Pilotinfo

Čeští letci opět na nebi sladké Francie

Přidáno: 04. Červenec 2014Autor:

Čeští vojenští letci znají nebe nad Francií víc než dobře. Létali zde za obou světových válek i v meziválečném období a od roku 1990 v tom další generace pokračují v mírových dobách. Aktuálně zde nacvičují příslušníci 22. základny vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou a příslušníci 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely létání ve vysokohorském terénu. Se dvěma dopravními vrtulníky Mi – 171Š trénují v několika zónách přistávání ve francouzských Pyrenejích na horských plochách s nadmořskou výškou přes dva tisíce metrů.

mountain flight czech air force 01

Jako již několik let v minulosti, tak i v roce 2014 se příslušníci leteckých základen Sedlec -Vícenice u Náměště nad Oslavou a Praha – Kbely účastní od 23. června 2014 do 4. července 2014 cvičení pod názvem Mountain Flight 2014. Jeho námětem je výcvik leteckých posádek v létání ve vysokohorském terénu včetně vzletů a přistání na horských plochách. Cílem cvičení je zvládnout a upevnit praktické dovednosti a návyky členů posádek při letové činnosti v horách, nácvik operačních a taktických postupů používaných v zahraničních misích, zejména v AAT v Afghánistánu (Air Adviser Team – tým pro zajištění výcviku pilotů vrtulníků). Cvičení se koná na letišti Sainte Leocadie, které se nachází ve francouzských Pyrenejích poblíž města Saillagouse v nadmořské výšce 1330 metrů.

mountain flight czech air force 03

Cvičení začalo nejen bezproblémovým přeletem dvou vrtulníků Mi-171Š z náměšťské základny, ale také odletem ostatních účastníků letounem CASA C 295 M na letiště v Perpignanu. Následoval přelet do francouzského Saillagouse. Celkem je do cvičení zapojeno 40 vojáků, z toho 24 příslušníků tvoří létající personál. Zbytek tvoří nezbytný technický a zabezpečující personál. Toto cvičení má pro piloty velký význam, protože létání ve vysokých nadmořských výškách nelze v podmínkách České republiky nasimulovat. Prostory cvičení nabízejí spoustu přistávacích míst a s tím spojené velké možnosti nácviku rozhodovací činnosti a schopnosti přistání osádky vrtulníku. V horách se častěji a rychleji mění meteorologické podmínky, řidší vzduch a výkyvy teplot ovlivňují vlastnosti letu a výkon vrtulníku. „Právě v tomto roce počasí cvičícím moc nepřeje, silný déšť a nárazový vítr znemožňoval z počátku cvičení létat,“ potvrdil telefonicky velitel vyčleněných jednotek podplukovník Karel Krejčiřík a dodal: „Francouzští kolegové jsou velmi komunikativní a spolupráce s nimi je výborná.“

I přes nepřízeň počasí v úvodu prvního týdne se všichni létající prakticky seznámili s problematikou létání ve vysokohorském terénu. Pod vedením zkušených instruktorů probíhal výcvik v létání a přistání na plochách ve výškách nad dva tisíce metrů. V druhém týdnu se létá i v noci za použití NVG (Night Vision Goggles – brýle nočního vidění). Tyto cenné zkušenosti bude každý člen létajícího personálu využívat jak při létání v České republice, tak i v zahraničních misích.

mountain flight czech air force 02

Tematicky související články

Leave a Reply