Pilotinfo

Bell úspěšně pokračuje ve vývoji náhrady dnešních středních vojenských vrtulníků

Přidáno: 23. Leden 2018Autor:

Zatím jediným konvertoplánem zařazeným do řadové služby je V 22 Osprey. Nějaký čas to vypadalo, že bude i posledním, to, když v počátcích jeho služby došlo k několika nehodám s tragickými následky. Nicméně dnes slouží k plné spokojenosti svých uživatelů, čas od času se objeví zprávy o nových zájemcích (Izrael, Japonsko), ale i o novém způsobu využití. Tím s největší pravděpodobností bude nasezení těchto strojů ve verzi HV22A jako náhrada letitých Grummanů C-2A Greyhound v jejich roli zásobovacích letounů amerických letadlových lodí. Tím největším problémem, který V 22 Osprey dnes má, a kterého se nikdy nezbaví je jeho vysoká jednotková cena. Ta je daná řadou důvodů a jedním z nich je technické řešení překlápění rotorů, respektive v případě Osprey pak překlápění kompletních motorových jednotek. Cesta dalšího vývoje se tedy ubírá poněkud jinou cestou, která by měla umožnit jednak zavedení strojů této kategorie ve větších počtech, jednak možnost jejich zavedení i do “chudších” vzdušných sil.

Bell V-280 Valor je představitelem této nové generace a je navržen tak, aby poskytoval vysokou obratnost, rychlost, dolet a nákladovou kapacitu za přijatelnou cenu. První let letounu V-280, který proběhl v závěru loňského roku, pak představuje významný milník a pokrok v programu vývoje stroje a přivádí Bell Helicopter o krok blíže k vytvoření nové generace letadel s vertikálním vzletem pro americkou armádu.

Bell V 280 Valor

Fotografie z prvního vzletu Bellu V-280 Valor

„Je to pro nás pro všechny v Bell Helicopter velmi vzrušující doba a já osobně jsem velmi pyšný na pokrok, jehož jsme prvním letem Bell V-280 dosáhli,“ říká Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell Helicopter, „uskutečněný let potvrzuje náš cíl, zaměřit se na priority Ministerstva obrany Spojených států amerických v rámci modernizace a reformy letového parku. Letoun Valor je navržen tak, aby způsobil revoluci ve využívání strojů s vertikálním vzletem v americké armádě. Představuje transformační letadlo pro všechny náročné úkoly, které naše ozbrojené síly plní.“

Bell V 280 Valor nad letadlovou lodí Bell V-280 Valor ve službách armády

„Jsme nadšeni, že můžeme oznámit úspěch prvního letu V-280 s týmem Valor,“ dodává Snyder, „V-280 představuje absolutní změnu v pohledu na to, co bude možné realizovat v plánování bojových operací.“

Program Bell V-280 Valor je součástí programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Program JMR-TD je vědeckým a technologickým předchůdcem programu ministerstva obrany – Budoucnost letounu s vertikálním vzletem. Vývoj V-280 propojil konstrukční a průmyslové schopnosti společností Bell Helicopter, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt and Spirit AeroSystems – dohromady tvořící společný vývojový tým Valor.

Bell V-280 Valor je konstruován tak, aby poskytl americké armádě nejvyšší úroveň technické připravenosti a funkčnosti. Letoun nabízí nejlepší podmínky provozu, podpory a servisu a současně požadované výkonnostní schopnosti, zvýšenou odolnost, spolehlivost a cenovou dostupnost pro potřeby Ministerstva obrany Spojených států amerických. S dvojnásobnou rychlostí a rozsahem letových schopností, než je běžné u konvenčních vrtulníků, nabízí Valor armádě také bezkonkurenční manévrovací schopnosti, které umožňují plnit úkoly, při nichž je nutné využít vertikální vzlet i jedinečné letové schopnosti letounu, které v současné době není možné realizovat u jiného letadla. Bell V-280 je multifunkční stroj s vynikajícím výkonem, užitným zatížením, schopností přežití a spolehlivostí, což z něj dělá výjimečný bojový letoun.

Video z prvního vzletu Bellu V-280 Valor

Bell V-280 Valor v představách o budoucím nasazení

Tematicky související články

Leave a Reply