Pilotinfo

ÚOHS potvrdil, že úředníci Ministerstva zdravotnictví neumějí číst

Přidáno: 27. Březen 2017Autor:

Rozhodování ministerstva zdravotnictví by mohlo působit dojmem komedie o hloupých úřednících a ještě hloupějších ministrech, tedy pokud by nešlo o lidské životy. Je zvláštní, že právě ministři za ČSSD, tedy strany, která se často prezentuje jako ta, které záleží na dostupné zdravotní péči, se podle všeho pevně rozhodli, že zlikvidují leteckou záchrannou službu v České republice.

U začátku konce jedné z nejkvalitnějších leteckých záchranných služeb v Evropě zůstane zapsán dnes již bývalý ministr Svatopluk „Gama nůž“ Němeček. Ten, přestože byl opakovaně upozorňován, že je nutné vypsat výběrové řízení pro poskytovatele letecké záchranné služby, protože stávající kontrakty budou s koncem roku 2016 končit, nechával vše na poslední chvíli. A to natolik, že sám sebe dostal do časové tísně. A v časové tísni dělají zoufalí lidé zoufalé věci.

Protože ministerstvo zdravotnictví již od roku 2005 vyžaduje pro vrtulníky letecké záchranné služby certifikaci v kategorii A, požadovalo ji logicky také v tendru vyhlášeném v roce 2016. Kde však již logika skončila, byla kontrola dokladů, zda společnosti, které se do tendru přihlásily, splňují požadovaná kritéria. Jeden z uchazečů, společnost ATE, totiž do tendru přihlásila své letité vrtulníky Agusta A109K2, které odkoupila od Švýcarské společnosti REGA. Mimochodem, Švýcaři začali tento typ vyřazovat z provozu již v roce 2003, tedy již před čtrnácti lety! Vzhledem k tomu, že vrtulníky Agusta A109K2 nemají certifikaci pro kategorii A (a proto také již nelétají ve Švýcarsku, ale na Slovensku) bylo zřejmé, že nabídka společnosti ATE bude muset být vyřazena. Nicméně „koumáci“ z ministerstva zdravotnictví se vytasili s argumentací, že v letové příručce, kterou ATE dodalo, je uvedena certifikace kategorie A, a také dopisem italského úřadu pro civilní letectví, že pokud by v době, kdy vznikl vrtulník Agusta A109K2 existoval předpis, který popisuje, co je třeba pro splnění certifikace kategorie A, tak podle názoru italského úřadu by ji tento typ vrtulníku mohl splňovat. Faktem je, že v předložené příručce se o certifikaci v kategorii A nic nepíše a pokud by to bylo tak jednoduché, jak italský úřad pro civilní letectví naznačuje, tak přece výrobci nic nebrání v tom, vrtulník certifikovat. To se však nikdy nestalo, takže to evidentně tak jednoduché nebude.

Zvláštní je, že „experty“ ministerstva zdravotnictví ani v nejmenším nezarazilo nic z výše uvedeného a tak místo toho, aby nabídku společnosti ATE vyřadili, vyhlásili ji naopak za vítěznou. To se samozřejmě nelíbilo společnosti DSA, která tím pádem skončila druhá a bez kontraktu. Společnost DSA skončila druhá, protože nabídla vyšší cenu. Šla totiž do soutěže s vrtulníky dle požadavků ministerstva zdravotnictví – tedy certifikované v kategorii A. Mimochodem v minulosti oba čeští provozovatelé, tedy DSA i Alfa Helicopters, provozovali vrtulníky stejné třídy, jaké dnes v Olomouci provozuje ATE, vrtulníky ekvivalentní kategorie A. V případě DSA to byl typ Eurocopter AS355N Ecureuil a v případě Alfy Helicopters Bell 206. Obě tyto společnosti od roku 2005 na základě požadavku ministerstva zdravotnictví nakoupily nové, kvalitnější a dražší vrtulníky, plně certifikované v kategorii A. Je vysoce pravděpodobné, že pokud by v zadávacím řízení bylo uvedeno, že je možné nabízet pouze ekvivalent, jistě by i konkurenti ATE nabídli nižší cenu. A je také reálné předpokládat, že by se o zakázku ucházelo více společností a tlak na cenu by byl vyšší. Je ale nutné čtenáře upozornit, že by tak bylo za cenu snížení kvality služby.

Zhrzená DSA podala podnět Úřadu pro hospodářskou soutěž a ten jí dal plně za pravdu. Číst nález ÚHOSu je osvěžující v tom, že je zde stále ještě úřad, který svou práci dělá profesionálně a jde skutečně do detailů. Na druhou stranu je to deprimující v tom, že popisuje jací diletanti pracují na ministerstvu zdravotnictví a jak tito lidé, když už jsou přistiženi při lži, tak namísto, aby přiznali chybu, vrší další lež na lež. Nález si zaslouží samostatný rozbor a brzy vám ho přineseme.

Nyní bude zajímavé sledovat, jak se zachová nový ministr zdravotnictví Miloslav „Kulich“ Ludvík. Zatím v této cause dělá vše pro to, aby mírou neschopnosti překonal i svého předchůdce. Stačí jen připomenout jeho výroky, že soukromí provozovatelé neumějí létat v noci (což byla čistá lež, za kterou se dodnes neomluvil), nebo že lidé si mají způsobovat úrazy jen mezi 7.00 až 18.00.

Agusta A109K2 rok výroby 1991

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply