Pilotinfo

Letov / Šmolík Š-10

Přidáno: 09. Srpen 2013Autor:

Ve dvacátých letech minulého století nepotřebovalo vojenské letectvo jen letouny první linie, ale také stroje k výcviku nových pilotů. Do tohoto dění se zapojil podnik Aero a náš Letov, respektive Hlavní letecké dílny, které v té době ještě sídlily ve Kbelích. Volba padla na pozorovací dvouplošník rakouského původu Hansa Brandenburg C.I. Nejednalo se však o přesnou kopii. V Hlavních leteckých dílnách konstrukci letounu přepracovali do podoby dvoumístného vzpěrového dvouplošníku s dvojím řízením a označením Letov Š 10. Nové „šmolíky“ byly dobré letouny, které létaly málem „samy“. Však také dostaly přezdívku Sardinka, neboť letci říkali, že létají stejně, jako když sardinky plují v oleji. To se však nelíbilo některým leteckým odborníkům. Ti zastávali názor, že autostabilní letouny vytvářejí u letců nesprávné návyky, což se v budoucnu projeví při přechodu na obratné „bojové“ stroje. Nicméně, jen v Hlavních leteckých dílnách vyrobili 51 „sardinek“, které v československém vojenském letectvu sloužily celá dvacátá léta 20. století, což svědčí o úspěšnosti typu.

Technické údaje

Rozpětí 12, 3 m
Délka 8,4 m
Hmotnost prázdného letounu 933 kg
Maximální rychlost 197 km/h
Dostup 5.000 m
Dolet 450 km
Motor Hiero N
Výkon motoru 169 kW / 230 k

Letov 10 Brandenburg

Na obrázku není „letovácká sardinka“, ale stejný typ letounu vyráběný podnikem Aero.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.