Pilotinfo

V rámci cvičení Avanger CAS u nás operují americké Thunderbolty II

Přidáno: 24. Červenec 2016Autor:

Ve dnech 10. až 30. července probíhá ve vzdušném prostoru České republiky mezinárodní cvičení Avanger CAS. Výcvik předsunutých leteckých návodčích, létajícího personálu, ale i letovodů je součástí dvoustranného cvičení Vzdušných sil AČR a Národní gardy Spojených států amerických.

Těžištěm cvičení je výcvik předsunutých leteckých návodčích z 22. základny vrtulníkového letectva Sedlec, Vicenice u Náměště nad Oslavou. „Během jedné hodiny jsme schopni navést letouny až k deseti ztečím na pozemní cíl,“ vysvětluje major Pavel P., koordinátor z vrtulníkové základny. Pokud se však jedná o složitější mise s komplexními scénáři s integrací simulovaných paleb například dělostřelectva, jsou během hodiny realizovány pouze dvě navedení.Předsunutí letečtí návodčí z náměšťské základny tak provádí navedení na pozemní cíle nejen pilotů lehkých bitevníků L-159 ALCA 21. základny taktického letectva Čáslav, ale i pilotů amerických letounů přímé palebné podpory A-10 Thunderbolt 122. Národní gardy státu Indiana. Čeští a američtí piloti pak spolupracují a simulují ničení pozemních cílů v závislosti na možné výzbroji letounu, na schopnostech podvěšené cvičné munice a samozřejmě schopnostech letounů a pilotů.

Americký bitevní letoun A 10 Thunderbolt

Účast tankerů je nezastupitelná

„Dvojice amerických letounů A-10 může díky doplňování paliva za letu působit ve vzduchu až tři hodiny, naši návodčí tak mají možnost provést až desítky navedení během jejich jediné mise,“ konstatuje řídící cvičení plukovník Zdeněk Bauer ze Vzdušných sil Armády ČR. Zatímco americké thunderbolty působí ze slovenské základny Sliač, komplexní logistickou podporu Boeingu KC-135 Stratotanker zabezpečuje Správa letiště Pardubice. „Letiště Pardubice je uzpůsobené k přijímání a odbavení větších dopravních i nákladních letounů a má bohaté zkušenosti s koordinací zabezpečení jejich činnosti,“ vysvětluje velitel Správy letiště Pardubice podplukovník Ivo Šťastný.

„Během týdne stihneme osm až devět misí, za naše dvoutýdenní působení dočerpáme palivo až 50 letounům v Čechách, na Slovensku a v Maďarsku,“ konstatuje podplukovník John Williams, velitel osádky letounu KC-135 a zároveň koordinátor akce za americkou stranu. Jeden let tankeru pak trvá okolo tří hodin.

Boeing KC 135 na základně Pardubice

Na své si přijdou i čáslavští stíhači

Doplňování paliva za letu patří již delší dobu k základním dovednostem plně vycvičeného operačního pilota letounu JAS-39 Gripen. „Obnovení podmínek tankování za letu a zdokonalení procedur je cílem našeho zapojení v rámci Avenger CAS,“ prozrazuje major Tomáš Merta, koordinátor tankování za letu z 21. základny a dodává: „Momentálně máme pro tankování za letu vycvičeno více než polovinu všech pilotů gripenů, do konce roku bychom chtěli vycvičit většinu našich operačních pilotů.“

Čáslavští piloti letounů JAS-39 Gripen by se měli do cvičení zapojit ve čtvrtek 21. července. Do konce příštího týdne by mělo dojít denně k nácviku doplnění paliva až čtyř českých supersoniků. Necelé dvě desítky českých stíhačů by tak měly být vycvičeni po mezinárodním zářijovém cvičení Ample Strike 2016, kde na procedury doplňování paliva ve vzduchu také dojde.

předsunutý letecký návodčí Armáda ČR

Tematicky související články

Leave a Reply