Pilotinfo

Vývoj konvertoplánu Bell V 280 Valor zatím pokračuje bez komplikací

Přidáno: 07. Leden 2020Autor:

Po dvou letech velmi úspěšných letových zkoušek pokračuje konvertoplán Bell V-280 Valor úspěšně v programu testování svých nových schopností. Díky snaze konstruktérů společnosti Bell splnit podmínky programu Armády Spojených států JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který ověřuje schopnosti pokročilého vertikálního vzletu, a který bude základem pro výběr nového nosného typu pro přepravu ozbrojených složek Spojených států v jednadvacátém století, předpokládá se, že právě Valor by mohl v tomto megatendru zabodovat. Bell V-280 s překlopnými rotory v rámci testovacího programu a veřejných demonstrací nalétal více než 150 hodin. Z nich získané údaje budou mimo jiného  definovat požadavky na dálkový útočný letoun budoucnosti v programu Armády Spojených států FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft).

konvertoplán Bell V-280_Valor pozemní zkouškyjpg

Výkony konvertoplánu V-280 při letových testech překonaly naše očekávání,” řekl Keith Flail, viceprezident Advanced Vertical Lift Systems ve společnosti Bell. „Náš tým odborníků v oblasti obranného a leteckého průmyslu a výroby prokázal, že je schopen dodávat vysoce výkonné letouny podle plánu, který bude z hlediska využívání kolmého vzletu a přistání v amerických ozbrojených silách převratný. Jsme na tento výsledek velmi hrdí a těšíme se, že se zapojíme do armádního programu FLRAA,“ dodal Flail.

Jen v roce 2019 se pracovnímu týmu kolem konvertoplánu V-280 podařilo dosáhnout následujících milníků:

  • Let s pravou vzdušnou rychlostí 555 km/hod.
  • Agilita splňující na úrovni 1 armádní požadavky na ovládání letounu při nízké rychlosti.
  • Uskutečnění řady po sobě jdoucích či vícenásobných letů.
  • Letecké testování s armádními piloty.

Letové testování se nezaměřovalo pouze na předvádění technických manévrů. Tým si je vědom, že letoun V-280 musí být využitelný také ve multidoménových operacích. Za tímto účelem V-280 integroval systém vybavení pro mise PDAS od společnosti Lockheed Martin (Lockheed Martin Pilotage Distributed Aperture System), který díky zabudovaným senzorům výrazně zvyšuje situační povědomí pilotů. Vedle toho také provedl provozně zaměřené testy ověřující možnosti slaňování prostřednictvím tzv. „rychlého lana“. V budoucnu bude testování zahrnovat další integraci vybavení pro mise, zátěžové zkoušky a ukázku autonomního letu.

Bezprecedentní letový výkon představuje pouze jednu z podmínek toho, aby se FLRAA stal úspěšným programem. Bell pokračuje v analýze a ověřování možností, jak zlepšit budoucí dostupnost letky a snížit náklady na udržení jejího životního cyklu. Tým již podnikl kroky, které mají díky zavedení nejvyspělejších digitálních technologií optimalizovat náklady spojené s provozem letounů a jejich dostupnost po celou dobu jejich nasazení.

konvertoplán Bell V-280 Valor

Kromě vynikajících výkonnostních výsledků je V-280 také vysoce hodnocen nezávislými organizacemi. Například Národní asociace pro letectví nominovala V-280 na prestižní Collier Trophy a Aviation Week ocenil konvertoplán laureátskou cenou již druhý rok po sobě.

Program JMR TD je díky výsledkům V-280 skvělým příkladem funkčního partnerství mezi vládou a průmyslem. Úspěšná iniciativa JMR TD poskytuje armádě příležitost využít technologie prověřené v posledních šesti letech k tvorbě programů a rozvoji nových schopností v souladu s modernizační strategií armády. V-280 ukazuje, že úzká spolupráce mezi vládou a průmyslem může přispět k transformaci v rámci rychlého a udržitelného procesu.

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply