Pilotinfo

V Toulouse poprvé vzlétl Airbus A320neo

Přidáno: 26. Září 2014Autor:

Už jsme si pomalu zvykli . Evropský výrobce dopravních letounů Airbus pravidelně přichází na trh s novinkami , aby si ještě více zajistil pozornost mnoha leteckých dopravců prakticky z celého světa. A tak už před lety začal pracovat na konceptu „omlazení“ svých nejvíce prodávaných modelů A320 a následně i A330. Řada zákazníků vcelku logicky očekávala postupný „facelift“ stávajících letadel. Konkurence ale nespí a tak se nakonec u Airbusu rozhodli pro důkladnou přestavbu obou typů strojů. Na záda jim dýchá nejen firma Boeing , ale i brazilský Embraer včetně kanadského výrobce Bombardier. Navíc i v Rusku se rodí zajímavé koncepty letounů podobné kategorie a tak chování ve stylu „matka nerozhodnost“ ( v ČR nám důvěrně známé… ) by se Airbusu mohlo odrazit na podstatném snížení prodeje v blízké budoucnosti.

A320neo_first_flight_taxiing3

Letiště Toulouse- Blagnac , brzy ráno , čtvrtek 25.9.2014. Už přes rozbřeskem přijíždí skupina zkušebních pilotů , aby provedla všechny nezbytné úkony před vzletem „staronového“ dopravního letounu. Sám jsem se téměř šest let na tomto letišti pohyboval a tak vím , jaký frmol je ještě čeká… Zkušební posádku vede kapitán Philippe Pellerin , ale poletí s nimi i dáma – paní Sandra Bour Schaeffer , pracující u výrobce letounu jako manažerka letových testů A320neo. Po provedení všech nezbytných úkonů včetně delší zkoušky motorů letoun později bez problémů vzlétl v poledne z vzletové a přistávací dráhy 32L letitě Toulouse-Blagnac.

A320neo_first_flight_pilot_preparation2

Během dvou a půl hodinového prvního letu zkušební posádka prověřila ovladatelnost letounu v několika režimech letu , chování motorů a také zasouvání a vysouvání podvozku včetně kompletní mechanizace křídla. Vše proběhlo bez potíží a letoun poté elegantně přistál na letišti odkud vzlétl. Jeden ze zkušebních pilotů Airbusu Etienne Michel De Malleray prohlásil : „ Tento letoun létá jako A320 , což je výborná zpráva“.

First_A320neo_takes_off_2_

V čem je nový Airbus A320neo opravdu jiný ? U tohoto typu šlo na prvním místě při vývoji o snížení nákladů na pohonné hmoty. To se nakonec podařilo. Prototyp vzlétl s dvojicí mimořádně úsporných motorů Pratt and Whitney Pure Power PW 1100G-JM , ale k dispozici budou i motory typu CFM International LEAP-1A.  U obou typů pohonných jednotek se podařilo snížit spotřebu paliva dokonce o 20% , což je ekvivalent 2 milionů litrů paliva ročně a  o 5000 tun CO2 do ovzduší méně na jeden letoun ročně. Pro zákazníka to znamená o 14% méně na přímých provozních nákladech a dále se podařilo snížit hlučnost motorů , což zase uvítají lidé bydlící v blízkosti letišť.

A320neo_first_flight_crew_and_senior_management_1

A jak si vede A320neo v porovnání s konkurencí ? Oproti letounům Boeing 737MAX8 má o 8% nižší spotřebu paliva na sedačku a 12% na celý let. Další novinka A319neo bude mít nižší spotřebu paliva než Bombardier CS300. Navíc – přes 95 % náhradních dílů bude stejných jako u „rodiny“ typu A320 , což znamená spolehlivost letounu na úrovni 99,7% na zhruba 82 milionů letů ! Na tyto skutečnosti poměrně rychle reagovali letecké společnosti a  k dnešnímu dni má výrobce pevně objednáno přes 3200 letounů od více jak 60 zákazníků. Jde o nejrychleji prodávaný letoun dané kategorie a další objednávky výrobce očekává v řádu několika dnů. Nový A320neo vzlétl po 27 letech od chvíle , kdy se k oblakům podíval jeho starší bratr A320. Do letových zkoušek se celkově zapojí osm letounů A320neo , na které čeká více jak 3000 hodin náročných zkušebních letů. Prvním zákazníkem bude společnost Qatar Airways , svůj první letoun převezmou od výrobce během čtvrtého kvartálu 2015.      Do rodiny postupně přibudou i omlazené „prodloužené“ letouny A321neo  a rovněž dálkový A330neo , na kterých se intenzivně pracuje. V ČR se na vývoji jednotlivých komponentů v rámci kooperací podílí dokonce 11 firem z různých oblastí – např. nouzové dveře kabiny cestujících , díly podvozku , interiéry letadel apod. Výrobce navíc slibuje , jak kolem roku 2020 budou k dispozici ještě další vylepšení již tak úsporného letounu.

A320neo_first_flight_air_to_air_5

Airbus A320neo je určen především pro střední tratě – např. v rámci letů po Evropě , Asii , USA nebo i dalších zemích. Konkurenční Boeing má jejich nový letoun B737MAX dodávat svým zákazníkům až od roku 2017. Popřejme tedy novému letounu mnoho úspěchů a třeba se s ním časem setkáme i na našich letištích.

Tematicky související články

Leave a Reply