První transatlantický let s využitím biopaliva
Přidáno: 18. Červen 2011Autor: Quax
Letadlo Gulfstream G450 provozované společností Honeywell se stalo prvním letadlem na světě, které přeletělo Atlantik ze Severní Ameriky do Evropy na směs ekologického biopaliva. Letadlo, využívající biopalivo Honeywell Green Jet Fuel, odlétalo z Morristownu ve státě New Jersey v USA v pátek ve 21 hodin tamějšího času a přistálo dnes dopoledne krátce přes 10:00 na letišti Le Bourget.v Paříži. Trasa letu odpovídala téměř přesně trase, po níž se vydal Charles Lindbergh při svém slavném prvním přeletu Atlantiku v roce 1927.
Letadlo Gulfstream G450 při historicky prvním transatlantickém letu na biopalivo využilo směs biopaliva Honeywell Green Jet Fuel a konvenčního leteckého petroleje v poměru 50:50. Ekologické palivo spaloval jeden ze dvou motorů Rolls-Royce. Gulfstream G450 provozovaný společností Honeywell se současně stal i prvním proudovým obchodním letadlem poháněným biopalivem. Na základě komplexní analýzy se díky využití biopaliva podařilo zabránit vzniku přibližně 5,5 tuny emisí oxidu uhličitého, které by vznikly při pohonu na tradiční letecký petrolej.
Biopalivo je vyráběno z energetické rostliny rodu Camelina, která nekonkuruje zemědělským plodinám pro výrobu potravin, protože se pěstuje střídavě s pšenicí a vyhovují jí i nepříliš úrodné půdy.
„První let na biopalivo přes Atlantický oceán dokazuje společně s více než tuctem dalších dosud uskutečněných komerčních a vojenských zkušebních letů, že biopalivo Honeywell Green Jet Fuel splňuje s velkou rezervou náročné požadavky letecké dopravy,“ prohlásil Jim Rekoske, viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell UOP pro energii z obnovitelných zdrojů a chemikálie. „Po získání prvního schválení organizací ASTM International jsme o další krok blíže komerčnímu využití, které pomůže letecké komunitě snižovat emise oxidu uhličitého a závislost na ropě.“
„Gulfstream usiluje o dosažení ambiciózních cílů stanovených pro obchodní letectví v oblasti snižování emisí,“ řekl Pres Henne, viceprezident společnosti Gulfstream pro oblast projektů, konstrukce a zkoušek. „Mezi ně patří neutrální růst emisí CO2 do roku 2020 a a jejich snížení o 50 procent do roku 2050 v porovnání s rokem 2005. Spolupracujeme s výrobci motorů a dalšími inovátory, jako je Honeywell, abychom dosáhli cílů těchto iniciativ. Jsme velmi hrdi na to, že jsme se mohli podílet na tomto historickém demonstračním letu.“
Nové pokrokové zdroje paliv sníží emise v letectví
Rozkolísané ceny paliv zvyšují v kombinaci se stále přísnější emisní legislativou v letectví poptávku po alternativních zdrojích paliva. Biopalivo Honeywell Green Jet Fuel je palivem vyráběným na trvale udržitelném základě, které splňuje veškeré specifikace pro lety bez nutnosti upravovat letadlo nebo motor.
Pro použití v komerčních a vojenských zkušebních letech již společnost Honeywell vyrobila více než 700 000 galonů (2,6 milionu litrů) biopaliva Honeywell Green Jet Fuel, a to udržitelným způsobem z nepoživatelných surovin, jako jsou rostliny z rodů Camelina a Jatropha nebo řasy.
Proces výroby biopaliva Green Jet Fuel byl původně vyvinut v roce 2007 na základě smlouvy s americkou armádní agenturou DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) o výrobě obnovitelného paliva pro vojenská letadla. Tento proces je založen na technologii hydrokonverze, používané běžně v současných rafineriích k výrobě paliv pro dopravu. Takto vyrobené letecké biopalivo lze volně mísit s palivem získaným z ropy.
Snižování provozních nákladů leteckých společností a operátorů a snižování emisí CO2
Kromě biopaliv nabízí Honeywell celou řadu technologií, jež pomáhají leteckým společnostem snižovat náklady na palivo, což je největší nákladová položka provozního charakteru.
„Snižování provozních nákladů a emisí CO2 nebylo ještě nikdy tak důležité. Na tyto současné potřeby reaguje společnost Honeywell inovacemi, které sahají od pokrokové avioniky až po trvale udržitelné biopalivo a energeticky účinné proudové motory,“ řekl Carl Esposito, viceprezident společnosti Honeywell Aerospace pro strategii a produktový management. „Navigační a bezpečnostní technologie Honeywell PRIMUS EPIC integrované do kokpitu PlaneView letadla Gulfstream umožnily letadlu letět z Morristownu nejhospodárnější a nejpřímější trasou.“
Technologie Honeywell podporují také celosvětové snahy o modernizaci leteckého provozu s cílem zvýšit bezpečnost letů a snížit spotřebu paliva a emise. Technologie řízení leteckého provozu a letu Honeywell ATM (Air Traffic Management) a FMS (Flight Management Systems) pomáhají zkrátit délku a zvýšit efektivitu a bezpečnost letu prostřednictvím přesných navigačních a přistávacích systémů.
Nově certifikovaný systém Honeywell TCAS (Traffic Collision Avoidance System) pro předcházení kolizím za letu s technologií SmartTraffic dokáže výrazně snížit provozní náklady leteckých společností. SmartTraffic zahrnuje postupy ITP (In Trail Procedure), které umožňují letadlům létat v těsnějších rozestupech a přistávat efektivněji bez kompromisů v oblasti bezpečnosti. Schopnost snadných změn trasy může ušetřit palivo v hodnotě až 100 000 USD na letadlo za rok.
Honeywell pomáhá také vyvíjet novou generaci systému pro řízení letového provozu, který používá satelity GPS místo radaru.