Pilotinfo

Třímotorový Hawker Siddeley 121 Trident na linkách do Prahy

Přidáno: 18. Červen 2018Autor:

Těžká je cesta průkopníků – i tak by se dal nazvat osud prvního třímotorového proudového dopravního letounu, který začal létat s platícími cestujícími i k nám do Prahy. Původně šlo ještě o projekt známé britské firmy De Havilland, ta už koncem 50. let minulého století začala pracovat na unikátním dopravním letounu pro kratší a středně dlouhé linky. Jeho domácím konkurentem měl být projekt Vickers VC-11, což byl dvoumotorový letoun velmi podobné koncepce jako známá Caravelle, ale jeho vývoj byl nakonec zrušen. V roce 1960 se rozhodnutím britské vlády výrobce stal součástí De Havilland Group. Byla to letecká společnost British European Airways (BEA), která stála za vývojem Tridentu a byla také logicky prvním uživatelem letadel. Třímotorový Trident vzlétl k nebi 9.1.1962 a o dva roky později již uvedený typ BEA (jako Trident 1C) nasadila do provozu na svých linkách, mimo jiné i do Prahy. Cesta letounu k zákazníkům byla složitá, protože ke slovu se dostala konkurence, hlavně šlo o letouny Boeing 727, kterých se nakonec prodalo více jak 1800 kusů do celého světa. Tridentů různých variant se vyrobilo jen 117… K detailnímu popisu Tridentů se do budoucna rádi vrátíme samostatným článkem.

BritishAirways Trident3B-G-AWZF BritishAirways-Trident2-G-AVFE

British European Airways začala tedy s Tridenty létat od roku 1964 i na pražské ruzyňské letiště a bylo to opravdu vítané zpestření provozu. Elegantní třímotorový letoun létal do Prahy podle pamětníků v té době z Londýna třikrát týdně. Nejdříve k nám pod hlavičkou BEA létaly Tridenty 1C, později je nahradily novější varianty označené 2E  a pak i 3B. Avšak od 1.4.1974 se dostala BEA do rozsáhlého podniku s označením British Airways Group, kdy se staly všechny letouny BEA základem jeho evropské divize. To platilo i pro Tridenty, které se začaly v Praze objevovat již v novém „kabátě“ společnosti British Airways (BA). Tridenty prvních sérií byly u BA vyřazovány z provozu již ve druhé polovině 70. let a na ty mladší postupně docházelo mezi lety 1983-85. Podle pamětníků se v zázemí londýnského letiště Heathrow kolem roku 1984 nacházela řada Tridentů v různých stádiích likvidace. Naštěstí do dnešních dnů se dochovaly elegantní třímotoráky v anglickýcch muzejních expozicích, jako je např. v Imperial War Museu v Duxfordu, nebo další na letišti v Manchesteru či v depozitáři Science Musea ve Wroughtonu. Na jiných místech Anglie jsou k vidění přední části trupů Tridentů včetně zachovalých pilotních kabin a části kabin cestujících se sedačkami, např. v muzeu firmy De Havilland v Londýně.

Trident BEA Praha Ruzyně Trident BEA LKPR H.S. Trident BEA letiště Praha HS Trident BEA

Další společností létající ve své době do Prahy letouny Trident byla vpravdě exotická Iraqi Airways. Začátky společnosti spadají již do 30. let minulého století, kdy byla nejdříve založena Iraq Airwork a to ve spolupráci s londýnskou firmou Airwork Limited. Teprve v roce 1946 rozhodnutím vlády Iráku byla založena národní letecká společnost Iraqi Airways . Spoluzakladateli se staly irácké státní dráhy a britská letecká společnost BOAC ( tedy British Overseas Airways Corporation, předchůdce dnešních British Airways). Dne 11. března 1960 byla v Praze podepsána důležitá mezinárodní letecká dohoda mezi Irákem a Československem, v dubnu téhož roku bylo následně zahájeno pravidelné letecké spojení mezi Bagdádem a Prahou. V roce 1965 Iraqi Airways zakoupily tři letouny Trident 1E, které nosily registrace YI-AEA, YI-AEB a YI-AEC.  Létaly mimo jiné i na lince Bagdád – Istanbul – Praha – Berlin  Schönefeld – Londýn Heathrow a zpět. Všechny tři stroje byly vyřazeny z provozu v roce 1977. Protože se Tridenty této společnosti právě na Ruzyni potkávaly se stejným typem od BEA, mohli si letečtí fandové udělat pěkné fotografie dvou dopravců najednou. Třímotorové letouny Trident svého času byly častými hosty pražského ruzyňského letiště a třeba i naši plastikoví modeláři si je mohli postavit buď ze stavebnice z NDR výrobce VEB Plasticart, ti šťastnější sehnali podstatně hezčí (a hlavně své předloze tvarově podobnější) model od britského Airfixu. Tridenty dodnes patří k elegantním dopravním letounům.  Ačkoliv nikdy nebyly tolik rozšířeny u leteckých společností jako například Boeingy 727, přesto patří k významným typům letecké historie. Náleží tak samozřejmě historicky i k pražskému ruzyňskému letišti a jak ukazují fotografie z mého archivu, rozhodně patřily k nejvíce fotografovaným letounům na letištní ploše.

Iraqi Airways Trident v Praze Prague Airport Trident Iraqi Airways Iraqi Airways Trident nose landing gear

A na závěr tři technické zajímavosti u Tridentů. Tou první je umístění příďové podvozkové nohy. Na fotografii si můžete všimnout, jak ji konstruktéři umístili velmi netradičně mimo podélnou osu letounu, což vytvářelo velmi zajímavý čelní pohled na letadlo. Druhou zajímavostí byla u typu Trident 3B instalace malého proudového motoru typu RB. 162-86 umístěného v kořenu svislé ocasní plochy pod směrovým kormidlem. Hlavním důvodem této neobvyklosti byla potřeba vyššího výkonu při vzletu a stoupání. Tridenty 3B jsou tak vlastně „třímotorovými čtyřmotoráky“, jak prohlásil při návštěvě Prahy jeden z tehdejších kapitánů BEA létající na Tridentech již delší dobu. Podle něj to byly dobré letouny, navíc se ztrojenými hlavními palubními systémy (např. tři systémy hydrauliky), třemi spolehlivými motory Rolls-Royce. Do třetice to byly první dopravní letouny na světě vybavené plně automatickým přistávacím systémem, napřed podle podmínek II a později od roku 1975 i IIIb ICAO. Šlo skutečně o první dopravní stroje, které dokázaly samy přistávat bez zásahu posádky.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.