Beechcraft AT-6 bude mít českou premiéru na EFA Prague 2015
Přidáno: 10. Červen 2015Autor: Martin Vácha
Zítra začíná na základně Praha Kbely odborný letecký veletrh EFA Prague 2015. Kromě řady novinek lehčí kategorie se poprvé v České republice představí cvičně – bojový letoun AT-6 z produkce amerického výrobce Beechcraft, který je u nás známý spíše z oblasti dopravních, spíše výjimečně pak cvičných letadel. AT 6 je typickým představitelem ve světě stále populárnějších ozbrojených „turbopropů“. Pro ty z vás, kteří se na výstavu nedostanete v průběhu čtvrtku a pátku, přinášíme stručný popis tohoto zajímavého stroje.
Bojový / cvičný letoun Beechcraft AT-6 je víceúčelový systém, postavený na základě úspěšného cvičného letounu T-6 Texan II (vyrobeno přes 600 ks), který je optimalizován pro:
protizemní operace typu CAS (Close Air Support), umožňující přesné letecké údery pomocí inteligentní letecké munice, a to včetně navádění laserem řízených střel a pum dle NATO standardu STANAG 3733;
zpravodajské operace typu ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance), a to včetně obrazového zpravodajství IMINT (Imagery Intelligence) ve dne i v noci s přenosem videa v reálném čase dle NATO standardu STANAG 7085;
výcvik předsunutých leteckých návodčích FAC (Forward Air Controller) a skupin TACP (Tactical Ait Control Party), a to v souladu se standardem STANAG 3798.
Letoun AT-6 je možné využívat i k výcviku pilotů a přípravě dalších leteckých (FAC-A) i pozemních (JTAC, JFO) specialistů pro řízení palebné podpory.
Letoun AT-6 představuje cenově příznivé řešení přípravy a výcviku pilotů a specialistů pro přímou leteckou podporu (CAS) a vojskové zpravodajství, sledování a průzkum (ISR), které je plně kompatibilní se standardy NATO a zahrnuje nejnovější využitelné technologie. Systémové řešení letounu odpovídá posledním verzím vysoce výkonného bitevního letounu A-10C Thubderbolt II a jsou v něm implementovány i některé prvky zpravodajského letounu MC-12. Ke klíčovým systémům letounu AT-6 patří:
skleněný kokpit s integrovaným navigačním systémem, pracujícím s digitální mapou. Letové informace, data a obraz ze senzorů a pozice letounu jsou zobrazovány na třech barevných multifunkčních displejích. Součástí avioniky je i velký průhledový displej a ovládací prvky HOTAS, vycházející z letounů řady F-16.
přilbový displej Scorpion, umožňující pilotovi sledovat letové informace a obraz i při pohledu mimo skleněný kokpit a průhledový displej. Přilbový displej Scorpion je plně kompatibilní s noktovizními brýlemi nočního vidění (AVS-9), které je možno používat i s velkým průhledovým displejem.
moderní navigační systém, zahrnující VKV / UKV taktickou rádiovou stanici, terminál datalinku JTIDS (Joint Tactical Information Distribution System) a terminál datalinku SADL (Situation Awareness Data Link). Multifrekvenční VKV / UKV rádiová stanice ARC-210 zajišťuje hlasovou i datovou komunikaci dle standardů NATO, včetně vlnové formy HaveQuick a šifrovaného spojení dle COMSEC US Type 1. Terminál JTIDS umožňuje předávat provozní informace a polohu letadla ve vzdušném prostoru dle NATO standardu Link 16 a využívá se tak i při součinnosti s letouny včasné výstrahy AWACS. Terminál SADL je určen k předávání pozičně – lokačních a zbraňových informací pozemním specialistům a skupinám pro řízení palebné podpory (FAC, TACP).
senzorická hlavice Wescam MX-15Di, zahrnující chlazenou termovizní kameru s až čtyřnásobným přiblížením, denní barevnou kameru, laserový dálkoměr, laserový označovač a laserový ozařovač. Pomocí hlavice MX-15Di lze provádět detekci, rozpoznání a identifikaci cílů ve dne v noci s možností následného určení jejich vzdálenosti. Na takto lokalizované cíle je možno vést palbu konvenční i inteligentní municí. Vestavěný laserový ozařovač slouží k navádění laserem řízených střel a pum.
terminál CMDL (Compact Multi-band Data link) datalinku STANAG 7085, který umožňuje přenos videa ze senzorické hlavice MX-15Di v reálném čase. Takto získaný obraz se využívá pří řízení palebné podpory (CAS) nebo při získávání informací v rámci vojskového zpravodajství (ISR). Terminál CMDL je plně kompatibilní i s bezpilotními letouny, používanými Armádou České republiky (μUAV Wasp AE, SUAV Raven, STUAV Scan Eagle).
Letoun AT-6 je možno používat s širokou paletou zbraní a munice. Na křídlech je k dispozici celkem šest závěsníků, které mohou nést zbraňová pouzdra s kulomety, letecké střely a pumy. Standardně lze používat protizemní řízené střely Hellfire a Maverick s různými naváděcími hlavicemi i laserem řízené pumy řady Paveway nebo GPS řízené pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition). Letoun AT-6 je kompatibilní i s nejnovějšími typy inteligentní letecké munice, používané zejména v zastavěných oblastech nebo při operacích proti terorismu. K těmto zbraním patří laserem řízené pumy SDB, laserem řízené střely APKWS / Talon / GATR, odpalované z vícenásobných raketnic a inteligentní munice Griffin nebo menší Pyros, odpalovaná z nového typu univerzálních raketnic CLT (Common Launch Tube). K ochraně letounu AT-6 mohou být využity řízené střely vzduch – vzduch typu AIM-9 Sidewinder.
Letoun AT-6 je poháněn osvědčeným turbovrtulovým motorem Pratt & Whitney PT6A s výkonem 1 193 kW, který dává letounu se vzletovou hmotností až 4 536 kg dostatečný přebytek síly pro provádění akrobatických prvků až do přetížení 6 g, a to i se senzorickou hlavicí MX-15Di. Pohonná jednotka je také podporována i moderními diagnostickými a ovládacími systémy.
Vývoj letounu AT-6 byl zahájen v roce 2006, první prototyp vzlétl roku 2009 a k prvnímu veřejnému představení letounu došlo v roce 2010. Nyní je tento plně připraven pro bitevní a výcvikové úkoly. Bojově – cvičná platforma AT-6 představuje vysoce efektivní řešení, kombinující schopnosti bitevních letounů, bitevních vrtulníků a bojových bezpilotních prostředků, které je plně kompatibilní se standardy NATO.