Pilotinfo

Airbus A380-800 Korean Air dnes přilétá do Prahy

Přidáno: 14. Březen 2014Autor:

Dnes v 1640 místního času přistane na letišti Praha Ruzyně Airbus A380-800 Korean Air. Odlet je plánovaný na 1940. Během svého pobytu v Praze by měl být letoun na stojánce číslo 3 u Terminálu 1. Protože jde o teprve třetí přistání tohoto typu v Praze (a druhé plánované), přinášíme více informací.

Airbus A380 Korean Air v Le Bourget , foto archiv L.Obendrauf

Airbus A380 Korean Air v Le Bourget , foto archiv L.Obendrauf

Projekt velkokapacitního letounu se zrodil  začátkem devadesátých let . Společnost Airbus jej představila ještě s „pracovním“ názvem A3XX o pár let později. Tak jako vývoj každého  zcela nového letounu , i tento doprovázely technické problémy s následným zpožděním celého programu. Nicméně první prototyp Airbusu A380 vzlétl v Toulouse 27.4.2005 . Od té doby bylo vyrobeno více jak 145 letounů uvedeného typu, ty dnes létají u řady leteckých společností.

První A380 v Praze

Poprvé jsme se stali svědky přistání letounu A380 na pražském ruzyňském letišti  dne 2.10.2011. Společnost Lufthansa využila příležitosti  svého 45. výročí působení na našem trhu letecké dopravy a připravila „dárek“ všem příznivcům dopravního letectví. Přistání letounu na letišti i v jeho okolí sledovaly tisíce diváků. Posádka kapitána a šéfpilota společnosti Wernera Knorra provedla nejprve průlet v ose vzletové a přistávací dráhy. Po provedení dalšího okruhu letoun přistál , aby byl představen pozvaným hostům. Poté odlétl do Budapešti. Další návštěva letounu A380 už tak veselá nebyla.  Devátého listopadu 2012 neplánovaně přistál v Praze Airbus A380 společnosti Emirates z důvodu zdravotních problémů jedné cestující.  Následně letoun odletěl do Amsterodamu.

Pražské ruzyňské letiště mohou již dnes bez problémů využívat  velké dopravní letouny , jako je například Boeing 747-400 , Boeing 777-300 a i zmiňovaný Airbus A380-800. Původní nástupní mosty prošly nezbytnými úpravami. V další etapě letiště počítá s úpravou několika stojánek a také s vybudováním další trojice nových nástupních mostů. To vše umožní ještě plynulejší odbavení  většího množství cestujících najednou.  Nyní by docházelo k problémům, pokud by bylo nutné například současně odbavit Boeing 777 a Airbus A380. Letouny by musely být z provozních důvodů odsunuty na jiná stání , což by představovalo riziko zpoždění dalších letů a tím pádem snížení kapacity celého letiště.  V souvislosti s tím dojde i k úpravám interiérů v terminálech a navazujících prostorách. Letiště rámcově počítá s investicí ve výši kolem 138 milionů korun.

Historie společnosti Korean Air

Korean Air letos slaví rovných 45. let od založení v roce 1969. První  linky  vedly  do  okolních  zemí  , o něco později společnost začala létat  do Hong Kongu, Bangkoku, Saigonu a dalších míst. Do proudové éry společnost vstoupila zakoupení letounů Boeing 707 a Boeing 720 o několik let poté. Korean díky novým typům letadel otevřel i své první linky do Evropy a USA. Milníkem v historii firmy byl rok 1973, kdy společnost převzala svůj první velkokapacitní  Boeing 747. Ten hned začal létat na linkách do Los Angeles a do Paříže. První  generace Airbusů A300 začíná létat u tohoto dopravce o dva roky později. Přibývají další a další nové linky – Colombo, Zurich a další. V té době dopravce objednává plných 18ks Boeingů 747 , což byla druhá největší objednávka civilních dopravních  letounů. Hned poté létají nonstop linky do New Yorku, narůstá také přeprava nákladů cargo letouny do celého světa.  Ve flotile létají i letouny Douglas DC-10-30 , na kratších linkách se objevují  Boeingy 727. V roce 1988 se konaly Olympijské hry v Soulu a Korean Air byl hlavní dopravcem. V uvedeném roce dochází k velkému nárůstu linek – Frankfurt nad Mohanem, Toronto, Londýn a řada jiných. Brzy poté  společnost přebírá svůj první Boeing 747-400, tím začala modernizace celého letového parku  korejského dopravce včetně letounů pro dopravu nákladu .

