Pilotinfo

Simulátor dopravního Airbusu A380 je nyní v Praze, vyzkoušeli jsme ho

Přidáno: 14. Leden 2019Autor:

Začátkem listopadu tohoto roku se pro široké řady leteckých fandů objevila nová lákavá nabídka – v pasáži Černá růže v Praze byl slavnostně uveden do provozu zážitkový simulátor dopravního letounu Airbus A380-800. Provozuje jej již zavedená společnost iPilot, stejně jako řadu jiných simulátorů v Evropě.

Simulátor A 380 exteriér

Díky nabídce společnosti iPilot jsem si mohl simulátor vyzkoušet a udělat si zajímavé srovnání. Jednak jsem měl možnost vyzkoušet si za letu z pravé sedačky druhý vyrobený prototyp Airbusu A380-800, kdy jsme letěli se zkušebním pilotem Airbusu Jacquesem Rosayem z Toulouse podél francouzského pobřeží koncem léta 2006 až k italským hranicím a zpět.  Zážitek k nezaplacení, Jacques byl špičkovým zkušebním pilotem a nebylo proto náhodou, že byl v osádce prvního letu Airbusu A380. Bohužel, do leteckého nebe odešel již v roce 2015. Po první návštěvě letounu A380 v Praze v roce 2011 (A380-800 společnosti Lufthansa) jsem měl možnost v jejich výcvikovém centru ve Frankfurtu nad Mohanem si vyzkoušet profesionální plně pohyblivý simulátor stejného typu. Klobouk dolů, protože rozdíl mezi tímto simulátorem a skutečným letounem je jen velmi, velmi malý.

Simulátor Airbus A 380 kokpit

Pln očekávání jsem proto usedal na pravou sedačku pražského simulátoru A380, když jsem předtím „diplomaticky“ vystrnadil svého instruktora Jaroslava Svobodu na levou sedačku. Řízení sidestickem v levačce jsem si už užil dříve, takže pravá stana to jistila. První pohled do kokpitu – rozmístění obrazovek a jednotlivých přístrojů je téměř stejné, jako u skutečného letounu. Samozřejmě hned je znát, že jde o nepohyblivý simulátor (tzv. fix-base simulator) a ne všechny systémy ovládání fungují na chlup stejně jako u skutečného letounu. Pro vlastní zážitkové létání stačí. Jarda vlevo se trochu ostýchal, přece jen je ještě v pilotním výcviku, ale já mu řekl, jak ze mne nemusí mít strach, nebudu jej rozhodně přezkušovat! Vybrali jsme si pro let zimní scenérii pražského ruzyňského letiště se sněhovou pokrývkou. Stáli jsme na prahu vzletové a přistávací dráhy 24, rychlá kontrola mechanizace křídla, parkovací brzdu přestavit do polohy „off“, plný vzletový výkon a jdeme na to. Při rozjezdu letoun stabilně drží směr, korekce nožním řízením jsou minimální. Při rychlosti 140 kts silnějším přitažením sidesticku zvedám A380 do stoupání, to po chvíli mírním malým potlačením a stažením výkonu motorů na výkon pro stoupání. Předtím mi Jarda zasouvá podvozek a po chvíli i klapky, letíme v čisté konfiguraci pravým okruhem pro přistání na stejnou dráhu.

