Pilotinfo

Helicoptershow v Hradci Králové diváky nezklamala

Přidáno: 16. Květen 2017Autor:

I přes značně proměnlivé počasí letošního května se na letišti v Hradci Králové v sobotu 13.5. konal další ročník již tradiční Helicoptershow. Obdiv směrem k divákům je zcela namístě, třikrát se přehnala vcelku slušná dešťová přeháňka a kdo neměl pořádný deštník či pláštěnku, byl velmi rychle mokrý téměř až na kůži! Naštěstí chvíli poté vyšlo vždy slunce a jeho paprsky pomohly vše vysušit.

A jaká překvapení pro diváky letos pořadatelé připravili? Byla jich celá řada a na některá čísla letového programu se podíváme podrobněji. Vlastní letové ukázky byly zahájeny „předprogramem“, což byl blok v podání klasických letounů s pevnými nosnými plochami. Předkrm to byl velmi dobrý a ve zkratce by se dal pojmenovat jako od pomalé klasiky až po nadzvukové létání. Vše začalo startem a působivou letovou ukázkou trojice letadel Cessna 208B Grand Caravan. Tyto letouny stále patří na našem nebi mezi ty méně známé, i když jich po světě létá veliké množství. Turbovrtulové hornoplošníky určené pro přepravu cestujících a nebo i nákladu nepatří k žádným malým aerotaxíkům, ostatně Cessna nejsou jen malé stroje pro školní či rekreační létání. S rozpětím křídel 15,88 metru a výkonným motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-114A o výkonu 496 kW umí přepravit až 13 cestujících na vzdálenost 1783 kilometrů a to není málo. První prototyp letounu vzlétl již v roce 1982 a výroba přesáhla neuvěřitelných 1500 letounů! Následovalo předvedení opravdové klasiky létání – Piperu PA 18 Super Cub. Legendární a téměř snad i nesmrtelný hornoplošník v rukou pilota pana Adamce ukázal za letu snad vše, co s tímto strojem lze provádět. Zajímavá byla i „balonová“ kola hlavního podvozku, ta jsou naprosto nezbytná pro přistání například na drsném kanadském severu i jinde. Objevil se i zástupce početných ultralehkých letonů. Ze Slovenska přilétl elegantní kompozitový Dynamic, jehož ladný let vystřídal řev proudového motoru.

Helicopter Show 2017 Cessna Grand Caravan

Z čáslavského letiště přilétl Jas 39 Gripen a předvedl opravdu skvělou akrobatickou ukázku. Jen jeho pilot si musel hlídat rychlost, ostatně stačí málo a jedna velká rána by svědčila o přeskoku bariéry zvuku, což se naštěstí nestalo. Někdo může sice namítnout, jak jde o již dost okoukaný typ, ale pilot Gripenu všem ukázal, že má stroj opravdu v ruce. Nechtěl bych asi zažít tu nálož „géček“ při letové ukázce…Naši armádní piloti se na stejných strojích účastní celé řady zahraničních misí a velitelství NATO vysoce oceňuje jejich profesionalitu a v porovnání se svými zahraničními kolegy se rozhodně nemají za co stydět, naopak. Přesně ve 13:00 hodin byla poté zahájena hlavní část letošního letového programu Helicoptershow. A rovnou divácky velmi atraktivním hromadným průletem devíti vrtulníků několika typů. Zajímavostí byl například již téměř „veterán“ MBB Bö-105 s registrací OK-AAA. Ano, na trupu stále ještě zůstávající sférický trojúhelník rámující naši státní vlajku mnohým napověděl, že jde o původní vrtulník sloužící již od roku 1992 pro ještě tehdy federální Policii, od roku 2010 ovšem létá v soukromých rukou. Konečně čtvrt století v luftu není úplně málo! Na velkou skupinu nízko letících vrtulníků byl majestátní pohled, což přítomní diváci ocenili pořádným potleskem.

Helicopter Show 2017 vrtulník MBB Bo 105 Helicopter Show 2017 úvodní průlet skupiny vrtulníků

Dalším bodem programu bylo předvedení lehkého vrtulníku Robinson R-44. Samozřejmě, nejde o akrobatický speciál, ale jeho pilot předvedl skutečně dynamickou ukázku možností uvedeného typu. S ním se můžeme setkat v řadě leteckých škol a firem poskytující speciální letecké práce. A pak už přišel zlatý hřeb celého programu. Ze stáje Red Bull z Rakouska přiletěl akrobatický speciál – vrtulník Bö-105 s pilotem Sigfriedem „Blacky“ Schwarzem za řízením. Dvojnásobný mistr světa v akrobacii na vrtulnících a excelentní pilot předvedl parádní sestavu, při které snad porušil několik fyzikálních zákonů najednou! Speciální titanová hlava rotoru jeho stroje dostala opravdu pořádně zabrat. Přemety, souvraty, zvraty…to sice jsou běžné akrobatické figury, ale ne s vrtulníkem! Samotný Sigi Schwarz, jak jej také přezdívají kolegové je nepřehlédnutelný – dle přítomných dam pořádný kus chlapa – má vskutku mimořádný cit pro přesnou pilotáž vrtulníků a v programu Helicoptershow vystoupil později ještě jednou. Svým způsobem tak divákům splácel dluh z loňského roku, kdy do Hradce nedorazil díky silným bouřkám v Rakousku. Po konci oficiálního programu vzal na palubu dvojici pozvaných hostů a předvedl s nimi část své akrobatické sestavy. I když v jemnějším provedení, ale … nechtěl bych vidět po letu jejich spodní prádlo …

