První vzlet A350 v Toulouse
Přidáno: 14. Červen 2013Autor: Lubor Obendrauf
Významný světový výrobce letadel Airbus Industrie se sídlem v jihofrancouzském Toulouse oznámil, že první vzlet prototypu letounu A350XWB se uskuteční dne 14.6.2013 kolem desáté hodiny dopoledne místního času. Samozřejmě bude záležet na počasí a přípravy trochu zkomplikovala i probíhající stávka leteckých dispečerů.
Nyní probíhají poslední přípravy před vzletem, testují se všechny systémy letounu včetně motorů Rolls-Royce Trent XWB. První provozní zkouška pohonných jednotek tohoto typu ( již na letounu A350XWB ) se uskutečnila v Toulouse v neděli 2.6.2013. Poté následovaly testy pojíždění až téměř do rychlosti V1. Byly odstraněny některé menší nedostatky dle připomínek zkušebních pilotů a nyní vše směřuje k prvnímu vzletu letounu.
Jak tento týden řekl jeden z vedoucích techniků programu A350XWB Gordon McConell , po více jak 6,5 roce práce je nyní celý projekt ve fázi „okamžiku pravdy“ – tedy prvním vzletem stroje s výrobním číslem (MSN) 001.
Zmíněnou událost bude možné sledovat online na speciálním webu. Další informace o tomto typu letounu uvádí výrobce na webové stránce projektu.
Není žádným tajemstvím, že se na vývoji tohoto stroje podílí mnoho subdodavatelů, včetně několika firem z ČR. Samozřejmě se vyrojilo mnoho spekulací, jak si letoun povede oproti konkurenci – Boeingu 787 Dreamliner. V tento okamžik je předčasné soudit, ale jasná jedna věc – oba výrobci nabízí své letouny stejným zákazníkům . Nezbývá než doufat, že se s oběma typy budeme setkávat na pravidelných linkách mnoha leteckých společností. Airbus A350XWB plánuje dodání prvního letounu zákazníkovi již na druhou polovinu roku 2014. Již nyní má výrobce 613 pevných objednávek od 33 leteckých společností z celého světa.
Těm program A350XWB mimo jiné nabízí oproti současně používaným typům letadel až o 25% nižší spotřebu paliva a výrazné snížení emisí CO2. Letouny tohoto typu jsou určeny pro střední až velmi dlouhé linky. Moderní kabina umožňuje pohodlnou přepravu 270 – 350 cestujících v několika třídách dle požadavků zákazníků.
Datum prvního vzletu nebylo zvoleno náhodně – za pár dnů začne aerosalon v Le Bourget v Paříži a po marketingové stránce výrobce logicky nechce zůstat pozadu oproti konkurenci z USA. Moderní konstrukce letounu využívá co nejvíce kompozitních materiálů a oproti Boeingu 787 Dreamliner Airbus dal přednost jinému typu baterií, aby se vyhnul možným problémům při letových zkouškách nového stroje.