Pilotinfo

Bezpečnost civilní letecké dopravy v roce 2016

Přidáno: 16. Leden 2017Autor:

Letecká doprava patří beze sporu k nejvíce bezpečným způsobům cestování. Ostatně její statistiky to po řadu let spolehlivě dokládají. Uplynulý rok 2016 byl v této oblasti nejlepším rokem od třicátých let minulého století, kdy došlo k velmi nízkému počtu fatálních nehod dopravních letadel. Logicky to není samo sebou. Drtivá většina leteckých dopravců za několik desítek let provozuje své lety s čím dál mladší flotilou letounů. Rovněž i výcvik pilotů má vysokou profesionální úroveň a k dané situaci i přispívají spolehlivé služby všech složek řízení letového provozu. Pojďme se prosto stručně podívat, k jakým velkým haváriím dopravních letadel v uplynulém kalendářním roce došlo.

Dne 19.3.2016 došlo ke katastrofě v Rostově na Donu. Letoun Boeing 737-8KN dopravce FlyDubai na letu FZ981 z Dubaje havaroval v průběhu přistávacího manévru a na jeho palubě všichni zahynuli. Fatální letecká nehoda si vyžádala více jak 60 lidských životů a prezident Vladimir Putin obratem jmenoval vyšetřovací komisi, ta začala ihned pracovat. Už od počátku bylo jasné, že na havárii se podílelo velmi nepříznivé počasí. Nakonec se ukázalo, jak hlavní příčinou byla jednoznačně nezvládnutá pilotáž , kdy byl letoun doslova „přetažen“ a po strmém stoupání následoval pád. Ten už piloti nedokázali vybrat a letoun se doslova roztříštil, trosky po dopadu začaly ihned hořet. Navíc se ukázalo, že společnost FlyDubai nutila kapitány co nejméně v případě špatného počasí létat na tzv. záložní letiště. V případě, kdy důvody takové „diverze“ nebyly uznány, vedení společnosti bez mrknutí oka nechalo kapitána takový přelet navíc celý zaplatit! Výsledek? Důkladný personální průvan napříč celou společností, ale je otázkou, zda-li skuteční vinící tohoto stavu dostali to, co zasloužili …

Trosky B737 FlyDubai v hangáru

Přesně o dva měsíce později 19.5. se zřítil do Středozemního moře letoun Airbus A320-232 na letu MS804 společnosti Egypt Air na pravidelné lince z Paříže do Káhiry. Podle radarových záznamů letoun začal provádět prudké změny směru i výšky letu a poté došlo k jeho zřícení do moře. V té chvíli byl letoun již asi 10 mil v egyptském vzdušném prostoru. Za nějaký čas se podařilo lokalizovat větší část trosek včetně „černých skříněk“, které byly převezeny do odborné laboratoře … a … pak kromě několika kusých zpráv nastalo ticho po pěšině. A to doslova. Protože jsem před mnoha lety létal jako dopravní pilot ve Francii, kde se tyto palubní zapisovače vyhodnocovaly, mám zde řadu dobrých kontaktů. Díky nim jsem zjistil, jak bylo výrobcem letounu společností Airbus silně „doporučeno“ médiím, aby posečkali na další informace, které budou následovat později. Přeloženo do běžného jazyka : zkuste něco otisknout a uvidíte, jak dopadnete … Z uvedeného vývoje lze jen usoudit, jak na havárii má zřejmě podle francouzských expertů větší podíl fatální technická závada (proto to ticho…) v kombinaci s možnou chybnou pilotáží v dané nestandardní letové situaci. Vyšetřování samozřejmě i nadále probíhá a první důkladnější vyšetřovací zpráva by měla být zveřejněna kolem května až června letošního roku.

Airbus A320 Egypt Air

Ve středu 3.8.2016 se na rutinním letu EK 521 z Indie přibližoval Boeing 777-31H společnosti Emirates na domovské letiště v Dubaji. Posádka při pokusu o „go around“ sice převedla letoun do příslušné vzletové konfigurace až… až na jednu maličkost. Tou maličkostí bylo manuální nastavení odpovídajícího výkonu dvojici motorů Rolls-Royce Trent 892. Ústy pilotů řečeno : nenarvali tam přípusti motorů na plný výkon. Vyšetřovatelé tomu z počátku ani nechtěli věřit, ale skutečně tomu tak bylo. Posádka při tomto manévru totiž měla páky ovládání výkonu motorů v poloze IDLE a teprve tři vteřiny před nárazem na plochu vzletové a přistávací dráhy byly rychle přesunuty na maximální vzletový výkon. Bohužel, bylo již pozdě. Letoun dopadl naplocho téměř na konci dráhy 12L a nakonec se zastavil téměř na jejím konci. Ze 300 lidí na palubě včetně posádky bylo při následné nouzové evakuaci lehce zraněno 21 cestujících a dva členové posádky (z toho jeden z pilotů), další člen posádky utrpěl těžší zranění a byl ihned převezen do nemocnice. Bohužel při zásahu na místě přišel o život jeden z letištních hasičů…Hlavní příčinou havárie byla hrubá chyba pilotáže za situace, kdy se posádka letounu díky pozdnímu dosednutí na dráhu 12L rozhodla pro přerušení přistání a okamžitý vzlet, jelikož zbývající délka vzletové a přistávací dráhy před nimi by nestačila k bezpečnému dobrzdění letounu.

