Pilotinfo

Avia Ba – 33

Přidáno: 09. Červen 2011Autor:

Avii v Holešovicích vlastnila rodina Bondyů, která do tohoto leteckého podniku výhodně investovala. Proto bylo velikým překvapením, když v roce 1926 Miloš Bondy Avii prodal koncernu Škodových závodů. To však nebyla jediná změna, která ovlivnila budoucí dění v tomto leteckém podniku. Inženýři Beneš a Hajn zabudovali do draku dvouplošníku BH-21 hvězdicový motor Walter Jupiter (dvouplošník BH-21 proslavil svou akrobacií škpt. František Malkovský) a to už byl jenom krok ke vzniku moderního stíhacího dvouplošníku Avia Ba-33 s řadovým motorem Škoda L. Série těchto dvouplošníků už pak vznikla v Letňanech. Škodovka zde zakoupila pozemky k výstavbě moderního závodu i továrního letiště. To bylo na severní straně ohraničeno zdí v blízkosti hlavní montážní haly, na východě železniční tratí Praha-Všetaty, na západní straně silnicí Letňany-Čakovice a na straně jižní silnicí do Kbel s prvními letňanskými domky. Vraťme se však ke stíhačkám Avia Ba-33. Oproti předchozím konstrukcím BH byl trup vyrobený z ocelových trubek, doplněných tvarovou karoserií. Křídla zůstala s kostrou dřevěnou.

stíhačka Avia

Montáž Avií Ba-33 v letňanském závodě. V hale vidíme i výrobu licenčního hornoplošníku Avia F-VIIb.

 

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.