Pilotinfo

Airbus ve ztrátě, Boeing v problémech a Bombardier končí s A220

Přidáno: 26. Únor 2020Autor:

Vývoj situace na trhu s civilními dopravními letadly bývá za posledních pár týdnů zcela právem označován jako velmi turbulentní.  Dne 15.2.2020 se uskutečnila médii netrpělivě očekávaná výroční konference společnosti Airbus SE, kde výrobce uvedl výsledky hospodaření za rok 2019. Obecně řečeno, Airbus firmu Boeing porazil jak v počtu objednávek letadel, tak i ve vyrobených a předaných letounech. V reálných číslech výrobce se sídlem v Toulouse dodal 863 strojů, což je o 8% více než o rok předtím. Na straně zisku utržil 70,5 miliard EUR, zde jde o růst plných 11% oproti roku 2018.

Airbus A350-900-Japan Airlines SWISS Airbus A320neo

Ne každý den je posvícení, jak říkali už naši předkové. Airbus dostal hořký políček v podobě účetní „opravy“ na straně výroby transportních letounů A400M ve výši 1,2 miliardy EUR. To ale nebylo zdaleka vše. Hlavní studenou sprchou bylo oznámení rekordní pokuty ve výši 3,6 miliardy EUR, s tou společnost Airbus souhlasila jako kompenzací za prokázanou korupci při projednávání určitých zakázek v několika zemích. Pak si slovo vzal CEO Airbusu Guillaume Faury a oznámil, jak firma v letošním roce počítá s dodáním 880 letounů, o 17 strojů více než v loňském roce. Původně Airbus naplánoval dodat 880 až 990 strojů, to ale v září 2019 upravil tiskovou zprávou na 860 letadel, kdy tento počet nakonec překonali o tři letouny. Těsně, ale přece jen.

Airbus A220-100-A220-300

Změny byly oznámeny i ve vztahu ke společnosti Bombardier.  Airbus nakonec vyplatí výrobci v Kanadě 591 milionů amerických dolarů za podíl ve výrobě letadel A220, což je v praxi zvýšení jeho obchodního podílu z 50,6 na plných 75%. Kanadská frankofonní provincie Québec si i nadále ponechá podíl 25% v tomto projektu, což by například na naše poměry byla věc nadmíru nevídaná – ale to nelze vůbec srovnávat. Myšlenka, že by třeba Jihomoravský kraj měl podíl například v Aircraft Industries v Kunovicích je stejně fantastická, jako stánkový prodej občerstvení na povrchu planety Mars …

Airbus reaguje na již známý trend, kdy se již delší dobu snižuje poptávka dopravců po letadlech se dvěma uličkami a tak snižuje výrobu letounů řady A330 na pouhých 40 za rok. O něco lepší situace je u modelů A350, tam běží výroba již delší dobu v počtu deseti letounů za kalendářní měsíc. V roce 2019 Airbus dodal ve dvouuličkovém segmentu celkově 53 strojů A330, z těch bylo plných 41 jako A330-900, nebo chcete-li A330neo. Avšak v tomto výčtu jsou uváděny i stroje, které byly ještě z roku výroby 2018 a z určitých důvodů byly dodány až v dalším roce.

U kompozitových Airbusů A350 se v roce 2019 zdařilo zákazníkům dodat 112 letadel, přičemž 87 strojů bylo A350-900 a 25 A350-1000. Bohužel i u tohoto typu v době nedávné zákazníci rušili své objednávky, takže zhruba osm desítek letadel Airbus nevyrobí a celkové množství objednávek je na 579 letounů daného typu. Možná trochu paradoxně u typů řady A330 celkový počet objednávek se v minulém roce zvýšil o 36 na celkových 331 letadel. Tuto skupinu v praxi tvoří 293 letouny A330neo. V řádu týdnů by měla proběhnout již netrpělivě očekávaná certifikace letounů A330-800.

