Pilotinfo

České L 159 ve Švédsku a Velké Británii

Přidáno: 14. Červenec 2017Autor:

212. taktická letka s letouny L-159 ALCA se již po čtvrté účastnila cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course). Cvičení HTIC je zaměřeno na výcvik pilotů instruktorů vrtulníků, kteří zde rozvíjí zejména taktické dovednosti a znalosti při vedení bojových operací vrtulníkovými jednotkami. Cvičení, se mimo piloty ČR, účastnili piloti z Anglie, Švédska, Německa a Rakouska. Cvičení bylo rozděleno do tří celků. Účastníci zahajují teoretickou částí a nácviky na simulátoru ve Velké Británii. Následuje pak praktická letová část, která trvá tři týdny a tento rok probíhala na letišti Arvidsjaur v blízkosti polárního kruhu ve Švédsku a právě této části se účastnili příslušníci 212.TL.

Úlohou 212. taktické letky při tomto cvičení bylo působit proti vrtulníkům jako agresoři. Jednoduše řečeno zde působí proti pomalu a nízko letícím cílům (vrtulníkům) v rámci stanovených scénářů. Pro 212. TL se jedná o jedinečnou příležitost, jak rozvíjet schopnosti, které nutně potřebuje při plnění úkolů v rámci NaPoSy (Národní Posilový Systém) a zároveň podporuje výcvik koaličních pilotů, kteří bezprostředně působí v bojových operacích. Během opakoveného působení na tomto cvičení si přislušníci 212.TL získali velmi dobré jméno u koaličních partnerů a dá se říci, že jsou každý rok vyžadováni na další ročník. Stali jsem se tak nedílnou součásti tohoto cvičení.

Naši piloti mají unikátní příležitost výcviku ve specifikém severském prostředí s různými typy vrtulníků a letadel. Naše profesionalita a flexibilita je vysoce hodnocena koaličními partnery”, dodává kpt. Pavel Linhart velitel úkolového uskupení.

Příprava L 159 před startem ve Švédsku

Pro zabezpečení letové činnosti v rámci cvičení HTIC 2017 vyčlenila inženýrsko – letecká služba 212. TL tři standardní letouny L159 ALCA, v konfiguraci přístrojového vybavení M4, vybavené čtveřicí podkřídlových nádrží. Obsluhu letounů tvořli jak příslušníci technického personálu 212. TL, tak dva specialisté z řad 214. LOLT, kteří byli připraveni asistovat v případě složitějších závad.

Co se týče provozuschopnosti letecké techniky na tomto cvičení, neřešili jsme doposud kromě jedné výjimky žádné větší poruchy“, říká zástupce velitele 212. TL pro Inženýrskou leteckou službu mjr. Marek Pažúr. Dle jeho informací není po stránce logistického zabezpečení zvládnutí podobného cvičení zásadní problém. O pozemní přepravu všeho potřebného vybavení, spotřebního materiálu a náhradních dílů se čáslavským letcům postarali specialisté z centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů v Pardubicích.

Mám velké štěstí, že mohu pracovat v týmu velmi zkušených a skvěle vycvičených profesionálů, perfektně připravených plnit úkoly téměř kdekoliv a kdykoliv“, dodává mjr. Pažúr.

Na závěr jedna zajímavost. Jeden ze tří letounů po více než dvoutýdenním nasazení ve Švédsku nezamíří společně se zbývajícími dvěma letouny zpět do ČR, ale bude přelétnut do Anglie. Tam na něj již budou čekat jiné dva letouny L159, které přiletí z ČR, včetně jiné skupiny technického a létajícího personálu. Tato skupina bude reprezentovat AČR a její letectvo na sérii leteckých dnů v Yeoviltonu a Faifordu. Perličkou bude první zahraniční prezentace nové vlajkové lodi 212. Taktické letky markingu „Spitfire Mk. L159“, symbolicky kde jinde než na britské půdě.

Typy vrtulníků a letadel učastnících se cvičení:

CH-53 Sea Stallion – Německo

Bell 212, OH-58, UH-60 Blackhawk – Rakousko

Hawk T1 – Velká Británie

Jas-39 Gripen – Švédsko

L-159 ALCA – Česká Republika

Technik při údržbě L 159 Švédsko Letiště Švédsko Aero L 159 nad Švédskem 2017 Aero L 159 a Bae Hawk Aero L 159 a německý CH 53G

 

Štítky: , , ,

Tematicky související články

Leave a Reply