Pilotinfo

Tunnan do Ostravy nedorazí, jiné historické Saaby ano

Přidáno: 20. Září 2013Autor:

Velkým tahákem pro milovníky historických letadel na letošních Dnech NATO v Ostravě byla bezesporu účast strojů z parku Historické letky Švédského vojenského letectva. Bohužel, nakonec netrpělivě očekávaný „létající sud“ nedorazí, kvůli blíže nespecifikovaným technickým potížím. Je to velká škoda, protože Saab 29 u nás naposledy přistál 20. října 1964, kdy dva piloti rakouského vojenského letectva Johan Kemetinger a Alfred Erdler během cvičného letu ztratili orientaci a po vylétání paliva nouzově přistáli v okrese Praha – západ. Jak z letopočtu, tak ze situace je zřejmé, že tehdy o žádné představení pro veřejnost nešlo.

Zatím stále zůstává potvrzena účast stíhacího/bombardovacího/průzkumného Saabu AJS 37 Viggen, dnes již také historického stroje. U nás málo vídaný letoun, který ještě dlouho po svém vzniku patřil ke světové špičce a který bohužel nebyl nikdy exportován a jeho uživatelem bylo pouze Švédské letectvo. Dnes si ho sice můžete prohlédnout v expozici leteckého muzea Praha Kbely, kam se dostal darem v rámci „proGripenovské“ PR masáže, nicméně v Ostravě se představí v letových ukázkách!

Švédská historická letka ve vzduchu představí dva letouny, kromě Viggenu to bude cvičný Saab 105. Ten v programu nahradí Tunnan, který musel zůstat ve Švédsku. Oba stroje přiletí v sobotu kolem dvanácté hodiny, kdy nabídnou průlet a později odpoledne předvedou samostatné dynamické ukázky před vystoupením Turkish Stars.

Cvičné Saaby 105 byly zařazeny do výzbroje Švédského letectva v roce1967, kde nahradily britské De Havillandy Vampire. Z celkových sto devadesáti vyrobených kusů čtyřicet odebralo rakouské letectvo, zbytek zůstal ve švédském království. V obou zemích jsou stále v řadové službě.

Přílet obou Saabů je předběžně očekáván na sobotní dvanáctou hodinu, kdy provedou slavnostní průlet. Dále se mají představit po oba dny v samostatných dynamických ukázkách.

cvičný Saab 105

Tematicky související články

Leave a Reply