Helicopter Show 2017 MBB 105 red Bull akrobacie vrtulník

A pak už hradecké nebe patřilo působivé ukázce ultralehkého vrtulníku Cabri G2. Malý, tichý a velmi hbitý stroj byl v rukou pilota pana Krčila velmi dobře předveden, ostatně jeho příznivé letové vlastnosti a relativně zajímavá cena – to vše je plusem pro všechny zájemce o nákup vhodného lehkého stroje s rotující nosnou plochou. Dalším předvedeným letounem byl rovněž legendární akrobatický speciál a to Zlín Z50LS. Přilétl s registrací OK-RRD z Moravské Třebové a kdo jiný jej mohl pilotovat, než mistr nebeských kotrmelců, excelentní akrobat Petr Biskup! A opět se bylo na co koukat. Jak zaznělo z kuloárů od dalších pilotů: „Sakra, chlapi, sestava jako víno, přesná a razantní. V jeho letech bych chtěl také tak létat!“ Nutno dodat, že šlo o letecké akrobaty mladších ročníků, ale jejich úsudek byl pravdivý. Petr Biskup akrobacii válí hodně dlouho a zlínská padesátka je už bohužel čím dál tím méně častý typem na obloze. Inu, čas je neúprosný. Z Brna se přilétl ukázat jako další číslo programu rovněž neméně známý letoun: L-29 Delfín opravdu není třeba dlouze představovat. Pro mnohé vojenské piloty to byla první opravdová „roura“ jak se říká proudovým letounům. Letadlo po důkladné renovaci s působivým vojenským kabátem bylo předvedeno jako v dobách jeho největší slávy. A co pilotů Delfín vyškolil! Mnozí z nich na něj vzpomínají dodnes. Ze sousedních Pardubic tamní Centrum leteckého výcviku (CLV) předvedlo za letu těžký dvoumotorový vrtulník Mil Mi-17, na kterém se u nich školí i řada pilotů zahraničních letectev. Milova sedmnáctka patří k poctivým tahounům vrtulníkových letek mnoha zemí světa a mimořádně se osvědčila zejména v těžkých klimatických podmínkách.

Dalším divácky očekávaným bodem programu byl zásah celého integrovaného záchranného systému u hromadné dopravní nehody, samozřejmě simulované. Ale pozor, šlo o střet dvoupatrového autobusu s několika dalšími vozy s řadou zraněných. Mimo několika jednotek hasičů a asistence Policie ČR vzlétla šestice vrtulníků společnosti DSA (EC 135 + AS350 + AS 355) se záchranáři na palubách. V dramatické ukázce byla vidět opravdu profesionální součinnost všech jednotek a mistrovství pilotů záchranářských vrtulníků. Tohle by měli vidět páni politici, kteří v nedůstojné frašce typu „výběrové řízení na nového provozovatele LZS“ dali peníze na první místo a… vybrali zahraniční společnost s typem vrtulníku bez potřebné certifikace. Co na tom, že byla v zadání tendru, jsme přece v Čechách, že, ono se to nějak udělá a když už jsou nejlevnější… Ale zpět k akci. Diváci na vlastní oči mohli vidět, jakým složitým způsobem se jednotky záchranářů musí často i prostřihávat pomocí hydraulických nůžek a rozpínáků k těžce zraněným řidičům. A kolik lidských životů se zúčastněným podařilo zachránit! Dlouhý potlesk diváků byl odměnou jejich tvrdé každodenní práce, ta je opravdovým posláním.