Boeing 777 Emirates

K další tragické havárii došlo na jihu Ameriky. V pondělí 28.11.2016 havaroval v těžce přístupném terénu krátce před přistáním na kolumbijském letišti Rionegro/Medellín letoun Avro RJ.85 letecké společnosti LaMia letící z bolívijského letiště Santa Cruz. Na palubě byli hráči a činovníci brazilského fotbalového týmu Chapecoense letící na další zápas. Vyšetřování ukázalo na naprosto šokující příčinu : pád v důsledku nedostatku paliva! Stručně řečeno, tato vpravdě „obskurní“ aerolinka s pár letouny šetřila, kde se dalo. Běžně podstřelovala ceny konkurence, jen aby získala kontrakt na přepravu cestujících. Nepřipomíná Vám to náhodou něco? Ano, i u nás máme ve vedení mnoha sportovních klubů kolenovrty, kteří by snad cestovali i na oslu, jen aby se ušetřilo. Naštěstí pro nás, zde je civilizovaná Evropa s jinak pracujícími leteckými úřady. Ale zpět k havárii. Poté, co letounu došlo palivo, stroj dopadl do vegetace v členitém terénu. Ze všech na palubě letounu po pádu zemřelo na místě 71 cestujících, dalších šest osob havárii přežilo s různými zraněními. Jeden muž byl zraněn jen lehce a ten poté v nemocnici vypověděl, jak napřed začalo pohasínat světlo v kabině cestujících, pak vysadily všechny motory. Poté již následoval rychlý pád. Letová dispečerka společnosti LaMia ihned prchla do zahraničí (!!!), ovšem jeden ze dvou majitelů společnosti byl jeden z pilotů tohoto nešťastného letu. Druhého z majitelů policie pro jistotu ihned eskortovala do vazby. Původně bylo plánováno mezipřistání pro palivo na letišti Cobija v severní Bolívii, avšak díky zdržení na letišti odletu toto tankování museli zrušit, neboť uvedené letiště není v noci otevřeno pro provoz. Piloti ovšem špatně vypočítali hmotnost zavazadel, takže proto měl letoun ještě vyšší spotřebu paliva. To bylo fatální. V závěrečné fázi letu letěli snad i na výpary v nádržích… Navíc posádka letounu na tento fakt včas neupozornila řídícího letového provozu na cílovém letišti! Zní to jako neskutečný šlendrián, s jakým se jinde jen tak nepotkáme. Let tak skončil tragicky pouhých 18km před prahem dráhy 01 cílového letiště …

Záznam letu Avro RJ85 LaMia

Dne 7.12.2016 turbovrtulový letoun ATR 42-500 pakistánských aerolinek PIA na letu PK661 havaroval v členitém terénu nedaleko Havelianu v Pakistánu. Stroj vzlétl z letiště Chitral na pravidelné lince do Islamabadu, avšak v 16:14 hodin místního času posádka oznámila řídícímu letového provozu problém s jedním motorem a také to, že zahájili klesání. Minutu poté řídící už jen zaslechl od posádky volání Mayday … To byl poslední kontakt s letounem. Podle posledních informací i zde byla chybná pilotáž letounu v nouzové situaci. S největší pravděpodobností se letoun dostal velmi nízko a následoval náraz do terénu. Při nehodě zemřeli všichni na palubě – 42 cestujících a pět členů posádky. Před pár měsíci mne jeden z přátel informoval o problémech aerolinky PIA s výcvikem spolupráce ve vícečlenné posádce na typu ATR 42 a bohužel se rychle ukázalo, že to byla pravda …

Letoun ATR 42 500 PIA

Doufejme, že rok 2017 bude pokračováním této dobré tendence v civilní letecké dopravě s minimem tragických nehod. Mnoho leteckých společností má různé problémy, ale bezpečnost provozu je rozhodně na prvním místě. Ostatně uplynulý rok nám to nyní potvrdil.

Štítky: , , , ,

Tematicky související články

2 Responses to “Bezpečnost civilní letecké dopravy v roce 2016”

  1. 1
    jiri franek Says:

    Jen drobné upřesnění – u nehody FlyDubai nešlo tak úplně o přetažení a následný pád, leč PF z neznámého důvodu (bezděčně, omylem..? – únava po dlouhém vyčkávání) přestavil během strmého stoupání trim až do krajní polohy “těžký na hlavu” což následně nemohli přetahnout výškovkou.
    A jen překlep – u BAe-146 vysadily “oba” 4 motory. :-)
    Jinak díky, jf.

  2. 2
    Quax Says:

    Díky za upozornění, počet motorů opraven, opravdu šlo o překlep.

Leave a Reply