Pilotinfo

Program námořní verze vrtulníku NH 90 pro německé námořnictvo úspěšně pokračuje

Přidáno: 30. Listopad 2017Autor:

Vrtulník NH 90 je jeden z mála úspěšných evropských zbrojních projektů. Naprostá většina těch, které vznikli z direktivního nařízení evropských elit, nebo rovnou jako „trucpodnik“ vůči americké produkci, skončila prachbídně. Namátkou je možné jmenovat evropský tank či evropskou stíhačku. Nebo naposledy evropský transportní letoun, Airbus 400, který se nyní některé lobbystické skupiny snaží prosadit do výzbroje české armády. Bez ohledu na fakt, že letoun je pořizovací cenou i provozními náklady naprosto mimo finanční možnosti České republiky. Když ale někteří úředníci potřebují ukázat svou loajalitu vůči Německu (které se potřebuje svých A 400 zbavit, protože jsou i pro německý rozpočet příliš drahé) tak, na nějakou tu korunu nehledí.

Zpět k NH 90. Tento vrtulník se i přes jisté zdržení při vývoji, které se, ale dnes nevyhne žádnému zbraňovému systému, v žádné zemi na světě, velice rychle prosadil na světových trzích. A to i v tak vzdálených zemích jako je Austrálie, nebo Nový Zéland. Od počátku se počítalo také se vznikem specializované námořní varianty, které se od svého pozemního protějšku. Ta se od svého pozemního protějšku poměrně zásadně odlišuje a ve skutečnosti se jedná o téměř jiný, nový typ. NH 90 NFH je primárně určený pro boj proti ponorkám a lodím, ale také pro plnění průzkumných a záchranných misí, přepravu materiálu a osob. Jak napovídá označení NFH (NATO Frigate Helicopter), letoun je uzpůsoben pro operační použití z palub bojových lodí. Tento typ již mají zavedený ve své výzbroji například námořnictva Francie, Itálie, Nizozemí či Norska. Jedním z významných uživatelů by mělo být také Německo. To již akutně potřebuje nahradit své letité Sea Kingy. Německé požadavky na nový vrtulník jsou významnější než u jiných uživatelů a defacto tak vzniká další nový typ NH 90 Sea Lion.

vrtulník Sea King BundesMarine

Vrtulník Sea King Mk. 41 německého námořnictva

Minulý týden došlo k dalšímu významnému posunu tohoto programu. Do vzduchu, z mateřského letiště výrobce, v Donauwörthu vzlétl druhý prototyp NH90 Sea Lion. Tím byl odstartován program několikaměsíčních testů zaměřených na avioniku a software. Úkony pro schválení konfigurace dodávek začnou v průběhu roku 2018, jakmile budou doladěny poslední úpravy prototypů. I přes velmi náročný termín a objem zkoušek je reálné, že dodávky pro německé námořnictvo začnou podle plánů, tedy koncem roku 2019.

vzlet druhého prototypu vrtulníku NH90 Sea Lion

První vzlet druhého prototypu vrtulníku NH 90 Sea Lion

Video z prvního vzletu prvního prototypu vrtulníku NH 90 Sea Lion

Tematicky související články

Leave a Reply