeing díky mnoha letům na trhu s velkými čtyřmotorovými letadly moc dobře cítil, že dny výroby jeho modelu 747 jsou více méně sečteny a objednávky nových strojů se trvale snižují, výrobce z Toulouse teprve trh s extra velkými letouny mohl posuzovat jen teoreticky.

Všeobecně v obchodě platí jedno pravidlo a to zní – v žádném případě nesázet na jednoho, byť velkého zákazníka. V programu A380 je tím klientem společnost Emirates . Už mnozí z příznivců letectví si všimli, jak po počátečních zaváděcích cenách pro společnosti Singapore Airlines a  Qantas se najednou další společnosti právě o letoun neservaly. A dnešní stav objednávek je více než žalostný. Již zmíněný australský Qantas po váhání zrušil osm objednávek dalších A380, pro Airbus domácí Air France v loňském roce oznámila, že bude provozovat jen pět ze svých 10 letounů stejného typu. Nepomohla ani silná kampaň výrobce v jihovýchodní Asii, kde přeci jen nějaké A380 létají. Citelnou prohrou byl nezájem čínských leteckých společností. Navíc německá Lufthansa, ke které se zrak výrobce také obracel, ta si plně vystačí jen se stávajícími A380 a další ani náhodou nechce, ani s velkou slevou. Oleje do ohně dále mohutně přilévá problém s velkými motory od Rolls-Royce, kdy po mnoha slibech jejich pohonné jednotky nemají stále všechny provozní hodnoty tam, kde je na prospektech firma uváděla. Ostatně exploze motoru u A380 společnosti Qantas před lety ukázala, že před jeho výrobcem je ještě mnoho práce na „dotažení“ efektivnosti jeho provozu na uspokojivou úroveň pro letecké společnosti.

Singapore Airlines Airbus A 380 letiště

 

Dalším, i když v pohledu nepřímým faktem je nezájem o second-hand A380. To se ukázalo velice rychle, když Singapore Airlines vyřadily první provozované A380. Jen jeden si našel nového zákazníka v podobě společnosti HiFly, další se rozebírá na prodejné náhradní díly a zbytek? Ten skončí ve šrotu, což bude čekat i řadu jiných letounů a to ani ne po desetiletí na nebi!  I když nedávno společnost British Airways připustily určitý a „okolnostmi velmi podmíněný“ zájem o dalších pár A380, na udržení chodu celého programu je to stále více než žalostně málo. Ekonomická stránka projektu je tristní. Náklady na vývoj A380 se Airbusu nikdy nevrátí, ale přesto se loni této společnosti mimořádně dařilo. Jinak řečeno: konsolidované finanční výsledky výrobce z Toulouse vůbec nestojí na programu A380, ale na menších, daleko více prodávaných typech. Husarský kousek – tak by se dal nazvat prodej Airbusů A220, poněvadž v řádu pouhých měsíců výrobce nastřádal ohromujících 550 objednávek a to ještě ani Boeing po akvizici části portfolia společnosti Embraer na tento trh ani nepronikl, i když se k tomu velmi brzy chystá. Tah Airbusu zde vyšel na více než 100% a zřejmě ještě dlouho bude dřímat otěže vítěze v uvedeném segmentu trhu s dopravními letadly.

Airbus A 380 Korean Air LKPR

 

Ale je program A380 opravdu takový propadák? Rozhodně záleží na úhlu pohledu, ostatně ani zde není svět jen černobílý. Pohledem čísel: vývoj A380 spolykal nestoudných 26,4 miliard USD, ale pozor, náklady na vývoj Dreamlineru od Boeinga překonaly 30,6 miliard USD v hrubých cifrách. Jenže u evropského výrobce stojí za drtivou většinou nákladů subvence v rámci EU, o kterých by se pro změnu Boeingu mohlo jen zdát. Po ukončení programu A380 se Airbusu uvolní ruce pro výrobu těch typů letadel, které čím dál tím více zákazníci žádají. My v Praze jsme mohli „naživo“ vidět A380 Lufthansy, Korean Air i Emirates, ostatně ta sem s tímto typem stále létá. Pro dopravní letectví je Airbus A380 opravdovým milníkem a z jeho mimořádně vyspělých technologií (podobně jako kdysi u Concorde) bude výrobce bezesporu těžit u dalších leteckých projektů. Tato doba by se trefně dala označit jako konec čtyřmotorových dopravních letadel. S cestujícími budou samozřejmě ještě létat, s náklady snad o něco déle, ale k vidění budou během dalších let čím dál tím méně. Jejich éra tak končí a její pomyslné žezlo přebírají maximálně efektivní dvoumotorové letouny s vysokým komfortem pro cestující i na ultra dlouhých linkách. Svět se mění a dopravní letectví s ním.

Emirates Airbusy A380

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.