Čeští stíhači nad Atlantikem
Přidáno: 17. Říjen 2014Autor: Armáda ČR
Úkolové uskupení Air Policing Island je certifikováno. Ve středu 15. října, v 6 hodin místního času, zaujali jeho příslušníci hotovostní systém, který budou držet 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to až do začátku prosince 2014.
V pondělí 13. října absolvovali čáslavští stíhači první cvičné lety, v úterý následovaly lety certifikační. Dvoudenní letové akce sledovala na islandském letišti Keflavík komise ze střediska vzdušných sil CAOC (Combined Air Operations Centre) v německém Uedemu. Ta hodnotila, zda je jednotka připravená a schopná držet hotovost v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS a pomoct členskému státu Aliance bránit svůj vzdušný prostor.
„Úkolové uskupení je připraveno. Pracujete pro NATO a daleko od domova. Přeji vám bezpečné létání a v prosinci šťastný návrat domů,” zaznělo z úst předsedy komise plukovníka Thomase Leibingera. Velitel Úkolového uskupení Air Policing Island poté převzal certifikát jako důkaz, že Armáda České republiky je schopna zabezpečovat ochranu vzdušného prostoru ostrovního státu, který nedisponuje vlastními ozbrojenými silami.
„Je to výsledek úsilí nejen nás všech, kteří jsme se zde dnes sešli, ale i dlouhodobého plánování na domácí základně v Čáslavi,” sdělil závěrem velitel jednotky plukovník Martin Nezbeda a poděkoval předsunutému týmu, který v Keflavíku zajistil vše potřebné pro pobyt vojáků.
Během víkendu se Gripeny připravovaly na pondělní zkoušku
Letouny Gripen přilétly na ostrovní stát teprve v pátek 10. října po čtyřech a půl hodinách letu v doprovodu italského tankeru KC-767. „Během víkendu byly provedeny všechny nezbytné práce dle letounové dokumentace a byla změněna konfigurace podvěsů letounů na požadovaný stav k plnění operačního úkolu tak, aby v pondělí 13. října mohl být zahájen intenzivní výcvik nezbytný pro letecký i pozemní personál,” vysvětlil velitel skupiny inženýrsko-leteckého zabezpečení kapitán Jan Ďucha.
„Během čtyř pondělních letů měl letecký pozemní personál možnost dopilovat všechny procedury nezbytné pro efektivní a bezpečnou obsluhu letounů v náročných klimatických podmínkách místního letiště,” dodal Ďucha.
Vzdušné síly Armády České republiky tak nyní znovu drží hotovostní systém ve dvou zemích zároveň – v České republice a na Islandu. Opakují se tak události z let 2009 a 2012, kdy kromě domácí hotovosti, chránila Česká republika také vzdušný prostor pobaltských států – Litvy, Lotyšska a Estonska.