Pilotinfo

První vzlet Airbusu A330neo v Toulouse

Přidáno: 23. Říjen 2017Autor:

Psal se rok 2014 a evropský výrobce dopravních letounů Airbus dne 14.7. na aerosalónu v anglickém Farnborough oznámil začátek vývoje nového člena „rodiny“ v Toulouse vyráběných letadel. Vcelku logicky se sáhlo k omlazení úspěšného dvoumotorového letounu Airbus A330 (m.j. létajícího i u našich ČSA) tak, aby se zásadním způsobem pro letecké dopravce zlepšily jeho výkony a stále byl atraktivním strojem pro obměnu jejich flotil. Ostatně řada letounů Airbus s označením neo již delší dobu létá a jejich provozovatelé si pochvalují mnohá vylepšení, zejména sníženou spotřebu paliva.

První let „klasického“ A330 se uskutečnil dne 2.11.1992 a od roku 1993 bylo vyrobeno bezmála 1400 letounů. Jak čas šel, řada aerolinek začala po výrobci s ohledem na konkurenci požadovat různé úpravy a tak Airbusu nezbylo, než se dát do řádné omlazovací kůry tohoto úspěšného typu. Samozřejmě novým letadlem míří na svého věčného rivala – firmu Boeing. A tak po několika odkladech ve čtvrtek 19.10.2017 v 9.57 hodin nový A330neo vzlétl v Toulouse poprvé. Zkušební posádka vedené dvojící pilotů Thierry Bourgesem a Thomasem Wilhelmem bez potíží odstartovala a letoun zamířil do již „tradiční“ zkušební oblasti v jihozápadní části Francie. Stroj s registrací F-WTTN při prvním letu absolvoval zkoušku základní ovladatelnosti letounu, ovládání obou motorů Rolls-Royce Trent 7000 ve všech režimech dle dohody s jejich výrobcem a pak také první nezbytné testy avioniky. Dvojici pilotů doprovázel rovněž letový technik Alain Prourchet. Letoun je doslova prošpikován špičkovou monitorovací technikou, jak je v dnešní době již běžné s telemetrickým přenosem všech dat v reálném čase do střediska výrobce v Toulouse. O obsluhu zmíněných systémů se starali technici Jean-Philippe Cottet, Gert Wunderlich a Emiliano Requena Esteban.

Airbus A330neo

První zkušební let trval 4 hodiny a 13 minut, všechny nezbytné zkoušky dopadly na výbornou. Dovolte mi nyní trochu čísel. V současné době tyto nové letouny u výrobce již objednalo 12 leteckých společností, což v reálu dělá 212 letadel. A330-800neo nabídne pohodlný prostor v kabině pro 257 cestujících, zatímco jeho „bratr“, A330-900, jenž se bude vyrábět nejdříve, ten nabídne celkově 287 sedaček. Jako první převezme A330-900neo portugalská společnost TAP Air Portugal. Ta létá i do Prahy a možná se tak dočkáme v rámci výcviku nových pilotů i návštěvy jejich zbrusu nového stroje na ruzyňském letišti. Výrobce plánuje do letových zkoušek postupně zapojit trojici letadel (dvě A330-900neo a jedno ve verzi 800neo). Pokud vše půjde bez větších potíží, kolem poloviny roku 2018 Airbus očekává hotovou typovou certifikaci nové generace A330neo u evropské agentury EASA a samozřejmě i za oceánem u americké FAA.

A co je na A330neo opravdu nového? Tomu bychom mohli věnovat asi samostatný článek, takže jen ve stručnosti. Letouny mají zcela nové křídlo se zvětšeným rozpětím na 64 metrů se zcela přepracovanou aerodynamikou. Na konci křídel jsou instalovány „sharklety“ ověřené na typu Airbus A350 XWB. Pro letecké společnosti je velkou výhodou o 25% nižší spotřeba paliva oproti dřívější generaci A330 a také o 10% vyšší sedačková kapacita. Nové motory jsme již zmínili – dvojice turbodmychadlových motorů poslední generace Rolls-Royce Trent 7000 mimo jiné s velmi tichým provozem a nízkou spotřebou paliva. Motory dostaly také nové kompozitové boční kryty, ty jsou velmi lehké a mimořádně pevné. Z titanové slitiny byly také vyrobeny nové pylony motorů včetně jejich speciálního uchycení, které v případě nehody letounu minimalizuje poškození křídla. Jejich přepracovaný tvar také znamená další úsporu paliva během letu. Dolet letounů se tak prodloužil o slušných 740 kilometrů oproti starším A330.

Airbus A330neo první let

Zcela přepracován byl také interiér kabiny cestujících s většími uzavíratelnými boxy na palubní zavazadla. Kabina cestujících je díky moderní izolaci mnohem tišší a umožňuje instalaci pohodlnějších sedaček i do ekonomické středy s většími roztečemi. Nové je i její osvětlení nabízející různé odstíny světla dle denní doby. V pilotní kabině je také mnoho nového. Z avioniky můžeme uvést systém „Runway Overrun Prevention“, ten pomáhá posádce provést bezpečné přistání, aniž by hrozilo přejetí dráhy např. ve složitých meteorologických podmínkách. Dvojice head-up displejů umožní oběma pilotům pohodlné sledování všech nezbytných údajů při vzletu či přistání. Dále je zde „Wi-Fi flight bag“, což je vylepšený systém používaný např. u Airbusů A380, kdy každý z pilotů může na vlastním displeji zobrazit např. přibližovací mapu letiště dle zvolené vzletové a přistávací dráhy, dále systém pojížděcích drah a mnoho dalších informací, které bylo dříve nutné do kokpitu nosit v papírové podobě v pořádně těžkých pilotních kufrech.

Nové letouny A330neo jsou dalším krokem firmy Airbus na cestě „průběžných“ inovací a můžeme výrobci už nyní popřát co nejvíce nových zákazníků na tyto letouny. A kdo ví…, podle „drbů“ z Toulouse se o dvojici A330neo zajímá zatím nejmenovaná letecká společnost z ČR, tak se nechme překvapit. Na závěr je dobré připomenout, jak na projektu A330neo s výrobcem spolupracuje řada českých firem a přímo ve výrobním závodě se na jeho konstrukci podílí přes dvě desítky našich techniků v různých specializacích.

Airbus A330neo přistáníAirbus A330neo během přistání v Toulouse

 

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply