Pilotinfo

Chcete prodat navzdory sankcím Boeing do Íránu? Nechte jej zmizet!

Přidáno: 12. Březen 2021Autor:

Titulek článku se jeví jako hloupý vtip, ale následující řádky hovoří o skutečné události. A jak si dále ukážeme, rozhodně nešlo o náhodu, dokonce ani ojedinělou událost. Embargo na prodej západní letecké techniky do této země trvá, a tak si některé společnosti našly vpravdě originální cesty, jak svá přebytečná letadla do Íránu prodat…

Letadla prý často mizí v Bermudském trojúhelníku. To jsme mnoho let slýchali a dnes můžeme směle doplnit – a nad Íránem také! Novotou vonící letecká společnost Fly Armenia Airways získala pro svoji činnost všechny nezbytná povolení teprve v loňském roce. Ve flotile se objevily dva letouny: Boeing 737-400 s ukrajinskou registrací UR-CNP a další klasický Boeing 737-300 registrovaný jako EK-FAA. A začaly se dít věci! Air Armenia na sociálních sítích před pár dny uvedla, jak mají už jen jeden letoun a to B737-400. Jenže je zde to velké ALE! Nejde o úpravu flotily, hlavním důvodem je to, že se jim doslova „ztratil za letu“ Boeing 737-300 a co čert nechtěl, právě nad Íránem! Ačkoliv vedení této letecké společnosti ihned přispěchalo s tvrzením – pardon – tiskovou zprávou. A chce se mi říct – skoro jako v Čechách, nikdo nic neví …

Boeing B 737 EK-FAA v Tallinu

Boeing B 737 EK-FAA v Tallinu

V pátek 19. února 2021 měl výše uvedený letoun naplánován jen technický přelet na Ukrajinu, aby se tam podrobil pravidelné údržbě. Letadlo už pár týdnů nelétalo a bylo odstaveno na technické stojánce na letišti v Tallinu. A právě tady začal onen záhadný let. Posádka podala původně letový plán na letiště Gostomel , jenže po vzletu z Tallinu v Estonsku posádka letěla do Varny v Bulharsku. Tam přenocovali a o den později podali letový plán do Spojených arabských emirátů na letiště Sharjah, neboť prý se tam dohodli na nezbytné údržbě. To ještě nebudilo žádné podezření, změny u tak malých dopravců bývají velmi časté. Poté už bylo opravdu vše jinak, neboť do Sharjah nedorazili. Podle podaného letového plánu měla posádka uvedeno jako jedno z náhradních letišť Teherán a vesele při letu nad Íránem „zmizeli“. Přesněji řečeno, posádka vyhlásila nouzový stav v důsledku závady na avionice (podle řízení letového provozu Íránu dokonce jednu chvíli jejich odpovídač byl nastaven na kód únosu ...)  a brzy poté přistáli bez problémů v Teheránu. Zajímavá je i skutečnost, že v době jejich přistání podle dostupných informací nebyly v pohotovosti žádné záchranné složky. Vše budí dojem předem dohodnutého scénáře…

Fly Armenia Boeing 737-400

Fly Armenia Boeing 737-400

O pouhých pár dnů později se na facebookové stránce Fly Armenia Airways záhadně „zjevila“ zpráva v arménském jazyce, že letoun z neznámých důvodů na Ukrajinu nedoletěl a provedl nouzové přistání, jehož důvod a místo je předmětem dalšího šetření. Tak to už je dobrá groteska! Pravidelný letecký dopravce jako „neví“ kde a proč přistál jejich letoun? A co posádka, ta se také jaksi vypařila? Skoro by se dalo říct – případ pro Hercule Poirota, kdyby tedy ještě žil. A tak komedie zdárně pokračovala. Dne 2. března se objevilo na stejné FB stránce prohlášení stejného dopravce, že se moc omlouvají, ale tolik očekávaná tisková konference se nekoná, jelikož jim nedorazili kolegové z Íránské islámské republiky. Tak to už se smáli i obyčejní letečtí fandové …

S největší pravděpodobností toto sehrané divadlo byl dodávací let letadla do Íránu, a protože jde o západní techniku a platí přísné embargo, tak se tomu prostě krapet pomohlo, a to je celé. Ostatně pro podobné příklady poněkud složitých anebo rovnou chcete-li i divokých „dodávek“ dopravních letadel do Íránu netřeba chodit daleko. Ještě v době relativně nedávné se až nápadně podobným způsobem podařilo jiným íránským aerolinkám Mahan Air získat dálkový Airbus A340. To bylo v roce 2015, stroj letěl papírově do Kazachstánu, když posádka vyhlásila stav nouze a přistála v Teheránu.  Nu a ani ne za dva týdny poté se stroj objevil znovu ve vzduchu, ale v plných barvách společnosti Mahan Air! Takových dodávek bychom našli více, jakmile jde o obchod, vždy se nějaký způsob vymyslí a pak, na peníze slyší skoro každý. O co více dnes, když jsou letiště plná odstavených letadel a jejich ceny ještě padají.

Airbus A 340 300 íránských Mahan Air

Airbus A 340 300 íránských Mahan Air

I na sociálních sítích několik íránských spotterů (ano, i v této zemi takoví jsou) upozornilo na fakt, že před krátkým časem tamní letecká společnost Caspian Airlines avizovala brzké dodání letounu Boeing 737-300! Tak toto už není náhoda. Navíc Arménci mohou být jen nastrčenými prostředníky obchodu a vlastním „šíbrem“ může být někdo zcela jiný. Úřady v Arménii to sice na oko vyšetřují, ale podle posledních informací s největší pravděpodobností půjde vše do ztracena. Navíc se velmi brzy zjistí, v jakých barvách ten Boeing 737-300 začne létat. A stejný systém funguje s dodávkami náhradních dílů pro západní typy letadel do Íránu. Díly pro letouny Airbus tam šly většinou přes Egypt, pro Boeingy původně přes Libanon (dávno již tomu …) a nyní před různé země bývalého Sovětského svazu, například Turkmenistán a Kazachstán. Obchod je zkrátka obchod.

Letiště v Teheránu

Letiště v Teheránu

 

Tematicky související články

Leave a Reply