Pilotinfo

Bezpečnost civilní letecké dopravy v roce 2019

Přidáno: 14. Únor 2020Autor:

Na začátku jen stručné ohlédnutí ještě za rokem 2018, abychom si vše mohli srovnat s dřívějším stavem bezpečnosti v civilní letecké dopravě. Často citovaný zdroj Aviation Safety Network uvedl shrnutí: za rok 20018 celkově zahynulo při 15 leteckých katastrofách v rámci civilní dopravy 556 osob, což byl o dost horší rok oproti roku 2017, tehdy bylo celkově jen 44 obětí. Ovšem jak už jsme uvedli dříve, právě rok 2017 byl naprosto výjimečným obdobím, kdy se stalo minimum nehod.  Dle počtu obětí při leteckých katastrofách se zapsal rok 2018 k průměru za posledních 10 let, kdy je uváděno 570 obětí za rok.

B737 Max Ethiopnian 2019 one

A nyní se již můžeme podívat na statistiku za rok 2019 a to podle stejného zdroje. Kromě „patálií“ kolem Boeingů 737 MAX byl rok 2019 jedním z nejvíce bezpečných v civilní letecké dopravě vůbec. V současné sobě, kdy počet tragických havárií klesá, počet nehod ale stoupá nad průměr za posledních pět let. Databáze Aviation Safety Network zaznamenala za celý rok 2019 dvacet fatálních nehod civilních dopravních letadel, které měly bohužel 283 obětí. To znamená, že rok 2019 je sedmým nejbezpečnějším rokem v civilní letecké dopravě podle počtu tragických nehod. Za období posledních pěti let, kdy na jeden rok připadalo v průměru 14 nehod a 480 obětí, tak předešlý rok 2019 již ukázal zvýšený počet leteckých nehod.

Z celkového počtu leteckých havárií se jednalo o třináct letů s cestujícími a šest letů čistě s nákladem. Jeden z dvaceti havarovaných letounů byl na „černé listině“ dopravců, kterým EU zakázalo létat na evropská letiště či do evropského vzdušného prostoru. V roce 2018 se to týkalo dvou letadel z této černé listiny, takže i v tomto ohledu je zde zlepšení situace.  Poněkud překvapivě se více jak polovina nehod stala v Severní Americe (v porovnání s jednou nehodou v roce 2018 a třemi za rok 2017). Z toho pět nehod se stalo v málo obydlených oblastech Kanady a Aljašky navzdory snahám tamních leteckých úřadů o zvýšení bezpečnosti letů v dané oblasti.

Superjet 2019 two

Můžeme se na to podívat i matematicky: průměrně se za rok uskuteční 39 000 000 letů, jedna nehoda tak připadá na dva miliony letů. Šéf Aviation Safety Network Harro Ranter poznamenal, že se významně zvýšila úroveň bezpečnosti letů: „ Pokud zůstává počet nehod stejný jako před deseti lety, loni se stalo 34 tragických leteckých nehod. Zato v roce 2000 bylo 65 fatálních nehod letadel, což ukazuje na zásadní zlepšení bezpečnosti v civilní letecké dopravě za poslední dvě dekády“.

Za statistická data se bere celkový počet fatálních nehod civilních letadel (dopravních i cargo speciálů) včetně menších letounů, které jsou certifikovány pro přepravu více jak 14 cestujících.

Dále je nutné vyzdvihnout snahy mnoha leteckých úřadů o důslednější kontroly výcviku posádek u řady leteckých společností. V civilizovaném světě už naštěstí vymizely dřívější praktiky „papírového létání“ na simulátorech. O co tehdy šlo? Jednoduše řečeno, některé společnosti „za úplatu“ získávaly někoho, kdo jejich posádkám vydával příslušná osvědčení o přezkoušení na plně pohyblivých simulátorech, aniž by tito lidé do nich byť jen vešli. Samozřejmě šlo o spíše menší společnosti, které se snažily tímto primitivním a velmi nebezpečným způsobem ušetřit na nákladech za výcvik. Bohužel následky na sebe většinou nenechaly dlouho čekat a po zjištění takového šlendriánu byly vyvozeny ty nejpřísnější postihy pro všechny zúčastněné. Určitým „strašákem“ ještě v některých oblastech světa zůstává pravidelná údržba letadel včetně nechvalně známého používání neoriginálních náhradních dílů. Bohužel v této oblasti se situace zlepšuje pomaleji, než by bylo zdrávo a takové díly se čas od času vyskytují i ve skladech větších leteckých společností. Naštěstí většina aerolinek má vypracován postup pro jejich včasné odhalení a tak se pracuje na tom, aby se tento jev podařilo co nejvíce potlačit.

Antonov 2019 one

Vcelku logicky je zvýšená pozornost leteckých úřadů věnována i nízkonákladovým leteckým společnostem. Jejich často až neuvěřitelně nízké ceny letenek přímo nutí i pouhému laikovi klást si dotazy, když mají leasing letadel a cenu paliva na minimu, na palubě se vše musí platit včetně poplatků za zavazadla, tak pak už zbývají vlastně jen mzdy posádek … a … náklady na údržbu. Tuto skutečnost sledují letecké úřady a pravidelnými kontrolami dopravců se snaží zabránit šetření na úkor bezpečnosti létání.

Pro drtivou většinu leteckých společností světa je bezpečnost provozu absolutní prioritou a můžeme si jen přát, aby to tak zůstalo i během celého roku 2020, stejně jako i v dalších letech.

Gulfstream 2019 one

Tematicky související články

Leave a Reply