Společnost Korean Air převzala svůj první Airbus A380 přímou v Toulouse v květnu 2011. Od června téhož roku byl letoun nasazen v rámci výcviku posádek na kratší linky ze Soulu do Tokia a Hong Kongu. Celkově korejský dopravce objednal deset strojů uvedeného typu. V současné době Korean Air létá se sedmi A380 na dálkových linkách do New Yourku, Los Angeles, Frankfurtu nad Mohanem apod. Domovské letiště Soul- Incheon je moderním vzdušným přístavem. Korean Air  nabízí  mimo dálkových linek i řadu vnitrostátních letů.   Nyní vsadili právě na Airbus A380 a Boeing 777. Neustále narůstá počet tranzitních cestujích díky výhodným tarifům včetně kratšího čekání v tranzitu na další lety do cílové destinace.  Z Prahy je tak možné cestovat se společností Korean Air  například do Japonska, Malajsie a nebo i Austrálie.

A380 Korean Air – v čem je jiný a proč

Už při objednání nových letounů A380 se vedení  jihokorejského dopravce rozhodlo , jak zákazníkům jako vůbec první nabídne obchodní třídu na celé horní palubě letounu. Zde je umístěno 94 pohodlných sedaček , ty lze sklopit až do vodorovné polohy ( tzv. fully flat  sleeper seats ). Na stejné palubě je také k dispozici bohatě zásobený bar  včetně společného salónku pro cestující první a obchodní třídy. Každý cestující  má svou plochou TV obrazovku , sedačky jsou v barvách firemní světle modré  – tzv. smart blue a bílé.

A380 Korean three

 První třída A380 Korean Air , foto Korean Air

První třída A380 Korean Air , foto Korean Air

První třída A380 Korean Air připravená ke spánku, foto Korean Air

Na spodní palubě je v její přední části 12 luxusních sedaček první třídy. Za nimi je umístěna ekonomická třída , ve které lze pohodlně usadit až 301 cestujících. Celkově Airbusy A380 Koreanu  přepraví až 407 cestujících , což je nejméně ze všech stávajících společností létajících tímto typem dvoupodlažního letounu.  V zadní částí dolní paluby je také palubní duty-free obchod na ploše , která odpovídá prostoru pro 13 sedaček ekonomické třídy. Ani zde se rozhodně místem nešetřilo. Není to poprvé ,  kdy dopravce požadoval jiný interiér místo sedaček pro cestující. Například společnost Emirates ( nám známá z pravidelných letů do Prahy )  má u svých A380 luxusní sprchy pro kabiny první třídy , australský Qantas pro změnu nabízí větší salónek  pro cestující v první třídě apod.

A380 Korean six

Posádku letounu tvoří  kapitán a druhý pilot  , u delších letů je na palubě i dvojice dalších pilotů  , z toho je vždy jeden kapitán. O pohodlí cestujících se stará 25 palubních průvodčích. Za zmínku stojí  jejich uniformy ve firemních barvách . Ty vytvořil  na zakázku známý italský módní návrhář Gianfranco Ferre. Ve výcvikovém středisku společnosti Korean Air každá ze stewardek nebo jejich mužských kolegů projde téměř ročním velmi intenzivním kurzem , aby po náročných zkouškách začali létat na pravidelných linkách.

Vraťme se ale k tomu , v čem jsou A380 Koreanu výjimečné. První třída je vybavena dvanácti vysoce luxusními polohovatelnými sedačkami  – spíše lůžky – typu „Kosmo Suite“. Každá z nich stála přes 200.000 amerických dolarů ! Jsou  vhodně uspořádány  jako  1 – 2 – 1  v jedné řadě. Nabízí opravdu dokonalé pohodlí i pro velmi náročné cestující  a to i kdyby měřili dva metry na výšku. U sedaček , zde spíše klubovek , jsou moderní LCD monitory s uhlopříčkou 23 palců s integrovaným centrem palubní zábavy ( tzv. IFE system ) . Ten umožňuje sledování filmů , hraní různých her atd. Korean Air má u svých A380 instalovány tři kamery pro snímání průběhu letu. První je umístěna ve směrovce , druhá na přídi trupu letounu a třetí dole na spodní straně trupu stroje nedaleko hlavního podvozku. Každý z cestujících si může přepínat jejich obraz na svém monitoru.

Jihokorejský dopravce nevzal zkrátka ani cestující v ekonomické třídě. I zde jsou větší rozteče sedaček, což zvláště uvítají vyšší cestující. Na dlouhých letech je prostor pro protažení nohou velmi důležitý.Korean Air opravdu nabízí nejvíce prostoru ve svých A380 ze všech leteckých společností. A tak v ekonomické třídě nalezneme celkově 301 sedaček v uspořádání 3 – 4 – 3 . Mezi dvěma řadami sedaček je velmi slušných 86 cm místa, jejich šířka 46 cm zajistí dostatečné pohodlí  pro všechny.  LCD monitory mají solidní úhlopříčku 10,6“ ( 27 cm ).

