Pilotinfo

Komerční provoz Boeingů 737 MAX byl schválen FAA, nový začátek?

Přidáno: 11. Prosinec 2020Autor:

Další dějství v dramatu kolem uzemněných Boeingů 737 MAX má už naštěstí pozitivní nádech. Dne 18.11.2020 americký FAA ukončil recertifikaci letounů Boeing 737 MAX a později 1.prosince letošního roku povolil provoz prvnímu letounu tohoto typu v rámci USA a to od 13. března 2021. V Americe se tak uzavřelo skoro nekonečně dlouhé období 20 měsíců, kdy byly tyto stroje uzemněny bez možností létat s cestujícími a hlavně tím vydělávat leteckým společnostem tolik nezbytné finanční prostředky pro provoz. Nicméně co se týče samotného uvolňování do provozu, bude poměrně netradiční, jelikož se musí každý stroj schválit pro provoz jednotlivě! FAA sice prohlašuje, že má dost svých inspektorů, ale ocitla se doslova „pod palbou“ nadávek od leteckých společností poukazující na předpotopní systém s tím, jak se celý návrat MAXů do provozu v USA může nekonečně protahovat. FAA ale zase kontruje prohlášením, jelikož z důvodu pandemie koronaviru je letecká doprava hodně omezená, tak není důvod k obavám.

N7379E Boeing 73 MAX9

První stroj schválený znovu do provozu byl MAX společnosti United Airlines. Dříve měl pravomoc schvalovat jednotlivé letouny do provozu jejich výrobce, tedy firma Boeing, ale po dvou tragických haváriích si vše převzal výhradně pro sebe úřad FAA. Letecké společnosti také kritizují zmatky, kdy mnohým není stále jasno, zdali má žádat o recertifikaci fyzický vlastník letounu – což bývají mnohdy leasingové či jiné firmy – anebo jeho uživatel, tedy jednotlivé letecké společnosti. První aerolinkou, která uvede recertifikovaný MAX do provozu na pravidelných linkách bude American Airlines. Letoun se objeví dne 29.12.2020 na lince z Miami do New Yorku. Stejná společnost také začátkem prosince několika letouny MAX provedla mimořádné lety pro některé ze svých zaměstnanců z letišť v Dallasu, Miami a La Guardii – New Yorku. Byli pozváni také někteří novináři a zástupci dalších médií, takže Boeing i letecké společnosti mají zájem co nejdříve dle možností obnovit zájem cestující veřejnosti o létání MAXy.

American Airlines Boeing 737 Max American Airlines Boeing 737 Max let pro zaměstnance

V souvislosti s tím se některé společnosti snaží podle řady cestujících „úsměvným až dětinským“ způsobem přejmenovat jejich B 737 MAXy, aby z nového označení letounů nebylo znát, že jde o ten dřívější v očích mnohých problematický typ stroje. A tak se asi už brzy objeví jen označení typu B737-8 nebo 737-9, jelikož podle aerolinek drtivá většina zákazníků to stejně nepozná a … některým je to prý i jedno. To ale ukáže jen čas, kdo bude mít pravdu. Letecká společnost Ryanair celosvětové známá svým velice svérázným přístupem jak k výrobcům letecké techniky, tak k letištím i zákazníkům už dříve začala pro MAXy razit označení Boeing 737-8200 a pokud komunikuje s cestujícími či novináři, uvádí dokonce poněkud tajemný typ „Gamechanger“. American Airlines naopak prohlašují, že cestujícím, kteří letouny MAX odmítnou letět, nabídnou jiné alternativní lety za stejnou, ne-li ještě lepší cenu.

A když jsme zmínili pro mnohé „kolenovrtský“ Ryanair, agentury dne 4.12.2020 zaznamenaly i jinou klíčovou informaci: tato letecká společnost změnila svých 75 opcí na Boeing 737-8200 (tedy MAX) na pevné objednávky, ihned poté akcie Boeingu vyskočily o slušných 5%!    Ryanair celkově objednal 210 letounů tohoto typu a dá se jen spekulovat, jak velkou slevu dostal. Pokud se nic nezmění, ještě letos by měli piloti Ryanairu jménem společnosti převzít 50 letounů stejného typu, další budou přebírat postupně až do léta 2024. Nepřevzatých MAXů jsou u Boeingu plné odstavné plochy a zákulisní zdroje přinášení i zatím neověřenou informaci, že pro mnohé velmi svérázný šéfy Ryanairu O´Leary si vydupal nákup těch strojů za zhruba třetinu (!!!) katalogové ceny.

Jedno je ale jisté. V Evropě to bude EASA, kdo bude klást dodatečné požadavky pro uvolnění provozu zde registrovaných MAXů, což platí i pro letouny s naší registrací OK. Návrat našich letounů stejného typu na pravidelné linky se čeká koncem jara 2021 a uvidíme, co na to tuzemští cestující. Občas ze zahraničí slýchám posměšné poznámky, že Čech by letěl třeba na koštěti, jen když to bude skoro zadarmo (můj názor je zcela jiný…), ale rozhodně bude zajímavé sledovat, kolik našich cestujících bude preferovat lety jinými typy letadel, jen aby nemuseli letět Boeingy 737 MAX. Stále se ale vtírá nepříjemná otázka, zdali díky koronaviru budou mít vůbec MAXy koho vozit, ale to ukáže další čas …

Boeing 737MAX skupinový let

Tematicky související články

Leave a Reply