Airbus A330-800

Americký výrobce Boeing prožívá opravdu zlé časy a problémy nemají jen u řady B737MAX. Například v lednu 2020 uvedený výrobce oznámil ty nejhorší výsledky za posledních bezmála 60 let! V tomto měsíci se jim nepovedlo získat jedinou objednávku! Na konci ledna 2020 Boeing upřesnil, že loni se mu podařilo dodat 380 letounů. Jenže v roce 2018 to bylo plných 806 strojů, a to je pořádný rozdíl. Výrobce s velikou netrpělivostí čeká na datum opětovné certifikace jejich letadel 737MAX. Jen pro srovnání: Airbus za leden 2020 získal 274 nových objednávek a to je pro ně nejlepší období za posledních 15 let!

Dreamliner společnosti Qatar v Praze

A aby toho nebylo málo, objevila se pro Boeing i další, velice nepříjemná a svým způsobem i pěkně trapná událost: nálezy cizích předmětů v nádržích vyrobených, ale nepředaných strojů 737MAX. Výčet byl opravdu pestrý: různé nástroje, těsnící pásky, prázdné tuby od tmelů a lepidel, staré hadry na čistění a vrcholem všeho byla část zubní protézy!!!  Respektovaný americký deník The Wall Street Journal k tomu poznamenal, že se vše nalezlo při kontrolách 35 letounů, ale tato potíž se může týkat až dvou třetin vyrobených a nepředaných letadel. Těch je podle posledních informací 396 a to není rozhodně málo.

Boeing 737 MAX 8 Travel Service Prague Airport

Americká asociace dopravních pilotů přitom již dva nebo dokonce tři roky upozorňuje na neslýchaný šlendrián ve výrobě letadel Boeing, který se ale relativně nedávno týkal i armádního letectva USA. Již v loňském roce si vojáci právem stěžovali na cizí předměty, které se nalezly v tankovacích letounech KC-46. Přitom je veřejným tajemstvím fakt, že špatnou kvalitou se vyznačují letouny B787 Dreamliner z výrobního závodu v Charlestonu (Jižní Karolína). I přes opakované výměny šéfů výroby, se v tomto závodě pořád nedaří vyrovnat se kvalitou ostatním výrobním linkám Boeingu a to je alarmující. Dreamlinery nestojí zrovna pár tisíc dolarů … Pro příklad, ve výrobě se objevily hadice pro hydraulické systémy s vadami od jejich výrobce, přitom byly následně zvesela namontovány do celé řady letadel! K tomu vojáci našli v letadlech i nářadí, šrouby, nýty (nepoužité), promaštěné papíry od potravin a množství kovových špon z obránění.  Skoro jako u nás – a zase se nikomu nic nestalo, tak co …

Ale přece jen je jedno výrobcům letecké techniky společné – epidemie koronaviru spojená s útlumem letecké dopravy a pomalejší celosvětová ekonomika mohou zásadně zkomplikovat další objednávky letadel. Můžeme si jen přát, aby tyto vlivy byly co nejmenší.

Korean Air B787-9 Dreamliner

Tematicky související články

2 Responses to “Airbus ve ztrátě, Boeing v problémech a Bombardier končí s A220”

  1. 1
    Ivo Novotny Says:

    Špatná kvalita je výsledek nefungující kontrolních procesů a zaměstnávání levných agenturních pracovníků na úkor kmenových.

  2. 2
    Kalfa Says:

    No nevím, ale plánovat v únoru prodeje na celý rok v době vrcholící epidemiologické paniky mi přijde poněkud mimo mísu. Nakonec to ale není u Airbusu nic mimořádného, až dojde k proúčtování nákladů na vývoj A 380, to bude teprve šrumec. A jestli u Boeingů nemají laur máslo na hlavě, najdou nějakého joudu, co bude tvrdit, že ten bordel v nádržích má na svědomí on a je placen Airbusem. A než ho zavřou do cvokhausu, bude na průšvih zaděláno. A pokud skutečně COVID naplní obavy, můžeme se dočkat i klasického vyvrcholení, poslední zhasne. A bude jen záležet na tom, který z obou rivalů bude mít víc vojenských zakázek.

Leave a Reply