Ekonomická třída A380 Korean Air , foto Korean Air

Ekonomická třída A380 Korean Air , foto Korean Air

Horní paluba nabízí 94 moderních sedaček v obchodní třídě , tzv. Sleeper Prestige Class. Můžeme je snadno sklopit až do vodorovné polohy , jejich uspořádání je 2 – 2 – 2 v jedné řadě. O baru a salónku v zadní části horní paluby jsme již hovořili. Abychom nezapomněli : systém palubní zábavy dále nabízí i aktuální polohu letounu a čas letu zbývající do přistání. Je zde možné zobrazit i další lety v síti Korean Air. Ovládání je pouhým dotykem prstu na obrazovku. V asijském regionu jde o nejlepší nabídku palubní zábavy a do budoucna se celý systém ještě rozšíří o další hry i nové filmy. Lety delší než 13 hodin jsou tak mnohem lépe snášeny. Pocit klaustrofobie se nedostaví ani na toaletách , kde je rovněž dostatek prostoru. Po přistání v Soulu je možné využít i služeb „sestry“ Korean Airu – nízkonákladové letecké společnosti Jin Air.

První A380 v Toulouse , foto Airbus 

První A380Korean Air v Toulouse , foto Airbus

Korean Air a ČSA v boji o zákazníka

V dubnu 2013 Korean Air koupil 44% podíl ve společnosti ČSA za 68 milionů korun. Od té doby obě společnosti  začaly s „laděním“ svých letových řádů tak , aby se Praha stala přestupním bodem v rozsáhlé síti evropských letišť pro zákazníky z Asie.  Zejména destinace jako jsou Hamburg , Mnichov nebo Florencie jsou oblíbeným cílem turistů z Jižní Koreje i Japonska.  Svoji roli zde má i celkové snižování provozních nákladů obou dopravců. Korean Air každý den vypravuje téměř 420 letů do 125 měst  ve 44 zemích světa a zaměstnává nyní přes 21 tisíc lidí. V současné době společnost létá do Prahy na pravidelné lince ze Soulu letouny Airbus A330-200. Počet cestujících postupně narůstá a tak se může v budoucnu stát , že se v Praze budeme potkávat i s Airbusem A380 Korean Airu častěji.

Jeho první návštěva v Praze je ostatně potvrzením toho, jak s naším hlavním městem Korejci  počítají i v budoucnu v rámci své sítě dálkových linek. Nezbývá než doufat, aby tato spolupráce byla úspěšná.

Airbus A380 a zajímavosti kolem něj

Na závěr pár faktů kolem letounů A380. Délka trupu letounu je 73 metrů , rozpětí křídel přes 79 metrů , výška je úctyhodných 24 metrů. Plocha křídel letounu je rovněž zajímavá – plných 846 metrů čtverečních , což je o 60% více než u Boeingu 747 ! Při startu letounu je možné zaznamenat průhyb jeho křídel  až o 4 metry vzhůru. Díky použití kompozitů v konstrukci letounu je stroj lehčí o více jak 15 tun , než kdyby byl vyroben z klasických lehkých slitin kovů. 22 kol podvozku se musí vyrovnat s hmotností kolem 400 tun , jejich vysunutí proběhne za 18 vteřin.

Slavnostní převzetí prvního A380 Korean Air v Toulouse , foto Airbus

Slavnostní převzetí prvního A380 Korean Air v Toulouse , foto Airbus

Korean Air má u svých A380 čtyři moderní motory Engine Alliance GP7200. Při plném výkonu motoru se konce jeho lopatek pohybují rychlostí  Mach 1,25 ! Plný startovní výkon motorů by bez problémů zajistil energii pro 120 000 domácností , což odpovídá výkonu elektrárny kolem 59 Megawattů. Na vývoji letounu se podíleli i technici původem z České republiky a zde se v současné době vyrábí i některé díly těchto letounů v rámci kooperací pro společnost Airbus. Finální montáž probíhá v jihofrancouzském Toulouse , poté jsou letouny přelétnuty do Hamburku , kde se vybaví interiérem na přání letecké společnosti. Poté se vrací do Toulouse, kde dojde k nastříkání celého letounu do barev zákazníka. Následuje  přejímací let již s posádkou majitele s poté převzetí  stroje. Pak už nový Airbus A380 odlétá do svého nového domova, kde je očekáván, aby co nejdříve mohl začít létat s cestujícími.

Tematicky související články

Leave a Reply