Dakota vyráží na cestu kolem světa
Přidáno: 26. Prosinec 2016Autor: Martin Vácha
Ne nelekejte se, není řeč o Douglasu DC 3, který se za velkého zájmu médií přesunul z Ruzyně do Kbel. Ten už opravdu nikam nepoletí. Řeč je o letounu, který měl větší štěstí. Přeci jen je rozdíl skončit v „péči“ managementu ČSA, který řešil, jak co nejrychleji utratit peníze, které mu zanechalo předchozí vedení (letecké), a nebo v péči švýcarské firmy, která marketing prodeje svých hodinek staví téměř výlučně na spojení s letectvím.
Právě tento kus, který dnes létá se švýcarskou imatrikulací HB – IRJ, vyrazí v březnu příštího roku z Ženevy na cestu kolem světa. Během jednotlivých etap organizátoři předpokládají nejen jeho vystoupení na řadě leteckých dnů, ale i prosté zpřístupnění veřejnosti. Breitling také avizuje účast svých zvláštních hostů na palubě letounu při letech na jednotlivých etapách. Naopak celý let absolvuje pět set kusů hodinek Navitimer 01. Tato limitovaná edice, která je označena logem DC 3 World Tour, se ke svým budoucím majitelům dostane až na podzim příštího roku, tedy potom až celý let skončí. Ke každým hodinkám bude mimo jiného patřit certifikát podepsaný kapitánem letounu, který bude osvědčovat, že hodinky absolvovaly celý let kolem světa. Trasa letu je plánována tak, aby Dakota během svého letu kolem světa navštívila Střední východ, Indický subkontinent, jihovýchodní Asii, severní Ameriku a Evropu. Konec cesty kolem světa je plánovaný na září 2017, sice zpět v domovském Švýcarsku, nikoliv však v Ženevě v místě startu, ale na Breitling Sion Airshow 2017.
Představovat čtenářům serveru pilotinfo.cz Douglas DC 3 by bylo pověstným „nošením dříví do lesa“, takže jen telegraficky. Legendární letoun, který změnil letecké cestování, vznikl vývojem ze svého menšího předchůdce Douglas DC 2 v roce 1935. Ve stejném roce (v prosinci) také vzlétl jeho první prototyp, tehdy ještě pod označením DST. Ve své době neměl konkurenci a objednávky se jen hrnuly. Nejen ze Spojených států, ale z celého světa, mimo jiné z Prahy od Československé letecké společnosti. Dřív než mohla konkurence zareagovat vypukla druhá světová válka, kdy Dakota a její licenční deriváty létaly doslova na všech bojištích a často i na obou stranách fronty, například v Pacifiku, kde japonské císařství intenzivně používalo Nakajimy L2D, tedy licenční Dakotu. Celkový počet vyrobených letounů, včetně licenčních, přesahuje cifru 16.000 kusů. Do dnešních dnů se jich dochovalo méně než 150.
Jedním z nich je právě HB – IRJ. Vyroben byl v roce 1940 pro American Airlines, kde létal pod jménem Flagship Cleveland a v letech 1942 a 1944 prošel „vojenskou“ službou u americké armády. Následně se vrátil k American Airlines, která ho prodala až v roce 1949 společnosti Trans Texas Airways. V jejích službách létal až do roku 1971, kdy opět změnil majitele a pak již to šlo v relativně rychlém sledu. Od roku 1971 do roku 1987 společnost Provincetown-Boston-Airlines, od roku 1988 Bar Harbour Airlines, od roku 1992 Champlain Air. V roce 2008 přichází nový život v barvách Breitlingu.