Pilotinfo

Hroch z Afghanistánu

Přidáno: 18. Říjen 2013Autor:

Mi 171š

Trumpeter

1/35

Moc dobře si pamatuji posměšné poznámky po roce 1989 ve stylu: Ty naše kraksny, šroty Mi 17… doufám, že to brzy vyřadí… ! Je 23 let po revoluci, a je tu fenomén, který by určitě nikdo nečekal! Závod v Kazani „sedmnáctky“, a lehce modernizované pokračování – 171čky, nestačí vyrábět. Ale to není to hlavní. Mezi odběratele techniky z východu se zařadily různé ozbrojené složky USA a další “západní” země, které disponují nejmodernějšími verzemi Black Hawků ! Kdo by čekal, že USAF usoudí po roce 2010, že Mi 17 je optimální vrtulník pro nasazení v Afghanistánu, a středním východě vůbec! CIA to již ví 20 let, a Mi 8, Mi 17, a jejich deriváty používá coby „nenápadný předsun“ do zemí, kde se „něco“ bude dít. Úžasné vítězství jednoduché techniky nad megasložitou elektronikou!

Modelů Mi 8 a 17 od čínského Trumpeteru v měřítku 1/35 jsem postavil již řadu. Tentokrát se zaměřím na nejmodernější typ našeho vrtulníkového letectva – Mi171š. Je zajímavé, že dle názvu nemůžete rozeznat zda „eško“ má klasická vrata otevíraná do stran, nebo rampu. Já se rozhodl pro velice atraktivní“rampovou“.

O přestavbě Mi 8 na Mi 8  Salon jsem již na těchto stránkách psal. Jen shrnu, že čínský výrobce odvádí klasicky tvarově velice slušnou práci. O lícování dílů se to již říci nedá. Pro mne je ale důležitější, jestli model nemá tvarové kiksy, ne jestli budu muset více tmelit. Je velice zajímavé, jak z produkce vyčuhuje čínský cvičný „Jak“ – Nanchang CJ6, v zemi velice rozšířený. Ten tvarově působí spíše jako parodie na jejich národní stroj. Možná by se hodilo rčení  „o kovářovo kobyle“….

Ale ke stavbě, resp. přestavbě. Nejprve jsem nastudoval čím vším se 171š liší od klasické 17tky. Začal jsem výrobou nové rampy. Tady bylo docela složité „chytit“ správný přechod širokých vrat do nosníku. Poučen z minulých mixerů, s interiérem pro cestující jsem si moc nehrál. Je tam tma, tma, tma…. Interiér pilotů už je dost dobře viditelný, a tady to moc ošulit nešlo. Tato modernizovaná verze zde má řadu změn – např. úplně jiné přístrojové desky, a to nejen vybavením, ale i tvarem. Nesmíme zapomenout na odlišné zbarvení! Mi 171 mají v kokpitu nové odstíny šedé. Následovalo slepení trupu, nalepení maket motorů, a jejich okapotovaní. Očistec hadr! Broušení a tmelení, na vše používám epoxid zahuštěný dětským záypem, který celkově dobře zpevní drak. Poté nastala dost náročná práce. Model byl určen pro občasné demontáže při převozech, a bylo naprosto nutné plastové díly vyměnit za kovovýrobu. Předně hlavice rotoru. Základ je z duralu, vrtulové listy se našroubovávají, a dotahují matičkami M2. Tento základ jsem „zamaskoval“ detaily z plastu, čímž se zaručila nutná pevnost, ale i maketovost. Podobně bylo postupováno u zadního vyrovnávacího rotoru, a dalších detailů na povrchu, které se velice snadno ulomí při neopatrném zacházení.

Protože v LOM Malešice vyvinuli modernizaci této verze, bylo potřeba vyrobit tvarově dost atypickou příď s „bradavicí“ radaru. Nebudu se zmiňovat o všech drobných úpravách, jestli jsem někoho inspiroval, odkážu jej na výkres v Modeláři, a hlavně desítky fotek našich mašin na internetu.

Sice jsem četl, jak nejlépe namíchat „naše“ jediné správné odstíny tříbarevné NATO kamufláže, ale já zjistil, že pokud chci vyrobit Mi 171š krátce po dodání letectvu můžu s úspěchem použít originál odstíny Humbrol. Pokud budeme chtít stavět model, který má něco již nalétáno, je potřeba odstíny přidáním sv. šedé “vyšisovat“, a zmírnit tak kontrast barev.

Na číslo jsem si nechal v reklamní agentuře vyříznout šablony, a zbytek již pomohl můj „archív“ dekálů. Doporučuji NIKDY nevyhodit žádné zbylé dekály! Ani nevíte, kdy se vám budou hodit.

Celkový model jsem přestříkl Humbrol satin lakem, a usadil na dřevěný podklad imitující heliport.

Nechci soudit výsledek, ale jedno řeknu-každý model, čím větší, tím hezčí :-)

Mil Mi 171 Czech Air Force Mil Mi 171 LOM Praha Mil Mi 171 Vzdušné síly AČR

Autor serveru pilotinfo.cz, modelář, letecký nadšenec a také vášnivý morkář Martin Decarli měl v pátek 28. září těžkou nehodu. Tak jako všichni jeho přátelé mu držíme palce. aby díky péči lékařů nakonec zůstala bez trvalých následků.

 

Tematicky související články

Leave a Reply