Pilotinfo

Red Bull Air Race Lausitz 2016, Martin Šonka na bodech, Petr Kopfstein na cestě vpřed

Přidáno: 04. Září 2016Autor:

Velmi náročný víkend mají za sebou oba čeští piloti, kteří startují v mistrovské kategorii Master Class seriálu Red Bull Air Race. Martinovi Šonkovi, se v posledním evropském závodě letošního ročníku podařilo vybojoval čtvrté místo. Díky tomu se v celkovém pořadí šampionátu prozatím posunul z osmé příčky na šestou. Druhý český pilot Petr Kopfstein potvrdil, že se neustále zlepšuje. Dokázal zaletět druhý nejrychlejší čas v jednom z tréninků, v závodě nakonec skončil bez bodů, ale jedenáctý a to je jednoznačně příslibem do dalších závodů. Závod na automobilovém okruhu v neděli významně poznamenal déšť, který sice trochu pomohl motorům letounů, ale pilotům a divákům rozhodně vhod nepřišel.

Cesta k bodům ale pro Martina Šonku nebyl vůbec jednoduchá. V kvalifikaci byl totiž dodatečně diskvalifikován za překročení limitu otáček motoru. Nemilou informaci o porušení pravidel se Šonkův tým dozvěděl dokonce až těsně před závodem. Znamenalo to, že pořadí po kvalifikaci se změnilo, Šonka se propadl na poslední místo a v prvním kole závodu se tak místo Španěla Velardeho střetnul s nejrychlejším Nigelem Lambem z Anglie. “No, to nebyla příjemná chvíle. Měli jsme technické problémy s telemetrií a opravdu to vypadá, že jsme skutečně limit otáček překročili. Tudíž je diskvalifikace oprávněná. Začátek dne tedy nebyl úplně nejlepší,” popisoval chvíle před závodem Martin.

V souboji s Nigelem Lambem pak navíc český pilot chyboval a dostal dvousekundovou penalizaci za špatný průlet bránou. V ten okamžik čeští fanoušci na místě i u obrazovek přišli o naděje, nicméně život je plný překvapení. Předloňský mistr světa Lamb a jednoznačně jeden z nejzkušenějších pilotů seriálu byl rychlejší v mezičasech, aby udělal stejnou chybu jako Martin a i k jeho času se přičítaly dvě sekundy. Výsledný čas byl pomalejší a Martin Šonka s kusem štěstí postupoval dál. “Nigel udělal stejnou chybu jako já a to nás zachránilo. Proti Američanovi Goulienovi jsem letěl asi nejlepší let z celý víkend tady, bohužel ve finále už jsem to nedokázal zopakovat. Udělal jsem dvě chyby, které letadlo zpomalily. Až moc jsem tlačil na pilu. Čtvrté místo nakonec celkem beru, ale ten pocit z bramborového umístění je smíšený. Zvlášť, když jsem si to pokazil vlastně sám“ okomentoval závěr závodu Martin.

Red Bull Air Race Lausitz 2016 Martin Šonka nastupuje do kokpitu

Martin Šonka nastupuje do kokpitu svého speciálu Edge 540 V3

Red Bull Air Race Lausitz 2016 Martin Šonka na trati

Martin Šonka před tribunou okruhu Lausitz

Zklamání a naděje. Dvě slova, která nejlépe vystihují víkend českého pilota Petra Kopfsteina v německém Lausitzu. V sobotním tréninku zaletěl druhý nejlepší čas. Bohužel ho nedokázal zopakovat v nedělním závodě a z Německa odjíždí s umístěním na 11. místě. Výsledek kvalifikace Petra Kopfsteina poslal do souboje proti dvojnásobnému mistru světa Kirbymu Chamblisovi z USA, který potvrdil obří zkušenosti z jedenácti let v Red Bull Air Race a Petrovi vystavil stopku mezi osmičku nejlepších.

Sobota mi napověděla, že už se umím měřit s nejlepšími. Čas z třetího tréninku by ve finálové čtyřce stačil na druhou pozici. To je závěr, s kterým z Lausitzringu odjíždíme do Spojených států,” řekl karlovarský pilot. V Americe se v první polovině října uskuteční dva poslední závody mistrovství světa Red Bull Air Race. Petr Kopfstein se v nich pokusí konečně proniknout do Round of 8 a získat body, kterými by se odpoutal z poslední příčky průběžného hodnocení, kam ho řadí bodovací systém šampionátu, přestože ani v jednom závodě Petr neskončil poslední.

Chceme si v této sezóně, přestože je nováčkovská a extrémně náročná kvůli výkyvům počasí, dokázat, že minimálně druhou polovinu startovní listiny umíme porážet,” přeje si Petr Kopfstein z týmu Spielberg. Další závod se letí 1. a 2. října v Indianapolis.

Red Bull Air Race Lausitz 2016 Petr Kopfstein před startem

Petr Kopfstein v okamžiku soustředění před startem

Red Bull Air Race Lausitz 2016 Petr Kopfstein na trati

Petr Kopfstein v plném nasazení na trati

Tematicky související články

Leave a Reply

CAMO - zajištění kontroly letové způsobilosti pro letadla
Máme oprávnění k řízení zachování letové způsobilosti od ÚCL. Vytvoříme Vám program údržby letadla nebo ho schválíme.