Pilotinfo

Avia BH-5

Přidáno: 31. Říjen 2013Autor:

Výroba série stíhaček BH-3 umožnila inženýrům Benešovi a Hajnovi realizaci dalšího záměru. Tím byla konstrukce a stavba špičkového turistického, sportovního a závodního letounu, s nímž by se Avia zúčastnila závodu turistických letadel o cenu belgického krále (1923). Jednalo se opět o dvoumístný vzpěrový dolnoplošník navazující na první konstrukci inženýrů Beneše a Hajna, Avia BH-1 experimental, jenž měl pro belgickou soutěž přední sedadlo zakryto. Pilotem letounu byl pražský právník JUDr. Zdeněk Lhota, který opustil výnosnou právnickou praxi a spojil svůj život s Avií. V červnu 1923 odletěl po vlastní ose do Belgie a v silné mezinárodní konkurenci s „BH pětkou“ získal dvě trofeje. Ještě v témž roce zvítězil v kategorii sportovních letadel v populárním závodě o cenu prezidenta republiky a jeho letecké renomé začalo závratně stoupat. Také ale renomé jeho „bosky“, na kterou si letecký národ překřtil jeho dolnoplošník. Boska proto, že letoun měl poznávací značku L-BOSA (v té době mělo Československo poznávací značku L-B, soudobé OK přišlo až později). Na Avii BH 5 byl také zkoušen první československý letecký motor – Walter NZ 60, díky tomu má “boska” další prvenství, byla prvním kompletně československým letadlem.

Technické údaje a výkony letounu Avia BH 5

Rozpětí 9,7 m m
Délka 6,5 m
Hmotnost prázdného letounu 350 kg
Maximální rychlost 210 km/h
Dostup 2.200 m
Dolet 500 km
Motor Anzani nebo Walter NZ 60
Výkon motoru 60 – 70 k

L BOSA historická letka

Dr. Zdeněk Lhota před svou „boskou“. Dobře je vidět hvězdicový motor Anzani 6A3 a hlavní podvozek, odpružený gumovými provazci.

Avii BH 5 můžete díky občanskému sdružení Historická letka Republiky československé vídat na nebi i dnes. Její věrná replika, poháněná původním motorem Walter NZ 60 se představuje nejen na řadě leteckých dnů, ale i při různých vzpomínkových letech, jako byl například v roce 2008 Let Avií do Bruselu.

Avia BH 5 a její pilot na cestě do Bruselu

Stejné místo, stejný letoun, jen o 85 let později. Avia BH 5 letí znovu do Bruselu, jen místo JUDr. Lhoty sedí v kokpitu Milan Mikulecký.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.