Pilotinfo

Letov / Šmolík Š-10

Přidáno: 09. Srpen 2013Autor:

Ve dvacátých letech minulého století nepotřebovalo vojenské letectvo jen letouny první linie, ale také stroje k výcviku nových pilotů. Do tohoto dění se zapojil podnik Aero a náš Letov, respektive Hlavní letecké dílny, které v té době ještě sídlily ve Kbelích. Volba padla na pozorovací dvouplošník rakouského původu Hansa Brandenburg C.I. Nejednalo se však o přesnou kopii. V Hlavních leteckých dílnách konstrukci letounu přepracovali do podoby dvoumístného vzpěrového dvouplošníku s dvojím řízením a označením Letov Š 10. Nové „šmolíky“ byly dobré letouny, které létaly málem „samy“. Však také dostaly přezdívku Sardinka, neboť letci říkali, že létají stejně, jako když sardinky plují v oleji. To se však nelíbilo některým leteckým odborníkům. Ti zastávali názor, že autostabilní letouny vytvářejí u letců nesprávné návyky, což se v budoucnu projeví při přechodu na obratné „bojové“ stroje. Nicméně, jen v Hlavních leteckých dílnách vyrobili 51 „sardinek“, které v československém vojenském letectvu sloužily celá dvacátá léta 20. století, což svědčí o úspěšnosti typu.

Technické údaje

Rozpětí 12, 3 m
Délka 8,4 m
Hmotnost prázdného letounu 933 kg
Maximální rychlost 197 km/h
Dostup 5.000 m
Dolet 450 km
Motor Hiero N
Výkon motoru 169 kW / 230 k

Letov 10 Brandenburg

Na obrázku není „letovácká sardinka“, ale stejný typ letounu vyráběný podnikem Aero.

Tematicky související články

3 Responses to “Letov / Šmolík Š-10”

  1. 1
    Petr Kudláček Says:

    Na přiloženém obrázku není “stejný typ letounu vyráběný podnikem Aero”, jak je uvedeno v popisu (to by bylo Aero Ae-10/Ae-01/A-1). Na obrázku je Aero A-14 nebo A-15. Pozná se to podle SOP, chladiče nad horní nosnou plochou, a podle výfukú na levé straně.

  2. 2
    Petr Kudláček Says:

    Ještě jsem si všiml, že jsou špatně i technické údaje: patří k A-14; tedy kromě rychlosti,ta tak vysoká nebyla. Takže technické údaje patří k letadlu na obrázku, ale článek je o Š-10.
    Ještě k těm viditelným rozdílům mezi Š-10, Ae-10/Ae-01/A-1 (obě jsou kopiemi “malého” Brandenburgu B.1) a A-14/15 (kopie “velkého”Brandenburgu C.1): podle SOP, chladiče a výfukú se pozná Š-10 od A-14/15. Ae-10/Ae-01/A-1 mělo chladič nad horní nosnou plochou, a letadla z konce výroby (např. výrobní čísla 21 a 26) mají SOP s aerodynamickým odlehčením (“lalokem”) – obdobně jako A-14/15. Ale výfuky na pravé straně mají jak Ae-10/Ae-01/A-1 tak i Š-10 (obě mají motor Mercedes D.1 nebo jeho kopii B&D Blesk), kdežto A-14/15 maji motory Hiero s výfuky na levé straně (ale pozor, např. A-26 s motorem BMW má taky výfuky vpravo).

  3. 3
    Quax Says:

    Díky za upozornění. Článek jsme tehdy zveřejnili v podobě, v jaké nám ho jeho autor doručil. Ještě jednou díky.

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.