Pilotinfo

LOM Praha podepsal přelomovou smlouvu, navzdory Ministerstvu obrany

Přidáno: 09. Prosinec 2011Autor:

Včera na Pražském hradě v přítomnosti prezidentů České republiky a Ruské federace Václava Klause a Dmitrije Medveděva došlo k podpisu smlouvy, která dává společnosti LOM Praha skvělé možnosti do budoucna. Tato smlouva se oficiálně nazývá Protokol o provedení změn v Dohodě mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o organizaci oprav vrtulníků typu Mi-24 (Mi-35), Mi-171Š (Mi-8, Mi-17) a jejich modernizaci na území České republiky ze dne 27. dubna 2007.

Podpis protokolu otevírá státnímu podniku LOM Praha nové možnosti v oblasti modernizací a oprav vrtulníků typu Mi ruské provenience v mezinárodním měřítku. Česká strana se podpisem protokolu zavazuje používat pro opravy a modernizace vrtulníků materiál a náhradní díly dodané ruskou stranou v souladu s podmínkami uvedenými v certifikátu konečného uživatele nebo podle dohody zmocněných organizací obou smluvních stran. Těmito organizacemi jsou státní podnik LOM PRAHA na české straně a státem kontrolované společnosti „ROSOBORONEXPORT“ a „OBORONPROM“ na ruské straně. Tímto řešením se mj. předchází eventuálním snahám zapojovat do spolupráce různé neautorizované zprostředkovatele a zamezit neschválenému reexportu náhradních dílů do třetích zemí. Dohoda o opravách a modernizaci vrtulníků mezi ČR a Ruskou federací z roku 2007 je doposud úspěšně naplňována, pokud jde o vrtulníky typu Mi z výzbroje AČR. Tato Dohoda umožnila modernizaci našich vrtulníků Mi-171Š, které byly s úspěchem nasazeny v Afghánistánu v rámci mise ISAF.

Pikantní na celé záležitosti je fakt, že Ministerstvo obrany (které je zřizovatelem LOM Praha a teoreticky by mělo mít zájem na jeho dobrých hospodářských výsledcích) dělalo všechno proto, aby k podpisu této smlouvy nedošlo. Verbálně jeho představitelé sice navenek tvrdí, jak podpis smlouvy podporuje a nyní po jeho podpisu si zásluhy připisují jak náměstek Šedivý tak ministr Vondra, reálné kroky ministerstva však svědčí o opaku. Proč? Tady je možné pouze spekulovat. Podle zdrojů z Ministerstva obrany tlačí jeho vedení na špinavou práci na “divokou” privatizaci LOMu (tak jak to již dnes praktikuje Vondrův sekretář Vylita ve VOP 026 Šternberk) a proto je nutné maximálně snížit jeho hodnotu. Podpis těchto smluv nebo nových zakázek jde proti tomuto duchu, proto také sekretář Vylita svolal mimořádnou tiskovou konferenci, na které tvrdil, že LOM nebude mít v listopadu na výplaty, aby se následně v listopadu ukázalo, že lhal. Nicméně podnik to již poškodilo, a to zřejmě bylo cílem. Podobně v tomto případě velmi laxně postupovalo vedení ministerstva obrany i v přípravě protokolů. Podle informací z Pražského hradu to byl až zásah prezidentské kanceláře, který dotáhl celou věc do konce.

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply

Oprava letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro opravu letounů.