První vzlet prototypu L-410NG v Kunovicích
Přidáno: 05. Srpen 2015Autor: Lubor Obendrauf
Dalším krokem na cestě k nezbytné certifikaci nového typu letounu byl jeho historicky první vzlet, ten se uskutečnil ve středu 29.7.2015 odpoledne z továrního letiště v Kunovicích. Posádka byla složena ze zkušených zalétávacích pilotů Petra Jarockého a Stanislava Sklenáře. Na palubě nového stroje dále byli dva pracovníci kvality výroby pánové Zdeněk Koníček a Michal Sum. Po vzletu posádka vyzkoušela základní letové vlastnosti nové čtyřistadesítky , deklarované výkony letounu včetně jeho ovládání zatím v běžných letových režimech. Po vzletu byla krásně vidět prodloužená příď trupu, avšak na kráse stroje to rozhodně neubralo …
Součástí prvních zkoušek bylo sledování činnosti dvojice motorů včetně systému paliva , zatím se ani zde neobjevily nějaké problémy. Během prvního letu piloti vyzkoušeli i základní funkce instalované moderní avioniky včetně systému navigace. Právě na tyto letové systémy byl při vývoji kladen důraz, konkurence v branži je velká a letoun musí být schopen nabídnout moderní avioniku , ovšem s jednoduchým ovládáním a vysoce spolehlivým provozem i v těch opravdu extrémních oblastech světa. Ostatně právě tam klasické Turbolety udělaly mnoho dobré práce a některé tam létají dodnes.
Výrobce tedy již pracuje na certifikaci nového letounu a jak je mnohým známo , jde o dlouhý a finančně náročný proces. Jde o zásadní stavební kámen pro prodej letounu a vzpomeňme jen ( byť jen okrajově pro srovnání ) , jak to bylo s certifikací třeba původního Aera Ae-270 …Tyto náklady se musí „rozdrobit“ do cen nabízených letounů a proto jejich výrobce věří v jejich zdárný průběh. Právě v této kategorii letounů se pohybuje desítky let a díky zkušenostem má na čem stavět.
První optimistické odhady Aircraft Industries hovoří o začátku sériové výroby L-410NG v průběhu roku 2017 a výrobu kolem 25-30 letadel ročně. Jak už jsme nedávno uvedli v samostatné článku , starší Turbolety pomalu dosluhují a jejich majitelé logicky očekávají od výrobce , že jim nabídne důstojného nástupce s ještě lepšími provozními parametry. Na prvním místě pozitivně hodnotí prodloužený dolet nového typu až 2500 km , vytrvalost letu do 10 hodin a samozřejmě ekonomický provoz s kabinou nejčastěji vybavenou až 19 pohodlnými sedačkami. Řada stávajících provozovatelů Turboletů jistě ocení i podstatně větší prostor na zavazadla a cestující nižší hladinu hluku v kabině během letu. Popřejme tedy společnosti Aircraft Industries zdárný průběh certifikace a jak se zdá , legendární čtyřistadesítka omládla a určitě si své zákazníky najde.
foto Dalibor Vlček a Aircraft Industries a.s.