Bell Boeing CMV-22 Osprey nahradí na amerických letadlových lodích letité C2A Greyhound
Přidáno: 17. Srpen 2018Autor: Milan Mikulecký
Čas nejde zastavit. Americké námořnictvo dnes pro dopravu mezi pevninou a letadlovými loděmi používá spolehlivé, ale dnes již poněkud “omšelé” letouny Grumman C-2A(R) Greyhound. Smlouva na tuto, aktuálně používanou verzi pochází již roku 1984, s tím, že poslední letoun z devětatřiceti kusové série byl dodán v roce 1990. Nicméně základ letounu, Grumman C-2A byl zalétán již v listopadu 1964. Piloti amerického námořnictva nyní testují jeho nástupce, nejnovější a nejmodernější letecký dopravní prostředek Bell Boeing MV-22 Osprey na palubě letadlové lodi USS George H. W. Bush (CVN 77).
V srpnu 2018 piloti Osprey na její palubě úspěšně ověřili schopnost přistávat a vzlétat s náklady přesahujícími 25 tun. Tato klíčová schopnost dovoluje Bell Boeing Osprey přepravovat těžší náklady než C-2A Greyhound, který je při přistávání limitován vahou 22 tun. Testování na palubě letadlové lodi zahrnovalo vedle přistání a vzletů také zapojení stroje Bell Boeing MV-22 do operací na přistávací ploše.
„S přepravou na letadlové lodi (COD) jsem začínal s letouny Greyhound které jsem si oblíbil,“ řekl Lt. Cmdr. Steven Tschanz z Libertyville, Illinois, zkušební pilot z Testovací a vyhodnocovací letky (HX) 21, „nic ovšem netrvá věčně a CMV – 22 Osprey, nové řešení, s nímž přišlo námořnictvo, nás posouvá do budoucnosti.“
Bell Boeing CMV-22 Osprey v námořní variantě MV-22 kombinuje rychlost a dosah letadel s pevnými křídly s výhodami otočných rotorových motorů, což z něj činí ideální stroj pro dopravu na letadlové lodě (COD) včetně vertikální přepravy využitelný při podpoře leteckého zásobování a logistiky. Posádky pilotující stroj Bell Boeing CMV-22 přistávají a vzlétají rychlostí, která umožňuje létat s mnohem vyšší hmotností. Bell Boeing Osprey již prokázal své schopnosti v oblasti humanitární pomoci či při odstraňování následků katastrof, obojživelných operacích a lékařských misích. Jeho další vývoj využije tyto schopnosti k zdokonalení tradičních misí COD.
Gavin Kurey z Albuquerque v Novém Mexiku, který byl také přidělen k letce HX-21, je prvním pilotem námořnictva, který se strojem Bell Boeing MV-22 přistál na palubě letadlové lodi.
Hlavní výhodou Bell Boeing Osprey je jeho schopnost vzlétnout a přistát kolmo jako vrtulník, přičemž vyžaduje mnohem kratší přistávací dráhu než Greyhound. Očekává se, že Bell Boeing CMV-22 Osprey dosáhne počáteční operační schopnosti do roku 2021. V porovnání s modelem MV-22B má námořní varianta rozšířený operační rozsah, rádiostanice HF mimo přímou viditelnost, lepší schopnost vypouštění paliva, systém veřejných adres pro cestující a zdokonalený osvětlovací systém pro nakládání nákladu.