Pilotinfo

30 let od prvního příletu Airbusu A310 na lince New York – Praha

Přidáno: 19. Březen 2021Autor:

V pondělí 4.března 1991 nastal pro leteckou společnost ČSA významný den. Tehdy se ze své první linky z letiště v New Yorku do  Prahy vrátil ještě novotou vonící Airbus A310-300 s registrací OK-WAA a nastala tak éra dálkových letů s Airbusy na západ, ale i do jiných dálkových destinací. V dnešní smutné době právě pro ČSA mohu uvést i jiné datum – 23.10.2009, kdy v Praze naposled přistál v pořadí čtvrtý dodaný Airbus A310 s registrací OK-YAC s posádkou vedenou kapitánem Peterem Žmolíkem. Od tohoto okamžiku byly lety uvedeného typu na pravidelných linkách ČSA historií…Právě Airbusy A310 byly prvními západními typy u ČSA po roce 1989 a od roku 1994 pak jedinými dálkovými letadly v letovém parku společnosti.

ČSA Airbus A310-300 OK-WAB

Airbus A310-300 OK-WAB

Ve druhé polovině 80. let minulého století stály tehdejší Československé aerolinie před rozhodnutím, jakým typem nahradit jejich zastaralé letouny typu Iljušin IL-62 a IL-62M. Dřívější monopol ze SSSR na dodávky dopravních letadel byl minulostí, jelikož soudruzi jaksi neměli co nabídnout a jejich IL-96-300 se potácel v moři technických i jiných problémů. Na vládní úrovni bylo už 11.5.1989 rozhodnuto, že se na základě leasingového kontraktu pořídí dvojice Airbusů A310-300. Jak řekli, tak i udělali. Na pařížském aerosalonu 2.8.1989  s výrobcem letadel z Toulouse podepsali zástupci ČSA a Omnipolu (pro mladší ze čtenářů jednoho z tzv. podniků zahraničního obchodu, zkratkou PZO) smlouvu na dodání dvojice letadel A310-300. Brzy poté, již 11.9.1989 přilétl do Prahy stejný typ letounu s dočasnou registrací F-WWCL v barvách společnosti Interflug.  Ano, i v NDR tyto stroje pak létaly. Šlo o předvedení letounu pro další zástupce ČSA a mnoho pozvaných hostů včetně novinářů. Tento stroj později nosil registraci DDR-ABC a pak D-AOAC, poté létal ve sjednoceném Německu u Luftwaffe jako 10+23. Ne nadarmo se tehdy tvrdilo, že díky „nastrčenému“ Omnipolu to byly dva nejdražší prodané Airbusy A310 na světě! Sám jsem v Toulouse žil  a létal nějaký čas u Air Inter na starém dobrém Airbusu A300B4-200. Často jsem od kamarádů z Airbusu slyšel dotazy, proč ČSA nekoupila letouny přímo jako všechny ostatní společnosti? Stačilo však vysvětlit, komu se v Čechách v obchodní činnosti říká „kamarádíčkové či šíbři“ a pochopili velmi rychle…

Interflug Airbus A310-300 F-WWCL

Airbus A310-300 F-WWCL společnosti Interflug

V Toulouse byl pozdější letoun OK-WAA zalétán s dočasnou registrací výrobce dne 22.11.1990 a do Prahy přiletěl ve čtvrtek 14.2.1991. V následujícím měsíci přilétl druhý A310-300 s registrací OK-WAB. Tyto stroje pak v o mnoho let později, přesněji řečeno 2003 a 2004 doplnily další dva A310 s registracemi OK-YAD a OK-YAC. Na dodávacím letu OK-WAA (letěl jako let ČSA OK 9501) s Toulouse byl kapitánem Igor Hellebrandt a druhý pilot Zdeněk Pazdera. Společnost jim dělal instruktor výcvikového střediska Airbusu (Aéroformation) Christian Krahe. To byl sice národností Němec, ale logicky hovořil velmi slušně francouzsky a anglicky. Mnoho našich pilotů na něj i po letech vzpomínalo. Již během soboty 16.února novotou vonící OK-WAA vzlétl s platícími cestujícími na první lince z Prahy do Milána a zpět s posádkou ve stejném složení jako na dodávacím letu z Toulouse.

Airbus A310-300 OK-WAA, byl náležitě přivítán a „pokřtěn“ jako Praha, OK-WAB dostal jméno Bratislava.

ČSA Airbus A310-300 OK-WAA

Airbus A310-300 OK-WAA

Nejdříve oba A310 u ČSA létaly po Evropě, ale svého času se dalo svézt třeba OK-WAA na lince do Bratislavy, tyto lety sloužily současně jako traťový výcvik posádek. Nový letový řád avizoval jejich nasazení na dálkové linky ČSA, pro které byly pořízeny. A tak od dubna 1991 třistadesítky se začaly objevovat na linkách z Prahy do Severní Ameriky i na Dálný východ. Jako první letěl OK-WAA začátkem března 1991 na lince ČSA s číslem OK598/601 z Prahy do Montrealu a New Yorku. Jenže dva A310 nedokázaly zajistit všechny dálkové linky, byly hlavně na tratích přes Atlantik. Po mnoha letech provozu byly rušeny již legendární „dálkovky“ ČSA z Prahy do Bangkoku, Bombaje, Jakarty, Singapuru i na další místa.

Ekonomická třída v Airbusu A 310 ČSA

Ekonomická třída v Airbusu A 310 ČSA

Stroj s registrací OK-WAA spolehlivě sloužil u ČSA dlouhých 19 let a byl nasazován i na charterové linky dopravce. V New Yorku se sice dost divili, že ČSA létá přes moře s A310, protože s tímto typem tam mnoho společností z takové dálky nelétalo. Naše posádky však létaly s třistadesítkami bez problémů, jen výjimečně musely na zpátečních cestách přistát pro palivo na některém z evropských letišť. Airbus A310-300 OK-WAA byl stažen z provozu u ČSA během června 2009. Po trochu komplikovaných jednáních byl letoun nakonec prodán do Kyrgyzstánu společnosti Kyrgyz Trans Avia, u nich létal s registrací EX-35005. Po nějaké době jej pronajali íránské společnosti Mahan Air. Ta si letoun nakonec od Kyrgyzů odkoupila a nasadila jej na své linky s registrací EP-MNX.

Tuto vzpomínku na začátky létání s Airbusy A310-300 u ČSA bych chtěl věnovat svému kamarádovi Ing. Otakaru Kolínovi, který nás do leteckého nebe předešel dne 3.3.2021.   Nikdo už asi nespočítá, kolik vycvičil dopravních a sportovních pilotů. U ČSA létal jako kapitán na mnoha typech včetně A310. Přímý chlap, excelentní pilot a výborný kamarád. Létal i v aeroklubech, působil jako instruktor v letecké škole F-Air a díky jeho trpělivosti zůstalo u kniplu či „sidesticku“ mnoho věkově mladších pilotů. Otíku, díky za vše a nezapomeneme!

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.