Curtiss C-46 Commando v Praze – fotoseriál
Přidáno: 11. Září 2015Autor: Lubor Obendrauf
Prázdniny jsou u konce , dovolené bohužel také a my se vracíme k zajímavým letounům, jaké mohli vidět lidé na pražském ruzyňském letišti před několika desítkami let. Bylo opravdu na co koukat a provoz rozhodně nebyl jednotvárný. Jeho zpestřením byly nepravidelné speciály z různých koutů Evropy a tak se pojďme dnes podívat na jeden opravdu raritní typ – dvoumotorový Curtiss C-46 Commando. Podařilo se mi i zjistit, že na tomto typu létal i jeden náš krajan !
V padesátých letech vévodily civilnímu leteckému provozu většinou pístové typy letadel. A tak i v Praze se fandové mohli setkávat s mnohými z nich. Opravdovou lahůdkou byly přílety Curtissů C-46 Commando a to hned několika dopravců. Co na tom, že šlo o letouny pro dopravu nákladu. Dnes už je stěží zjistitelné , která společnost uvedený stroj předvedla v Praze poprvé. Nicméně šlo o druhou polovinu padesátých let a poslední Commando se na Ruzyni dle starých pamětníků objevilo i v první polovině šedesátých let minulého století. Co vlastně jednotlivé společnosti přepravovaly za náklad ? Rozhodně nešlo o nic tajemného. Z Norska a Švédska se vozily například role speciálních tkanin pro tehdy probíhající rekonstrukci několika sálů Pražského hradu, tam byly umístěny na stěnách jako náhrada za časem zchátralé originály.
Další náklad tvořily speciální tiskařské stroje, údajně pro Státní tiskárnu cenin. Přepravovaly se ovšem i jiné náklady. Jedno Commando přivezlo ze Skotska do Prahy stádo ovcí na chov , jiné nový nábytek pro velvyslanectví Švédska. Letouny byly vykládány na starém ruzyňském letišti a vždy patřily k „raritám“ tehdejšího provozu. Typický tvar kabiny připomínal zepředu „osmičku“ a jeho horní část tvořila přetlakovaná část trupu , v dolní nepřetlakované se u letounů pro přepravu cestujících naložila bagáž a případný další náklad.
A tak se na Ruzyni vystřídala Commanda hlavně těchto dopravců : Fred Olsen Lines ( Norsko ) , Tor Air + Transair Sweden ( TSA ) , oba ze Švédska a dokonce s letounem stejné registrace SE-CFA. S velkou pravděpodobností byla návštěva Commanda Tor Airu na Ruzyni na podzim v roce 1965 úplně posledním příletem daného typu do Prahy. Vycházím ze vzpomínek pamětníků a pokud mne někdo doplní, budu jen rád. Navíc jako druhý pilot u Tor Airu létal v té době Kamil Janku, což byl náš krajan původem z jihu Čech. Pracoval předtím v zahraničním obchodě , vzal si Norku a usadili se nedaleko Osla. Začal létat malá aerotaxi a nakonec zakotvil u Tor Airu, odkud odešel pro zdravotní problémy,později působil v Norsku jako pojišťovací poradce . A nebyla to jen Praha , kde Commanda přistávala. Již o řadu let dříve tehdejší Československo poskytlo vojenskou pomoc státu Izrael a v rámci ní začal unikátní letecký most z Izraele na vojenské letiště v Žatci. I zde létala vojenská Commanda a přepravoval se vojenský materiál včetně odprodaných letounů Avia S-199. Ale to by byl už jiný příběh … Curtiss Commando patřil ke spolehlivým letounům , byl robustní a díky doletu přes 5000 kilometrů náležel k opravdovým tahounům u řady leteckých společností i u vojenských transportních letectev mnoha zemí. Některé letouny dodnes létají !