Pilotinfo

Stříbrný Spitfire na cestě kolem světa

Přidáno: 23. Srpen 2019Autor:

Ikonický Supermarine Spitfire, jméno, jako když práskne blesk. Mnoho leteckých fandů jen přivře oči a ani si jej nemusí moc představovat, ty legendární tvary se prostě nezapomenou…Ale najít jeden stroj v muzeu, upravit a vydat se s ním kolem světa? A on už dokonce letí, o čemž budou i následující řádky.

stříbrný Spitfire nad Doverskými útesy

Na začátku všeho snažení je vždy velké nadšení, podobně tomu bylo i zde. Ovšem peníze hýbou světem a tak se ruku v ruce muselo jednat především o nich. Ale pojďme pěkně po pořádku. Psal se rok 1943, když byl ve výrobním závodě v anglickém Castle Bromwich vyroben elegantní letoun Supermarine Spitfire Mk.IX (MJ271) s číslem CBAFIX970 společností Vickers Supermarine Ltd. Během února 1944 se stal součástí 118 stíhací perutě RAF. V průběhu války se letoun nakonec účastnil 51 misí a poté se po nějaké době dostal do soukromých rukou, aby pak putoval rozložený v kontejneru až do Jižní Afriky. Zde toho ale mnoho nenalétal, kromě nějakých airshow s nimi létalo jen několik pilotů. Dost dostal zabrat často opravovaný podvozek, ale ani o motor stroje nebylo zcela řádně pečováno. Po letech se naštěstí vrátil zpět do Anglie a skončil v jednom leteckém muzeu. Tam jej nalezl letecký nadšenec Steve Brooks a spolu se stejně „postiženým“ kamarádem Mattem Jonesem letoun během specializované aukce nakonec koupili.

stříbrný spitfire v průběhu rekonstrukce

Proč vlastně letí tento Spit kolem světa? Jde jednoznačně o symbol boje proti okupantům a dvojice pilotů Matt Jones a Steve Brooks symbolicky oslaví i 100 let Royal Air Force. Spolu s tím jde o vzdání díků R.J.Mitchellovi, konstruktérovi tohoto letadla. Bohužel, naše země v itineráři cesty chybí, i když právě naši piloti u RAF dosáhli na uvedených strojích stejného typu mnoha vítězství a náckům v luftu doslova nakopali zadek. Oba piloti odstartovali dne 5.8.2019 z anglického letiště Goodwood Airport v Chichesteru /Icao kód EGHT/ a poté přelétli přes Faerské ostrovy, Island, Grónsko až do vzdálené Kanady. Po přestávce pokračovali směr Ottawa na letiště Teterboro nedaleko New Yorku, odkud po etapách přeletí napříč USA. Pokud vše půjde dle plánu, jejich cesta bude pokračovat z Los Angeles směr Aljaška, Beringův průliv směr Rusko. Od Kamčatky si to namíří na jih k Japonsku a dále jihovýchodně přeletí napříč Asií. Další cesta povede přes Blízký Východ, aby přes Řecko, Itálii, Švýcarsko, Německo, Holandsko a Francii nakonec začátkem prosince dorazili na letiště jejich vzletu v Anglii.

stříbrný spitfire letí kolem světa

Ovšem cesta kolem světa není lokální letecký den. Bylo nutné přistoupit k důkladné revizi a rekonstrukci stroje s výměnou hned celé řady podstatných dílů. Celý tým mechaniků v průběhu dvou let doslova rozebral Spita až na základní konstrukci, jednotlivé díly prošly rukama citlivých restaurátorů a pokud mám správné informace, nakonec i křídlo bylo vyměněno za jiné z odlišné verze letounu Spitfire – aby lépe vyhovělo plánovanému obletu světa. Dokonce detailní kontrolou prošlo i 20 000 nýtů v konstrukci letadla a řada byla následně vyměněna. Rekonstrukce se dočkala i hydraulika, kde bylo mnoho nepůvodních dílů. A tak už během května letošního roku letoun po opravě mohl zaset létat. Nakonec hned z řady důvodů má tento Spit jen naleštěný kovový povrch bez původního „vojenského“ zbarvení. V rámci letu stroj bude podroben pečlivé prohlídce po 25 letových hodinách. Spitfire ve finále dostal novou registraci G-IRTY.  Piloti postupně přistanou ve třiceti zemích světa a na skoro stovce letišť, prolétnou slušnou vzdálenost více jak 43 000 kilometrů. V pilotáži se bude dvojice pilotů střídat a nejdelší plánovanou etapu bude let kolem 800 kilometrů z Hongkongu na vietnamské letiště v Danangu. Spitfire ale nebude za letu sám. Doprovází jej celý tým s letounem Pilatus PC-12/47E s registrací OY-THP. A jak už mnozí letečtí fandové vědí, na internetu je možné celou jejich cestu sledovat on-line, například přes aplikaci FlightRadar 24 a nebo přímo na webových stránkách celého projektu. Ještě se sluší dodat, že hlavním sponzorem celé akce je společnost IWC Schaffhausen, neméně legendární výrobce pilotních hodinek ze Švýcarska.

Popřejme dvojici pilotů mnoho štěstí, aby se ve zdraví v prosinci vrátili se svými ikonickým Spitem domů do Anglie. Jistě tam poté bude létat na mnoha dalších akcích k potěšení všech, pro které se stalo letectví opravdovou vášní.

Tematicky související články

Leave a Reply