Ve druhé polovině dvacátých let 20. století vznikl v nových letováckých dílnách pozorovací a bombardovací dvouplošník, který ve své době představoval vrchol československého konstrukčního umění. Inženýr Šmolík tentokráte zvolil důsledně kovovou kostru draku, potah letounu byl plátěný v kombinaci s duralovými plechy. Někdo by dnes mohl říci, co je na dvouplošníku tak pozoruhodného. […] [ ...celý článek ]
Všichni, kteří měli možnost vidět v letu MiG 15 UTI (Lim 2) z majetku polské nadace Polskie Orly na loňské a letošní Aviatické pouti se po zprávách z Maďarska o uschopnění další cvičné “patnáctky” v duchu těšili, že bude možné vidět oba stroje letět ve skupině. Bohužel zpráva z tohoto […] [ ...celý článek ]
V Letňanech už inženýři Beneš a Hajn nepracovali, neboť pro neshody s novým vedením z Avie odešli. Traduje se dokonce, že nový ředitel podniku, ing. Havránek, oběma zakázal vstup do závodu. Ing. Hajn se stal vysokoškolským profesorem, ing. Beneš začal podnikat s ing. Mrázem. Na místo šéfkonstruktéra byl jmenován Španěl ing. Adaro, který do […] [ ...celý článek ]
Včera, 13. června došlo k totální ztrátě Boeingu B 17 G Liberty Belle (SN 44-85734). Krátce po vzletu z letiště Aurora Municipal Airport v Sugar Grove, Illinois, USA, pilot jiného letadla informoval posádku o požáru na palubě. Přestože se posádce podařilo úspěšné nouzové přistání na již sklizeném obilném poli poblíž Oswega v Illinois, nepodařilo se jí […] [ ...celý článek ]
Avii v Holešovicích vlastnila rodina Bondyů, která do tohoto leteckého podniku výhodně investovala. Proto bylo velikým překvapením, když v roce 1926 Miloš Bondy Avii prodal koncernu Škodových závodů. To však nebyla jediná změna, která ovlivnila budoucí dění v tomto leteckém podniku. Inženýři Beneš a Hajn zabudovali do draku dvouplošníku BH-21 hvězdicový motor Walter […] [ ...celý článek ]
První stíhačkou vyrobenou v letňanském závodě Letov byl dvouplošník Š-20. Jednalo se o letoun s neobvykle velkým průřezem trupu. Inženýra Šmolíka k takové konstrukci vedla snaha o co největší aerodynamickou čistotu draku a tím i docílení co nejvyšší rychlosti. Kostra draku byla smíšená s trupem vyrobeným z ocelových trubek, křídla měla kostru dřevěnou. Dokonalá kapotáž […] [ ...celý článek ]