Trochu se nám mezi tím rozfoukal vítr, letíme stále „vizuál“ a po stabilizaci dvoupodlažního obra na přistání se mi trochu „houpavým“ pohybem daří přistát na dráhu, odkud jsme předtím vzlétli. Dávám plný reverz oběma vnitřním motorům (A380 má obraceče tahu jen na vnitřních motorech – tedy č. 2 a 3), letoun rychle vytrácí rychlost a při zhruba 80 kts už stačí jemné dobrzdění opřením se do pedálů nožního řízení a už bezpečně stojíme. První dojem – ovládání sidestickem je o něco více tuhé než u skutečného letounu i plně pohyblivého simulátoru. Je třeba dělat větší výchylky, než letoun zareaguje, ale to je s ohledem na velikost letounu běžné. Klasičtí simulátoroví piloti si budou chvíli zvykat, ale s druhým či třetím startem si každý zvykne. Grafika simulátoru je na slušné úrovni a pokus znáte skutečný terén, nemáme problém poznávat orientační body nedaleko zvolených letišť. Samozřejmě je třeba si hlídat především výšku a rychlost, což je u aktivních pilotů samozřejmostí, laikům to ohlídá instruktor.

Zkoušíme ještě poletování kolem Prahy a pak začínám simulátor trochu zlobit. Ve výšce 4500 stop pomalu snižuji tah motorů a současně zvolna přitahuji. Rychlost opadává a jak se nám blíží červeně „páskovaná“ na displeji zobrazovaná hranice pádové rychlosti, nechám ji krátce překmitnout a letoun po chvíli přechází do pádu. Stačí řádně přidat výkon motorů a jemně přitáhnout a velmi brzy jsme zase bezpečně v horizontálním letu. Zde je chování velmi podobné jako u simulátoru A380 ve Frankfurtu, i když bez pohybu kabiny. Se skutečným letounem jsme to pochopitelně neprováděli, to je dodnes hodně drahá „hračka“ a to nejen pro akcionáře Airbusu.

Co říci závěrem? Pokud máte rádi létání, vřele Vám doporučuji tento pražský simulátor A380. Jde o realistický zážitek a pocit ovládat opravdu hodně velký dopravní letoun je skvělý. Pro aktivní piloty je to doplněk ke klasickému létání, kdy si mohou osahat i letoun zcela jiné kategorie. Jistě, nejde o certifikovaný simulátor určený pro profesionální výcvik pilotů, ale na druhé straně za rozumný peníz si můžete objednat „svezení“ s nevšedním letounem, navíc pravidelně létajícím k nám do Prahy. V rámci speciálního programu lze také pracovat na překonání strachu z létání. iPILOT simulátory jsou přístupné zájemcům již od šesti let věku.

Chtěli jsme umožnit široké veřejnosti jedinečný zážitek z pilotní kabiny nejmodernějšího dopravního letounu, který se dnes ve vzduchu pohybuje,” říká Wolfram Schleuter, zakladatel a generální ředitel centra iPILOT. “Je pro nás důležité, aby zkušenost z našeho simulátoru byla co nejblíže skutečnosti, ale především aby byl přístupný všem, kteří takovou příležitost jinak nemají.”

iPILOT nabízí řadu zážitkových programů na leteckém simulátoru v délce trvání od 15 minut do 3 hodin. Pilotování probíhá za pomoci kvalifikovaného instruktora, zpravidla aktivního pilota. V kokpitu je zároveň místo pro další 4 pasažéry. Centrum iPILOT v Pasáži Černá Růže v Praze je v provozu od 3. listopadu 2018.

Simulátor A 380 autor s instruktotrem

O společnosti iPILOT:

iPILOT byl založen v roce 2009 německým podnikatelem a amatérským pilotem Wolframem Schleuterem. Poté co Wolfram založil a úspěšně vedl řadu turistických a produkčních společností ve Velké Británii a Německu, se rozhodl spojit své největší hobby se zkušenostmi z podnikání. Založil centrum letecké simulace, dostupné široké veřejnosti. iPILOT je v současnosti největším provozovatelem center leteckých simulátorů v Evropě s pobočkami v Praze, Mnichově, Hamburku, Düsseldorfu, Kolíně nad Rýnem, Zurichu a dalšimi. Vizí Wolframa Schleutera je mít centrum iPILOT v každém hlavním městě světa. Více informací na flyipilot.cz

Simulátor A 380 Simulátor Airbus A 380

Tematicky související články

Leave a Reply