Maďarská zastávka Red Bull Air Race má dnes na pořadu finále
Přidáno: 05. Červenec 2015Autor: Milan Mikulecký
Dnes nás čeká závod v místě, kde se seriál Red Bull Air Race vlastně zrodil, v hlavním městě Maďarska. Vzhledem k tomu, že se nelétá nad mořskou pláží, ale přímo v centru města jde i o jedno z nejkrásnějších míst celé série. Kromě fantastické kulisy tamního parlamentu a plně obsazeným nábřežím diváky, patří k místnímu koloritu také nutnost podletět jeden z místních symbolů – most Széchenyi Lánchíd z roku 1849.
Česká republika má v seriálu dva své zástupce, což vzhledem k velikosti naší země, počtu obyvatel, ekonomické síle a dalším faktorům je malý zázrak. Nicméně zázrak, který by nepřišel, nebýt mnoha osobních obětí a velkému nasazení obou závodníků. Zapomínat by se ale nemělo ani na Stanislava Bajzika, bývalého dlouholetého hlavního rozhodčího série, který má na dnešní české účasti velkou zásluhu.
Jako první přijde na řadu, chvilku po poledni Petr Kopfstein v kategorii Challenger Class. Název této kategorie možná poněkud klame „tělem“, protože například zde v Budapešti je jediný rozdíl v tom, že závodníci startují nad mostem, zatímco v Master Class pod mostem. Vzhledem k tomu, že v Challenger Class všichni závodníci startují na identických letadlech je mnohem víc znát jak kdo létá a ne kolik má jeho tým peněz … Petr jde do závodu po kvalifikaci ze čtvrtého místa a podle všeho je v tom taktika. Nejen, že letěl s dostatečnou bezpečnostní rezervou, ale do závodu půjde se studenějším motorem a to by mohlo být v konečném výsledku přinést nějakou tu setinku či desetinku.
Martin v Master Class startuje v 15 hodin a v přímém přenosu ho vysílá web ČT Sport, v televizním programu je pak zařazen záznam ze závodu na 22:40. Sedmá příčka v kvalifikaci pro něj znamená souboj s jedním z nejúspěšnějších pilotů historie Red Bull Air Race, dvojnásobný šampion a vedoucí muž průběžného pořadí Brit Paul Bonhomme. “Určitě se nebojíme, ani Paul Bonhomme není neporazitelný, což ostatně ukázala právě kvalifikace, kde udělal chyby a skončil o příčku za námi na osmém místě. Samozřejmě ale bude velice těžké přes něj postoupit dál. Musíme vymyslet, jak zrychlit a také budeme doufat, že si všechny chyby nevybral dnes a nějakou udělá i zítra,” plánuje s úsměvem Martin.
Stejně jako celou Evropu i Budapešť sužují velká vedra, která kladou na závodníky a jejich stroje velké nároky. “Dostáváme zabrat, to je pravda. Pro tělo i letadlo to samozřejmě nejsou ideální podmínky. Je to jako si sednout do horkovzdušné trouby a ještě v ní cvičit. Na startu může být v kabině klidně kolem šedesáti stupňů Celsia. Úplně příjemné to sice není, ale dá se to vydržet. Motor se navíc lehce přehřeje a pak ztratí výkon, který vám v trati chybí. Na to je třeba dávat si pozor,” dodává šestý muž celkového pořadí šampionátu.