První lety dvou nových dopravních letounů
Přidáno: 23. Září 2013Autor: Lubor Obendrauf
Během několika posledních dnů se podařilo hned dvěma výrobcům dopravních letadel uskutečnit vzlety typů , které se zanedlouho zapojí do intenzivního programu prototypových zkoušek. Firmy Boeing a Bombardier cílí sice oběma svými typy na různé zákazníky , avšak řada stávajících dopravců v rámci sjednocení jejich letového parku logicky dá přednost jednomu výrobci z mnoha provozních důvodů.
Po mnoha letech vývoje a téměř neustálého boje s akcionáři o další finance pro pokračování projektu kanadská společnost Bombardier dosáhla důležitého mezníku v jejich výrobě dopravních letadel. V pondělí 16.9.2013 poprvé vzlétl z letiště Montreal-Mirabel prototyp dvoumotorového dopravního letounu CS100. Posádka kapitána Charlese „Chucka“ Ellise za dobu dvou a půl hodiny letu provedla první testy ovladatelnosti stroje, ty dopadly velmi dobře. Letoun je vybaven dvěma motory nové řady Pratt & Whitney Turbofan™ PurePower , ty umožní dosáhnout až 20% úspory paliva oproti motorům jiných výrobců.
Výrobní řada letounů CS uvedeného výrobce vstupuje na stále se rozvíjející trh s kabinou pro 100-149 cestujících s doletem přes 5460km. O přízeň zákazníků bude bojovat asi nejvíce s brazilskou firmou Embraer , jelikož ta v současné době nabízí leteckým společnostem podobné stroje. Později výrobce nabídne i větší typ s označením CS300 s řadou dalších vylepšení konstrukce. Podle tiskové zprávy společnosti Bombardier má řada letounů CS již 177 pevných objednávek .Tento týden mne informoval jeden z mých dřívějších kolegů ( pracující pro firmu na vývoj interiérů letadel) – jak se připravují i verze letounů CS pro využití ve vojenských letectvech – zatím pro dopravu osob + nákladu.
Videa z prvního letu Bombardieru CS100
O pouhý den později – v úterý 17.9.2013 vzlétl ke svému prvnímu letu Boeing 787-9 Dreamliner , aby bezpečně přistál po 5 hodinách a 16 minutách zpět na továrním letišti v Everettu ( Paine Field ). Pro výrobce jde o další významný krok na posílení jeho pozice na trhu dopravních letadel a jak řekl prezident divize Boeing Commercial Airplanes Ray Conner , firma je velmi hrdá na to , že budou jejich zákazníci létat s těmito letouny . První stroj převezme Air New Zealand během příštího roku. Posádka vedená zkušenými kapitány Mike Bryanem a Randym Nevillem při prvním letu dosáhla výšky 6218 metrů a nepřesáhla rychlost 463 km/h ( 250 kts ) . V průběhu letu byla všechna data odesílána v reálném čase technikům do centra v Seattle , kde byla následně zpracována. Všechny systémy pracovaly bez problémů a dvojice proudových motorů Rolls-Royce Trent 1000 nevykazovala žádné potíže .
Za nějaký čas se do letových zkoušek zapojí i dva další letouny 787-9 , z nichž u jednoho budou instalovány motory General Electric typu GEnx. Oba jsou nyní ve stadiu finální montáže ve výrobním závodě Boeingu v Everettu s dokončením za několik týdnů. Prodloužená verze letounu ( oproti B787-8 je trup delší o něco málo přes 6 metrů ) umožní leteckým společnostem zvýšení kapacity o 40 sedaček a nabídne prodloužený dolet o více jak 555 km. Obojí při 20% úspoře paliva a 20% menším emisím oproti srovnatelným letounům konkurence. Celkově si u Boeingů objednalo 25 zákazníků z celého světa 388 letounů verze 787-9 , což je asi 40% z celkového počtu objednávek typu 787. Navíc výrobce pracuje průběžně na odstraňování i v médiích avizovaných závad , což přivítala řada stávajících uživatelů už desítek létajících Dreamlinerů .