Pilotinfo

Český elektrolet a projekt Pure Flight

Přidáno: 04. Říjen 2019Autor:

Letos jsme v reportáži o aerosalonu v Paříži zmínili i letouny s elektrickým pohonem.  Moderní tiché letouny „na nabíječku“ nejsou ovšem doménou jen zahraničních výrobců. Nyní Vám představíme jeden český projekt, který se postupně zdokonaluje a má ambice dobýt své místo na světovém trhu s letouny poháněnými elektřinou.

ΦNIX 03

Na počátku každého nového projektu je sen a velké odhodlání, což v letectví platí dvojnásobně. Ovšem to není práce pro jedince, a proto se do projektu postupně zapojily hned čtyři tuzemské firmy a zrodil se Pure Flight. Konkrétně jmenovat můžeme jmenovat pana Zdeňka Němce z firmy Sport Prop a pak dvojici Jana a Iva Prokopových. Je to právě dva roky, kdy během září 2017 začali vyvíjet čistý elektrolet z původního letounu, ten létal s běžným spalovacím motorem. Setkání s majitelem firmy Phoenix Air nebylo náhodné. Její majitel pan Martin Štěpánek již vlastnil letoun Phoenix Electra, zalétaný během roku 2011. Klasická dvousedadlovka se tak stala jakýmsi „etalonem“, na kterém se dala zkoušet různá konstrukční řešení. Klíčové v těchto projektech jsou baterie. A s nimi je doslova svízel, neboť nemohou být do letadla těžké, ale současně musí mít tu nejvyšší možnou kapacitu. O něco později se k projektu připojily i firmy PEG s moderními nabíjecími technologiemi a MGM Compro ze Zlína. Tato společnost se zabývá elektronickými systémy řízení a jejich aplikacemi. Dalším platným členem celého týmu se stala společnost Vanessa Air (výpočty konstrukce tu doplnila ještě firma Ases Group se svým nezávislým bezpečnostním systémem pro letadlo, to před časem dostalo i nové jméno ΦNIX.

ΦNIX na výstavě

A co si budeme povídat, při vývoji bylo potíží jako máku. Kdyby to bylo tak jednoduché – vyhodit klasický spalovací motor s nádrží, šup tam elektromotor, baterie pod zadek posádky a je hotovo!      To by snad šlo v hollywoodském filmu, v praxi to ale nefunguje. Prvním oříškem opravdu byly baterie, jak jinak. Hlavní konstruktér tehdy z kolegů málem zešílel, když mu lakonicky sdělili, že dovnitř půjde osadit výkonný elektromotor s vodním chlazením! Sady baterií nakonec pochází z Japonska, v současnosti mají kapacitu 35kWh a umožní letět až dvě a půl hodiny, což není vůbec málo. Kdyby nebyli omezeni hmotností 600 kg maximální vzletové hmotnosti dle evropských předpisů, mohli by využít i baterií s vyšší kapacitou. Vývoj nového „čistého“ elektroletu odstartoval v září 2017, první let byl již během listopadu 2018. Celá konstrukce draku letounu je moderní kompozitová, ostatně uhlíková vlákna s velkou pevností a nízkou hmotností už v letectví dávno nejsou převratnou novinkou, nýbrž denní chléb mnoha leteckých výrobců ve světě. Z původní konstrukce „starého“ Phoenixu se musela přepracovat křídla, přední a zadní část trupu. Změny byly i v interiéru letounu. Celý kompozitový základ letadla se ale vyrábí v Čechách.

ΦNIX kokpit

Letoun byl mimo jiné vystaven i na letošním veletrhu Aero ve Friedrichshafenu, kde budil zaslouženou pozornost. Dokonce takovou, že se na něj chodili dívat i konkurenti ze slovinské firmy Pipistrel, rovněž vyrábějící letouny s elektropohonem. A měli na co koukat! Hned věděli, že nejsme jen východoevropská země plná levných montoven a mezd pod úrovní civilizovaného světa. Dalším a to podstatným hnacím elementem byla ekonomika provozu. Už jen vzpomeňme na staré dobré vlečné Trenéry, ty bohužel pomalu a neúprosně dolétávají. Jejich provozní náklady jsou pro mnohé aerokluby opravdu vysoké. Ale i když je cena letounu s elektropohonem necelým dvojnásobkem toho konvenčního (až 4,9 mil. Kč) , při intenzivnějším provozu se taková investice vrátí. Navíc elektro letouny jsou odpovědí na ty remcaly, co si úplně bezhlavě koupí levnější pozemky v blízkosti letišť a pak se (světe div se…) podivují, že letadla jsou hlučná! Ano, i takové jedince zde máme a bohužel jich není málo. A právě elektrický pohon může být odpovědí na tyto případy.

ΦNIX 04

V rámci projektu Pure Flight se všichni zúčastnění shodli na jednom: ideální bude menší typ letounu s elektrickým pohonem, ale který bude mít co nejlepší klouzavost a může zastoupit i jako vlečná na letišti pro jiné kluzáky. Po vypnutí motoru si pilot může užívat výhod výkonného kluzáku a pohon zapnout prostě ve chvíli, kdy jej bude potřebovat. Navíc letos se ve Friedrichshafenu přestavil ΦNIX s větším rozpětím – nyní plných 17 metrů a s klouzavostí větší než 1:35. Tvůrci letounu ale nedávno zpozorněli: jejich konkurent Pipistrel měl vážnou havárii elektroletu při předvádění v Norsku, ale i když nebyly tragické následky, pečlivě sledují vyšetřování této nehody, protože už to byl stroj ve schválené verzi pro sériovou výrobu! Navíc se jim podařilo ve Friedrichshafenu potkat i firmu, která má celý projekt elektroletu jen na papíře, ale už se chlubila 60 objednávkami! A to je cesta, kterou jít nechtějí. Jak celý tým často říká: „Experimentovat můžeme my a ne klient se zakoupeným letadlem“.

ΦNIX první let

A tak pokud nenastanou nějaké velké potíže, první letouny by zákazníkům mohli dodávat již v roce 2020. Cena standardně vybaveného elektroletu ΦNIX by měla být cca 2,5 milionu českých korun. Pro mnohé se to zdá hodně, ale třeba „jen“ sada baterií vyjde kolem milionu! V současné době mají necelých patnáct vážných zákazníků, ale dost silný zájem cítí až z USA. Nemají ale ambice stát se „létající Teslou“ pro masy, ale dodávat vyzkoušená a spolehlivá letadla se slušným poprodejním servisem. Jsou hrdi také na to, jak vše financují výhradně ze svých zdrojů a nechodí „žebrat“ o evropské či jiné peníze, a to si přiznejme otevřeně, opak většinou bývá pravdou … Mají ještě jeden rozpracovaný projekt: rovnou dvoumotorový letoun s elektro pohonem, schopný přepravit desítku cestujících. Popřejme tedy všem kolem projektu ΦNIX mnoho štěstí a budeme se těšit na setkání s jejich letouny nejen na naší obloze.

ΦNIX 02 ΦNIX vzlet ΦNIX 01

 

Tematicky související články

Leave a Reply