Helicopter Show 2017 zásah záchranářů

Zanedlouho se na obloze objevil velmi hbitý vrtulník. V USA vyrobený MD-500E zná v tuzemsku celá řada milovníků akčních filmů. Aby ne! V Hollywoodu se zúčastnil natáčení dlouhé plejády akčních filmů, ale kdo z nás věděl, že létal již ve válce ve Vietnamu? Jistě, ve starším typovém provedení, ale poctivý základ stroje zůstává podobný. Majitelem vrtulníku je společnost Heli Czech s.r.o. a pilot pan Podolský ukázal takové obraty na obloze, za které by se nemusel stydět ani při létání pro filmaře. A kdo ví, třeba si jej všiml v publiku přítomný významný český filmový režisér… Jako jisté uklidnění působilo pěkně zalétnuté vystoupení ultralehkého vrtulníku Ranabot CH77 v mimořádně atraktivním barevném kabátě. Dnes lze už vcelku za rozumný peníz létat na takových vrtulnících, ostatně neustále se rozšiřující řady pilotů podobných strojů jsou toho důkazem. V letovém programu se rovněž představili další zahraniční hosté: z Polska přilétl vrtulník W3A Sokol, ten je nám známý svou dlouholetou poctivou službou i v našem vojenském letectvu. Velké povodně před lety na Moravě důkladně prověřily jeho schopnosti a nutno říci, že polští piloti jej předvedli na výbornou. A není také žádným tajemstvím, jak se naše Ministerstvo obrany již poohlíží po podobném typu vrtulníku jako vhodné náhrady do dalších let. Polská vrtulníkářská konstrukční škola má rozhodně co nabídnout a diváci jejich vystoupení ocenili také svým potleskem. S dvojicí pilotů jsem mohl krátce hovořit a byli srdečným přijetím v Hradci opravdu dojati. Ocenili trpělivost diváků, protože právě při jejich ukázce dorazila vcelku slušná dešťová přeháňka.

Helicopter Show 2017 vrtulník W3A Sokol Polsko

A co bylo letos opravdu nové? One Man Show pilota Dana Tučka ze společnosti DSA. Pozor! Nejednalo se o natáčení televizního pořadu, i když na „place“ kamery nechyběly. Šlo o to, že Dan měl dle plánu v čase do dvaceti minut postupně předvést hned sedm typů vrtulníků a to byla vskutku královská výzva. A právě počasí mu to ještě ztížilo, když uprostřed jeho odváženého defilé mezi rotujícími nosnými plochami přineslo na hradecké letiště další déšť. A tak za mohutného povzbuzování všech přítomných Dan Tuček předvedl vrtulník, dosedl, vypnul motor a běžel k dalšímu, který už na něj čekal s běžícím motorem. Kdo to viděl na vlastní oči, ten na tu parádu nezapomene. Ani Dan samotný, ostatně do zmíněného časového limitu se vlezl a to byl skutečně úctyhodný rekordní výkon! Pak už hradecké nebe po dešti patřilo jednomu z našich špičkových leteckých akrobatů. Petr Kopfstein nenechal nikoho na pochybách a dokázal, jak patří k naší absolutní špičce. Na svém letounu Extra 300 předvedl dech beroucí sestavu opravdu hodnou „plnokrevného“ pilota seriálu Red Bull Race. Rychlé, přesně zalétané figury doplněné tolik divácky atraktivním kouřem byly odměněny po jeho přistání skutečně dlouhým potleskem. Petr zraje jako víno a jeho zahraniční soupeři to setsakramentsky vědí a to je dobře. V době nedávné jsme se s vírníky setkávali jen na obloze a to ve velmi malém počtu. Dnes už si můžeme koupit i takový, který je certifikován i pro běžný silniční provoz a jeho pilot si nedávno zajel v Praze na Václavské náměstí s vírníkem na kávu! Ne to není vtip, ostatně tato zpráva byla i v řadě médií. Tím pilotem byl pan Březina a on také za letu ukázal svůj vírník Nirvana v nejlepším světle. Po pěkné letové ukázce přistál, vypnul motor, zajistil rotor a vesele se projížděl před zraky diváků,. Je libo zacouvat, ale prosím a … v klidu po jedné pojížděčce odcouval kamsi do dáli.

Helicopter Show 2017 Dan Tuček vrtulník Hughes Helicopter Show 2017 Petr Kopfstein akrobacie Extra Helicopter Show 2017 vírník Nirvana Pavel Březina

Samotný závěrečný blok celého programu se přiblížil. Další ukázkou bylo letové předvedení ultralehkého vrtulníku Compress. Řada strojů tohoto typu brázdí naši oblohu již nějaký čas a jeho pilot předvedl pěknou ukázku, ostatně i s malými vrtulníky lze létat rychle a bezpečně, jen chtít. Divoká devadesátá léta byla pravým opakem, naštěstí dnes je situace daleko lepší. Poté již obloha patřila krásné akrobacii kluzáku Swift a jeho pilot pan Machula z Leteckého sportovního centra v Moravské Třebové předvedl pěknou sestavu za hudebního doprovodu. Naši bezmotoroví akrobaté patří ke světové špičce, ale tichá akrobacie je tak trochu mimo zájem našich médií, což je škoda. Závěr letošní Helicoptershow obstarala stará dobrá klasika: vrtulník Mil Mi-2. Co právě tento typ vyškolil pilotů! Tyto menší, ale velmi spolehlivé vrtulníky již pomalu po desítkách let dosluhují a tak je radost je vidět u nás stále ještě v plném provozu. Hradecká Helicoptershow opět nezklamala a i přes nepřízeň počasí si na letiště našlo cestu velké množství diváků. Veliký dík patří pořadatelské společnosti DSA a.s. za bezvadnou organizaci celé akce a již nyní se můžeme těšit na další ročník!

Helicopter Show 2017 Eurocopter DSA

Tematicky související články

Leave a Reply